تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
7

آمریکا: در حال مذاکرات غیر مستقیم با ایران هستیم

  • کد خبر : 145001
  • 04 بهمن 1400 - 21:53
آمریکا: در حال مذاکرات غیر مستقیم با ایران هستیم
در عین این که در حال انجام دادن مذاکرات غیر مستقیم با ایران در زمینه پرونده هسته‌ای هستیم، با آن‌ها مذاکرات غیرمستقیمی هم درباره اطمینان‌یافتن از آزادسازی زندانیان‌مان انجام می‌دهیم.

جمهوریت – نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در توییتی عنوان کرد که واشنگتن تمرکزش را بروی آنچه که “بحران” زندانیان خارجی و دوتابیعتی در ایران خواند، خواهد گذاشت.

به گزارش ایسنا، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز دوشنبه در توییتی از پایان یافتن اعتصاب غذای بری روزن، (بری روزن ، زندانی سابق آمریکایی در ایران به مدت پنج روز در محل مذاکرات هسته‌ای در وین دست به اعتصاب غذا زده بود) استقبال و از آن چه تلاش‌های قهرمانانه وی جهت تضمین آزادی تمامی اتباع خارجی و دوتابعیتی‌ها در ایران می‌خواند تقدیر کرد و گفت که تمرکز کامل‌ شان بر روی این بحران باقی می‌ماند.

رابرت مالی پیش از این نیز در گفت‌گویی با رویترز درباره ارتباط موضوع آزادسازی شهروندان آمریکایی که در ایران زندانی هستند به انجام شدن توافقی در مذاکرات وین بر سر احیای توافق هسته‌ای، گفت: این دو از هم جدایند و ما در حال پیگیری هر دوی آن‌ها هستیم. اما برای ما خیلی سخت است که بازگشت به توافق هسته‌ای را متصور شویم، با وجود این که چهار آمریکایی بی‌گناه در ایران زندانی هستند!

او در ادامه گفت: بنابراین، در عین این که در حال انجام دادن مذاکرات غیر مستقیم با ایران در زمینه پرونده هسته‌ای هستیم، با آن‌ها مذاکرات غیرمستقیمی هم درباره اطمینان‌یافتن از آزادسازی زندانیان‌مان انجام می‌دهیم.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران این گفت‌گو را به همراه بری روزن، دیپلمات ۷۷ ساله‌ پیشین آمریکایی انجام داد .

به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با تحصن و اعتصاب غذای برخی از افراد در نزدیکی محل مذاکرات وین و برخی از خواسته‌هایی که آن‌ها مطرح کرده‌اند، گفت: البته شنیده‌ام که یکی،‌ دو نفر آن‌ها خسته شده‌اند و از آنجا رفته‌اند و به خانه‌هایشان بازگشته‌اند. من زمانی که در یک کشور اروپایی مأمور بودم تعدادی نمایش این گونه در پایتخت آن کشور اروپایی ایجاد کرده بودند و همزمان با انتشار اعتصاب غذای آن‌ها عکسی منتشر شد که آن هم در پشت در حال خوردن لوبیاپلو بودند.

وی ادامه داد: هر وقت در وین و جریان مذاکرات این تصور ایجاد می‌شود که گفت‌وگوها در حال رسیدن به نتیجه است گروه‌هایی دست به انجام اقداماتی می‌زنند، برخی در داخل آمریکا به خاطر نگاه‌های سیاسی که دارند، برخی در داخل رژیم صهیونیستی و برخی در داخل منطقه و کشورهای اروپایی.

خطیب‌زاده گفت: این مسائل خیلی اهمیت ندارد و آنچه که مهم است رسیدن به یک توافق قابل اتکا و پایدار است که منافع ایران تأمین شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در مورد اظهارات اخیر رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات وین در ارتباط با آزادی اتباع آمریکایی در ایران و ارتباط آن با مذاکرات وین اظهار کرد: ما نگرانی‌های خود را در مورد وضعیت اتباع ایرانی در آمریکا از همان روز اول مطرح کرده‌ایم، چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم و چه پیش از این مذاکرات و چه هم زمان با مذاکرات. البته این دو، دو مسیر مختلف است و اگر آمریکا به توافقات قبلی‌ پایبند باشد این مسئله در کمترین زمان قابل حل است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اتباع ایرانی به بهانه‌های واهی از جمله دور زدن تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا از سوی واشنگتن به گروگان گرفته شده‌اند و برخی از این اتباع در شرایط غیرانسانی نگهداری می‌شوند، این در حالی است که افرادی که در ایران زندانی هستند اتهامات آن‌ها توسط قوه قضاییه اعلام شده است و آن‌ها جرایمی مرتکب شده‌اند و مراحل رسیدگی به جرایم آن‌هادر دادگاه صالحه طی شده است.

وی بار دیگر تأکید کرد: این دو،‌ دو مسیر جدا از هم هستند،‌ البته اگر اراده در طرف مقابل باشد این امکان وجود دارد که در کمترین زمان در مورد دو موضوع به یک توافق پایدار برسیم.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=145001

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰