تاریخ : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
15

پرسشی درباره هک شدن صداوسیما توسط منافقین

  • کد خبر : 145469
  • 09 بهمن 1400 - 19:54
پرسشی درباره هک شدن صداوسیما توسط منافقین
این که چرا اگر این اتفاق در رسانۀ بخش خصوصی رخ دهد خاصه نشریات مکتوب که امکان حذف و اصلاح بعد از چاپ را ندارند به دشواری می‌توانند ثابت کنند خطایی رخ داده و تعمدی در کار نبوده ولی از صدا و سیمایی‌ها مسموع است؟

جمهوریت – غصر ایران نوشت : فارغ از این که اتفاق بی‌سابقۀ ساعت ۱۵ روز هفتم بهمن در چند شبکۀ تلویزیونی و رادیویی صدا و سیمای جمهوری اسلامی (پخش ۱۰ ثانیه‌ای تصاویر و سخنانی علیه جمهوری اسلامی) هک یا رخنۀ اینترنتی بوده یا نفوذ شخص یا اشخاصی که از توجه مدیران سازمان به ظاهر و ابراز وفاداری استفاده کرده و محرم تلقی شده‌اند یا کسی یا کسانی با جابه جا کردن باکس آگهی خواسته‌اند اصطلاحا توی کاسۀ مدیران جدید بگذارند، برای اهل رسانه یک پرسش جدی پدید آمده است:

این که چرا اگر این اتفاق در رسانۀ بخش خصوصی رخ دهد خاصه نشریات مکتوب که امکان حذف و اصلاح بعد از چاپ را ندارند به دشواری می‌توانند ثابت کنند خطایی رخ داده و تعمدی در کار نبوده ولی از صدا و سیمایی‌ها مسموع است؟

روزنامه جام جم هم در گزارشی در شماره امروز خود به اختلال ۱۰ ثانیه‌ای در سازمان صدا‌و‌سیما واکنش نشان داد.

 

این روزنامه نوشت:

* عصر پنجشنبه گذشته، خبری با عنوان هک تلویزیون دست به دست شد و بلافاصله معاون توسعه و فناوری سازمان صدا‌و‌سیما در شبکه خبر توضیحاتی را در‌خصوص این اقدام منافقین ارائه کرد.

* حقیقت آن است این گروه این‌بار تلاش کردند تا با خرابکاری در سیستم پخش رادیو و تلویزیون موج جدیدی را برای خود ایجاد کنند.

* واکنش‌های کاربران توییتری به هک‌شدن هم جالب بود از آن جمله می‌توان مواردی همچون «اگه زنگ در خونه مقامات ارشد نظام رو می‌زدن و در می‌رفتن تاثیر‌گذار‌تر از این بود که رجوی‌ها رو از تلویزیون نشون بدن!  و ما راضی هستیم شما هفته‌ای چند ثانیه شبکه یک رو هک کنید!

* شاید آنها از خرابکاری‌های اخیری که با هوشمندی رسانه ملی بی‌نتیجه ماند ناراحت شدند مثل همین از کار انداختن دستگاه‌های پمپ بنزین و از این‌که رسانه،صدای مردم شده ناراحت شدند و خواستند این‌گونه ناراحتی خود را نشان دهند.

بیشتر بخوانید:

لازم به ذکر است ، خبرگزاری صدا و سیما پنجشنبه اعلام کرد: تصویر شبکه یک سیما برای لحظاتی هک شده است و در میان پخش آنونس برنامه ها به مدت ده ثانیه، تصاویری از سران منافقین و صوت یکی از سخنرانی های آنها روی آنتن شبکه یک دیده شد.

– اتفاقاتی شبیه به این در شبکه قرآن، رادیو پیام و جوان هم رخ داده است.

– مسئولان فنی سازمان صدا و سیما می گویند احتمالا سرور، مورد حمله هکری قرار گرفته است.

خبرگزاری فارس نیز نوشت: تصویر سرکرده معدوم گروهک تروریستی منافقین و مریم رجوی در وبسایت تلوبیون وابسته به صداوسیما برای لحظاتی منتشر شد.

توضیحات معاون فنی صداوسیما درباره هک برخی شبکه‌های سیما

علی دادی، معاون فنی صدا و سیما: به نظر می رسد این اتفاق، اقدام پیچیده‌ای بوده که فقط از کسانی که دسترسی کامل به شبکه جهانی اینترنت دارند، بر می‌آید.

تسنیم هم نوشت: در میان پخش آنونس برنامه‌ها به مدت ده ثانیه، تصاویری از سران منافقین و صوت یکی از سخنرانی‌های آنها روی آنتن شبکه یک دیده شد. و البته اتفاقات مشابهی در شبکه‌ قرآن و رادیو جوان و رادیو پیام هم رخ داده است.

مسولان فنی صداوسیما از احتمال هک خبر داده‌اند. همچنین معاون فنی صداوسیما در توضیحاتی که از شبکه خبر پخش شد احتمال داد که کشورهای صاحب تکنولوژی با استفاده از زیرساختهای موجود در تجهیزات این کار را کرده باشند. البته او تاکید کرد که هنوز هیچ کدام از احتمالات قطعی نیست و مسولان امر در حال بررسی موضوع هستند.

با این حال با توجه به اینکه پخش شبکه ها از طریق و در بستر اینترنت صورت نمی‌گیرد و اگر هم ارتباطاتی از این دست باشد، اینترانتی است، لذا باید در کنار سایر احتمالات، مساله امکان نفوذ عنصر انسانی را نیز در نظر گرفت و در این راستا تحقیقات لازم را انجام داد.

در ماجرای امروز تصویری از سرکرده یکی از جنایتکارترین و منفورترین گروه‌های تاریخ ایران پخش شد با این حال به نظر می‌رسد خود این گروه هم در چنین ماجراهایی بیش از هرچیزی صرفاً نقش و سطح پادویی را برعهده دارد و پشت صحنه ماجرا را باید در جایی مانند امریکا و محتمل تر از آن رژیم صهیونیستی جستجو کرد.

به هر صورت وجود احتمال کمک عنصر نفوذی انسانی به اتفاق امروز، این ضرورت را برای مدیریت صداوسیما ایجاد میکند که در مساله نیروی انسانی و موضوعاتی مانند حراست و … واکاویهای متناسبی صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=145469

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰