تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
18
روسای سازمان محیط زیست در تفاهم نامه های تکراری چه هدفی را دنبال می کنند؛

نسبت سازمان محیط زیست با حوزه های علمیه ؟

  • کد خبر : 146013
  • 15 بهمن 1400 - 10:49
نسبت سازمان محیط زیست با حوزه های علمیه ؟
نگاهی به آرشیو رسانه ها نشان می دهد که سازمان محیط زیست در دولت های مختلف ، علاقه وافری به انعقاد تفاهم نامه با حوزه های علمیه کشور داشته است.

جمهوریتناصر تبریزی – چند روزی است که در شیکه های اجتماعی خبری دست به دست می شود که  عکس العمل های متفاوتی را میان دست اندرکاران محیط زیست و دوستداران طبیعت به دنبال داشته است . بر آن شدم تا تاریخچه ای از این همکاری ها را مورد بررسی قرار داده و تبعات آنرا مرور نمایم. ماحصل بررسی، این بود که عمدتا روسای محیط زیست منتصب در دولتها ، فارغ از دیدگاه های سیاسی خود علاقه وافری به امضای تفاهم نامه با حوزه های علمیه داشته اند. علی الخصوص در استان های قم،خراسان رضوی و تهران، این میل بیشتر دیده شده است. برای گرفتن نتیجه بهتر ؛ ابتدا تیتر چند خبر را در چند سال اخیر بصورت گزینشی مرور می کنیم:

 

امضا تفاهم نامه اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم با موسسه فرهنگی وسف دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (روابط عمومی سازمان حفاظت از محیط زیست قم سه شنبه, ۹ دی, ۱۳۹۳ )

 

اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم با موسسه فرهنگی وسف دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تفاهم نامه همکاری امضا کردند. اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم با «وصف»موسسه فرهنگی فردوس و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم این تفاهم نامه همکاری  را امضا کرده اند

 

تفاهم‌نامه همکاری محیط زیست و حوزه علمیه تهران منعقد می‌شود.( خبرگزاری قرآن ۹ تیر ۱۳۹۴)

 

معاون مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان تهران از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری حوزه علمیه تهران و اداره‌ کل محیط زیست این استان جهت استفاده از ظرفیت دینی در حفظ محیط زیست خبر داد.

 

تفاهم نامه همکاری حوزه علمیه خواهران و سازمان محیط زیست (خبرگزاری مهر بهمن ۱۳۹۵)

 

در جهت توسعه فرهنگ محیط زیست منطبق با مبانی اسلامی؛تفاهم نامه همکاری حوزه علمیه خواهران و سازمان محیط زیست امضا شد.

 

انعقاد تفاهم نامه زیست محیطی حوزه‌ علمیه قم با رئیس سازمان محیط زیست کشور، (خبرگزاری صدا و سیما اردیبهشت ۱۳۹۶)

 

سازمان محیط زیست کشور برای حفاظت از محیط زیست با حوزه‌های علمیه قم تفاهم نامه زیست محیطی منعقد کرد. (خبرگزاری صدا و سیما اردیبهشت ۱۳۹۶)

 

امضای تفاهم نامه ، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم تفاهم نامه( آذر ۹۷)

 

به گزارش خبرگزاری«حوزه» ،حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا آشتیانی در جلسه امضای تفاهم نامه با این اداره کل در سخنانی، اظهار داشت: تلاش برای حفظ و حراست از محیط زیست، یکی از مهمترین معروفاتی است که همه انسانها از آثار و برکات آن برخوردار می شوند.

 

امضاء تفاهم نامه همکاری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران (۱۱ بهمن ۱۴۰۰)

 

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران «حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور با حضور در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در تهران، با رئیس این سازمان تفاهم نامه همکاری امضا کرد.این تفاهم نامه فیمابین مرکز مدیریت حوزه ­های علمیه خواهران به مدیریت حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور و سازمان جنگل­ ها، مراتع و آبخیزداری کشور به ریاست آقای دکتر مسعود منصور، معاون وزیر و رییس این سازمان امضا شد»….شایان ذکر است افراد متعددی در حوزه علمیه و سازمان محیط زیست در این جلسه حضور به هم رسانیده بودند…

 

در این میان یادآوری چند نکته ضروری به نظر می رسد:

 

– چگونه است که تقریبا هر ساله این تفاهم نامه ها تکرار می شود؟

– سازمان محیط زیست با چه اهدافی پیگیر همکاری با حوزه های علمیه می باشد؟

– ظرفیت های حوزه های علمیه برای پیشبرد اهداف استراتژیک زیست محیطی چیست؟

– چرا تاکنون نتایج (بیلان )همکاری چند ساله و دیرین سازمان محیط زیست و حوزه های علمیه منتشر نشده است؟

 

در اینکه «بخصوص حوزه های علمیه قم» مشخصا علاقه وافری در همکاری با سازمان محیط زیست دارند، شکی نیست ولی ضروری است سازمان محیط زیست هر چه سریعتر طی گزارشی حاصل این همکاری ها را اعلام نماید. بدیهی است انتشار نتایج پر بار تفاهم نامه های سازمان محیط زیست با حوزه های علمیه، می تواند سرفصل همکاری های موثر  بین « سایر ارگانهای مرتبط با حوزه محیط زیست» را فراهم بیاورد.

 

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=146013

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰