تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
16

خواسته علی مطهری درباره مذاکرات هسته ای وین

  • کد خبر : 145173
  • 06 بهمن 1400 - 11:03
خواسته علی مطهری درباره مذاکرات هسته ای وین
علی مطهری: مذاکره مستقیم با آمریکا تصمیم عاقلانه است خوشحالیم که مشکلات کشور رو به حل شدن است.

جمهوریت – روزنامه جهان صنعت:  مذاکرات برجامی طولانی و پیچیده شده و مدت‌ها است که تحلیلگران خاصه حامیان برجام تنها یک راه برای خروج از این وضعیت می‌دانستند؛ مذاکره مستقیم با آمریکا. این گروه با اشاره به اینکه اختلاف اصلی بین ایران و عضو خارج‌شده از برجام است بر اهمیت گفت‌وگوی بدون واسطه تاکید می‌کردند اما در مقابل گروهی که از قضا در هیات مذاکرات حضور دارند یا تفکرشان بر آن سایه انداخته، به وساطت روس‌ها و اروپایی‌ها دل خوش کرده بودند.

اکنون اما بعد از تقریبا دو ماه مذاکره فشرده توسط تیم دیپلماسی دولت رییسی کار به آنجا رسیده که حسین امیرعبداللهیان می‌گوید: «اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگو را با آمریکا داشته باشیم، آن را نادیده نخواهیم گرفت.»

بسیاری از تحلیلگران پیش از این هم با اشاره به اظهارات اخیر رهبری درباره اینکه مذاکره با دشمن به معنی تسلیم نیست، ایران را دارای اراده رسیدن به توافق و راضی به پذیرش رایزنی‌های مستقیم با آمریکا می‌دانستند. نشانه دقیق‌تری درکار نبود تا اینکه وزیرخارجه صراحت شرط مذاکره مستقیم را اعلام کرد؛ شرطی که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در توئیتی به آن اشاره کرد. او نوشت: «تاکنون ارتباط با هیات آمریکایی حاضر در وین با مبادله نوشتار غیررسمی انجام شده و نیازی به بیش از این نبوده و نخواهد بود.

این روش ارتباطی تنها زمانی با روش‌های دیگر جایگزین می‌شود که توافق خوب در دسترس باشد.»

این چراغ سبز ایران به مذاکره مستقیم اما در حالی داده می‌شود که طرف آمریکایی مثل قبل علاقه‌مند و مصر به گفت‌وگوی مستقیم است. شاهد آنکه جن ساکی سخنگوی کاخ سفید گفته: «واشنگتن آماده مذاکرات مستقیم و فوری با ایران برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای است» و ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته: «ما دنبال این هستیم فورا این دیپلماسی را به کار ببندیم و به وضوح گفته‌ایم که تعامل مستقیم در خدمت این اهداف خواهد بود.»

همین ابراز علاقه دوطرفه است که بسیاری از سیاسیون و کنشگران را در داخل ایران امیدوار کرده که به زودی اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد.

حتی شاید این همان خبر خوبی باشد که دیروز سخنگوی دولت در نشست خبری خود وعده داد، در دهه فجر بشنویم! به هرحال اکنون شاهد افزایش امیدواری‌ها به حصول توافق و شروع روند حل مشکلات کشور هستیم؛ توافقی که به گفته علی مطهری می‌توانست یک سال قبل حاصل شود و مانع از خیلی زیان‌های مالی و جانی باشد. با این حال حامیان برجام معتقدند که جلوی ضرر را از هرجا بگیری، منفعت است و از حصول توافق استقبال می‌کنند ولو اینکه افتخارش از آن دولت رییسی شود. این را مطهری هم می‌گوید. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفت‌وگوی او  است.

به نظر شما حرف‌های اخیر وزیر خارجه به معنی آن است که ایران این سیاست را در پیش خواهد گرفت؟ در این صورت باید به احیای برجام امیدوار باشیم؟

این یک تصمیم درست است که باید زودتر می‌گرفتند. حتما این به نفع مردم است و منافع ملی را بهتر تامین می‌کند.

به نظر شما چرا از گرفتن این تصمیم پرهیز داشتند؟

به خاطر برخی شعارهایی که قبلا داده بودند، برای اینکه رعایت هواداران خود را کرده و ژست انقلابی را حفظ کنند، می‌گفتند که ما باید آمریکا را تحقیر کنیم و به خاطر همین هم مذاکره مستقیم نمی‌کنیم.

درحالی که این مطلب به ضرر مردم بود و باعث می‌شد کشورهای واسطه از وضعیت موجود به نفع خود استفاده کنند و سرعت مذاکرات کاسته شود.اکنون به نظرم تصمیم خوبی گرفته شده و مذاکره مستقیم بسیار کارآمدتر است، ما را زودتر به نتیجه می‌رساند و منافع مردم ایران حفظ خواهد شد.

الان هم همین اتفاق در حال رخ دادن است و ما می‌بینیم که مسائل دیگر را هم به دنبال برجام حل خواهند کرد. اما اگر گروه مقابل الان سر کار بودند، همچنان در حال کارشکنی بودند.

علی مطهری: مذاکره مستقیم با آمریکا تصمیم عاقلانه است خوشحالیم که مشکلات کشور رو به حل شدن است.

پس معتقدید که در حال مشاهده ثمرات یکدستی حاکمیت هستیم؟

بله، البته این یکدستی به طور طبیعی ایجاد نشد اما فعلا به نفع کشور است که همین یکدستی ادامه یابد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=145173

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰