تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
10

قرارداد ایران و چین نیازی به تصویب در مجلس ندارد

  • کد خبر : 146310
  • 18 بهمن 1400 - 10:57
قرارداد ایران و چین نیازی به تصویب در مجلس ندارد
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با تاکید بر این که «جوهر توافق ایران و چین سرمایه‌گذاری است»، خاطر نشان کرد: در برجام ما با مفادی الزام آور رو به رو بودیم اما در توافق ایران و چین مفاد الزام آور نیست و پیشنهاداتی برای همکاری طرح شده

جمهوریت – قراردداد ایران و چین این روزها به یکی از موارد تفاوت نظر در مجلس یازدهم و بین بخشی از نمایندگان این مجلس با دولت رییسی تبدیل شده است. برخی نمایندگان می گویند که باید این سند همکاری در مجلس بررسی و همانند توافق هسته ای در معرض رای نمایندگان قرار گیرد. نگاه دیگر – نزدیک به دیدگاه دولت – تاکید دارد که این توافق نوعی سند همکاری بوده و نیازی به تصویب و بررسی آن در مجلس نیست.

بیشتر بخوانید:

منصور حقیقت پور ، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در گفت و گو با خبرنگار جمهوریت درباره تفاوت بین برجام و نقشه راه ایران و چین گفت: جنس توافق ایران . چین به هیچ وجه مشابه برجام نیست چرا که برجام یک معادله بین‌المللی و یک داد و ستد حقوقی سیاسی است، اما نقشه راه ایران و چین چنین رویکردی ندارد.

وی ادامه داد: در برجام ما با مجموعه ای از تعهدات روبه رو هستیم و تعهداتی را نیز از طرف مقابل اخذ کردیم.

حقیقت پور درباره موضوع بررسی سند توافق هسته ای در مجلس نهم نیز تاکید کرد: حتی خود برجام را هم می شد از طریق مصوبه شورای عالی امنیت ملی پیش برد اما مقام معظم رهبری تدبیری کردند تا در مجلس هم بررسی و تصویب شود.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با تاکید بر این که«سند همکاری ایران و چین تعهدی برای طرفین ایجاد نکرده است»، گفت: موافقنامه ایران و چین به هیچ وجه از جنس برجام نیست که ما را ملزم به کاری مثل کاهش غنی‌سازی و تعیین نوع سانتریوفیوژ باشد.

وی ادامه داد: در سند همکاری ایران و چین قید شده است که دو کشور در زمینه‌هایی از قبیل معادن، آی تی، کشاورزی، صنایع و …می‌توانند با هم همکاری کنند و این‌ها همه به صورت یک نقشه راه و توصیه قید شده تا بعد بر اساس این زمینه‌ها بتوان برنامه‌ریزی کرد.

حقیقت پور با اشاره به این که ایران از جنس نقشه راه با چین با کشورهای دیگری نیز سند همکاری دارد که در مجلس بررسی نشده، گفت: از این جنس توافقنامه ها زیاد داریم و نباید به خاطر چین حساس شد ، بزرگ‌ترین این سندهای همکاری مربوط به عضویت ما در سازمان همکاری‌های شانگهای است، آیا درباره این عضویت تاکید و اصراری برای بررسی و تصویب آن در مجلس شد؟!

وی با تاکید مجدد بر تفاوت های ساختاری و حقوقی بین سند همکاری ایران و چین و توافق هسته ایران با غرب ، گفت: آنچه بین ایران و چین منعقد شده، یک توافق حقوقی و یا بین المللی نیست بلکه تفاهم دو کشور روی موضوعاتی برای برنامه ریزی در جهت همکاری و سرمایه گذاری است.

حقیقت پور درباره این زمینه های همکاری افزود: در این سند همکاری  زمینه‌های سرمایه گذاری در ایران ، لیست و احصا شده است تا اگر مورد علاقه طرف چینی بود، دو کشور مذاکره کنند و بعد به توافق اجرایی و سرمایه گذاری برسند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با تاکید بر این که «جوهر توافق ایران و چین سرمایه‌گذاری است»، خاطر نشان کرد: در برجام ما با مفادی الزام آور رو به رو بودیم اما در توافق ایران و چین مفاد الزام آور نیست و پیشنهاداتی برای همکاری طرح شده و از اساس تفاوت بسیاری با یک مفهوم تعهدآور بین المللی دارد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=146310

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰