تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
17
فلاحت پیشه در گفت‌وگو با جمهوریت:

غرامت ایران از عراق گرفتار نوعی تعارف سیاسی شد/هیچ مقامی اختیار بخشش غرامت ایران از عراق را ندارد/ غرامت اعلام شده یک دهم میزان واقعی خسارت ایران بود

  • کد خبر : 143940
  • 26 دی 1400 - 14:00
غرامت ایران از عراق گرفتار نوعی تعارف سیاسی شد/هیچ مقامی اختیار بخشش غرامت ایران از عراق را ندارد/ غرامت اعلام شده یک دهم میزان واقعی خسارت ایران بود
رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم می گوید آسیب دیدگان واقعی جنگ از غرامت بی‌سهم ماندند.

جمهوریت ، سیما پروانه گهر – با پرداخت کامل غرامت جنگی کویت از طرف عراق ، بار دیگر پرونده «پرداخت غرامت ایران» مورد توجه قرار گرفت، غرامتی که تا امروز دولت عراق نه رفتار و نه حتی حرفی در ارتباط با تصمیم برای پرداخت آن را بروز نداده است. پیش از این حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با جمهوریت گفته بود که این غرامت با توجه به مسائلی مختلفی از جمله نوع ارتباط خاص مسئولان فعلی دولت عراق با ایران و عدم پشتوانه بین المللی ایران، هرگز پرداخت نخواهد شد.(اینجا بخوانید)

بیشتر بخوانید:

حالا حشمت الله فلاحت پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در گفت و گو با خبرنگار جمهوریت می گوید که این غرامت حق جانبازان، خانواده های آن ها، آزادگان و مردمی است که از جنگ خسارت های زیاد دیده اند و هیچ مسئولی در هیچ رده‌ای حق بخشیدن این غرامت به عراق را ندارد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم درباره اصل مساله غرامت در قطعنامه ۵۹۸ گفت: در متن قطعنامه این موضوع آمده است که متجاوز باید غرامت دهد، صندوقی شکل بگیرد و غرامت از آن پرداخت شود.

وی تصریح کرد: بنابراین مسائل به صورت کلی در متن قید شده ، اما پیگیری جدی هنوز در اجرای بند ششم قطعنامه ۵۹۸ در ایران صورت نگرفته است.

فلاحت پیشه درباره راهبرد متن قطعنامه ۵۹۸ برای پرداخت غرامت خاطرنشان کرد که « به طور مشخص در قطعنامه امکان پیگیری غرامت از عراق وجود دارد » وی همچنین گفت: متن قطعنامه مشخص کرده است که دبیرکل سازمان ملل متحد موظف به پیگیری و تعیین عامل شروع کننده جنگ است تا با شکل گیری صندوق و گذاشتن منابعی در آن ، غرامت جنگ به طرف مقابل پرداخت شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در ارتباط با دلایل عدم پرداخت این غرامت گفت: متاسفانه اراده‌ای در این میان شکل نگرفت و حتی برخی از مسئولان مربوطه مواضعی را حاکی از نوعی بی‌تفاوتی نسبت به این موضوع اظهار کردند.

فلاحت پیشه افزود: ایران در قالب اسناد ارائه شده به سازمان ملل متحد خسارت بیش از هزار و ۱۰۰ میلیارد دلاری را اعلام و درخواست غرامت کرد و دبیرکل وقت سازمان ملل یک دهم این رقم را اعلام کرد اما حتی این یک دهم هم به ایران پرداخت نشد.

وی تاکید کرد: دریافت این غرامت حق شهرهای ویران شده و منابع اقتصادی، انسانی و توسعه‌ای بود که در این شهرها از دست رفت.

تسریع آلمان در پرداخت غرامت جنگ دوم برای بیان حسن نیت در مراودات بین‌المللی

فلاحت پیشه می‌گوید که در الگوهای پرداخت غرامت در سطح جهانی می‌بینیم که آلمان پس از جنگ جهانی دوم برای این که عاملی برای سوءنیت در روابط آتی شکل نگیرد، غرامت را پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: در مورد ایران و عراق ، در سال های بعد نوعی از مناسبات خاص سیاسی شکل گرفت و زیر سایه این مناسبات نیز نوعی از تعارضات به وجود آمد و در عمل منافع کشور در این تعارفات دیده نشده است.

جنوب و غرب کشور بعد از جنگ از روند توسعه عقب ماند

فلاحت پیشه با بیان این که « آسیب دیدگان واقعی جنگ از غرامت بی‌سهم ماندند» گفت: شهرهایی که ویران شدند و عقب ماندند صاحبان اصلی این غرامت بودند که چیزی به دست شان نرسید.

وی ادامه داد: غرب کشور و جنوب مثل آبادان، خرمشهر، قصر شیرین، اسلام آباد غرب، اهواز،کرمانشاه یا کردستان شهرهایی هستند که نرم توسعه ای آن ها قبل از انقلاب بالاتر از استاندارد عمومی کشور بود ، اما به واسطه جنگ درگیر ویرانی شده و علاوه بر آسیب های انسانی، به دلیل آسیب های زیرساختی در زمان جنگ نتوانستند خود را به مسیر توسعه برسانند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطر نشان کرد: یکی از دلایل بی‌تفاوتی‌ها در پیگیری غرامت این بود که بخش اعظمی از مسئولانی که در این زمینه کوتاهی کردند از استان هایی بودند که از آسیب های واقعی جنگ به دور بودند.

وی افزود: هر چه مسئولان استان های جنگ زده فریاد زدند، فریادشان به جایی نرسید.

غرامت ایران از عراق حق واقعی جانبازان و آزادگان و استان های ویران شده است

فلاحت پیشه در ادامه با انتقاد از این که «با دلار ۷ تومانی سرمایه گذاری در استان های مرکزی و جنوب و شرقی شکل گرفت اما غرب و جنوب به توسعه نرسید»، گفت: بسیاری از جانبازان و آزادگان از غرامت آسیب هایی که به آن ها وارد شده بود و حقوقی که باید دریافت می کردند محروم ماندند.

حکومت عراق بعد از صدام حسین موظف به پرداخت غرامت ایران است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در پاسخ به سوالی درباره این که آیا ایران به دلیل تغییر حکومت در عراق و نزدیکی با حکومت جدید در پیگیری غرامت جدیت به خرج نداد، گفت: طبق کنوانسیون بین المللی ، دولت جایگزین هر کشور مسئول تعهدات بین المللی است بنابراین در حال حاضر نیز این مسائل وظیفه ای بر گردن دولت فعلی عراق است.

وی ادامه داد: در طول سال های پس از سقوط صدام حسین در عراق ، ایران به خاطر مشکلاتی از قبیل ویرانی ها و درگیری با داعش، باز هم در کنار عراق بود و هزینه انسانی و اقتصادی داد.

فلاحت پیشه با بیان این که ایران در طی این سال ها  در عرصه های انرژی،برق و گاز به عراق کمک کرد، افزود: در مقابل این رویه ایران، می بینیم که تبلیغات داخلی بسیاری از سیاستمداران عراقی این بود که اسمی از غرامت جنگ با ایران نیاورند.

رییس کمیسیون امنیت ملی وس یاست خارجی مجلس دهم با تاکید بر این که «غرامت باید به آسیب دیدگان جنگ پرداخت و صرف استان‌های آسیب دیده از جنگ و توسعه آن‌ها شود»،خاطرنشان کرد: هیچ سیاستمداری نمی تواند این غرامت را ببخشد باید سازوکاری در این رابطه شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: حالا که که عراق غرامت کویت را پرداخت کرده –آن هم در شرایطی که جنگ با کویت چند ماه شکل گرفت اما ایران ۸ سال استان های غربی و جنوب خسارت های جدی دیدند_ باید مساله غرامت ایران نیز به جد پیگیری شود.

درآمدهای فعلی نفتی عراق امکان پرداخت غرامت ایران را می دهد

فلاحت پیشه همچنین گفت: حالا که درآمدهای فروش نفت عراق از درآمدهای  ایران پیشی گرفته، باید به صورت مسالمت آمیز کمیته ای شکل بگیرد و با سازوکار منطقی غرامت پرداخت شود

وی افزود: این غرامت باید برای آسیب دیده‌گان جنگ به خصوص خانواده‌هایی که فرزندانشان را از دست دادند، جانبازان آزادگان و مناطقی که زیر ساخت های توسعه ای را از دست دادند، هزینه شود.

احکام برنامه ششم  توسعه برای حمایت از آسیب‌های و آسیب دیدگان جنگ کماکان معطل بر زمین مانده است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم با بیان این که  در قانون برنامه ششم چندین حکم در ارتباط با جبران خسارت وارده شده به مناطق جنگ زده، جنگ زدگان، بازماندگان شهدای جنگ تحمیلی، جانبازان و ازادگان قید شده، گفت: تا به امروز هیچ پولی به آن ها پرداخت نشده است و اگر این غرامت پرداخت شود، منابع اجرای احکام قانون برنامه ششم هم شکل می‌گیرد .

وی خاطر نشان کرد: این غرامت‌ها نقش تنبیهی ندارند اما عامل اصلی بازدارنده هر گونه چالش برای آینده هستند .

فلاحت پیشه با تاکید بر این که« عراقی‌ها می‌دانند ایرانیان در ایام سختی کنارشان بودند و حالا باید غرامت ها پرداخت کنند»، تصریح کرد: هیچ مقامی در دولت های ایران مختار به بخشش این غرامت نیست چرا که این پول حق جانبازان و آزادگان و اسان هایی است که در اثر ویرانی‌های جنگ از توسعه بازماندند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=143940

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰