تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
12

بررسی اندیشه آیت الله خوشوقت در سوفیا

  • کد خبر : 147940
  • 03 اسفند 1400 - 19:15
بررسی اندیشه آیت الله خوشوقت در سوفیا
برنامه وزین و کم نظیر سوفیا که به عنوان بهترین برنامه ی فلسفی معاونت صدا شناخته می شود امشب بنا دارد به مناسبت نهمین سالگرد ارتحال این شخصیت عالی قدر برنامه ای را با حضور صاحب نظران و اساتید گران مایه و یکی از شاگردان نزدیک ایشان برگزار نماید.

جمهوریت – حضرت آیت الله عزیز خوشوقت أعلی الله مقامه در سال ۱۳۰۵ هجری شمسی در دامان والدینی متدین از اهل زنجان قدم به عالم فانی گذاشتند. والدین ایشان بعد از مدت کوتاهی به شهر تهران مهاجرت نمودند و ایشان از سه سالگی در منطقه مذهبی در جنوب تهران رشد و نمو یافتند.

ایشان در سطح از اساتیدی همچون شهید آیت الله صدوقی رحمه الله و‌ آیت الله مجاهدی تبریزی رحمه الله و به مدت هفت سال از درس خارج فقه آیت الله العظمی بروجردی رحمه الله و فقه و اصول حضرت امام خمینی رحمه الله استفاده نمودند. همچنین حکمت و فلسفه الهی را در محضر مفسر کبیر قرآن علامه طباطبائی أعلی الله مقامه آموختند. انفاس قدسی آن استاد بزرگ، ایشان را با دقائق و رموز و درجات اخلاق و عرفان آشنا ساخت و از این جهت مورد توجه و محبت ویژه علامه أعلی الله مقامه قرار گرفتند.

فارغ از مراتب علمی در اصول، فقه، تفسیر، حدیث، حکمت الهی، تاریخ اسلام، تاریخ معاصر و مباحث ادبی که در هر یک دارای آراء ابتکاری و خاصی بودند، شخصیتی مستحکم و استوار و انقلابی داشتند. آنان که محضر مبارکش را درک کرده بودند سکینه و وقار الهی را در او می‌یافتند و استحکام معنوی و علمی را در پاسخ‌های کوتاه و شفاف وی به وضوح می‌­دیدند. تواضع و مردمی بودن به همراه سکوت‌های طولانی و معنا دار ایشان، پرده از عمق وجود ایشان برمی­‌داشت. همین ویژگی‌های ممتاز موجب شده بود تا علامه طباطبائی أعلی الله مقامه، ایشان را محل رجوع مطمئنی برای طالبان معرفت و هدایت بدانند .

 

سرانجام این عبدِصالح و شایسته­‌ی پروردگار پس از عمری بندگی و مجاهدتِ مخلصانه دعوت کریمانه­‌ی « ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ » را در دیار حبیب لبیک گفت. آری حضرت آیت الله خوشوقت اعلی الله مقامه پس از زیارت آخرین مدینه‌ی منوره و انجام عمره در حریم حرم آهنگ لقاء دوست نمود و پس از ۱۷روز در بیمارستانی در مکه مکرمه در کوی وصل مأوی گرفت طوبی له و حسن مآب.

 

پیام مقام معظم رهبری در پی ارتحال ایشان  اینگونه بود :

 

بسم‌‌الله‌الرحمن‌الرحیم

با تأسف و اندوه فراوان، خبر رحلت عالم ربانی، سالک الی‌الله و عارف بالله مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ عزیزالله خوشوقت رضوان‌الله علیه را دریافت کردم. عمری بابرکت، سرشار از معنویت و تهذیب، و گام‌های پیوسته در سلوک الی‌الله، همراه با مجاهدتی کم‌نظیر در تربیت نفوس مستعد و دل‌های مشتاق، خلاصه‌‌ای از زندگینامه‌ی این روحانی مهذّب و این معلّم اخلاق و معرفت است. بی‌شک فقدان این شخصیت ممتاز، برای آشنایانِ رتبه‌ی معنوی آن بزرگوار، مصیبتی اندوه‌بار و برای شاگردان و مستفیدان محضر پرفیض او ثلمه‌ای بزرگ است.

این‌جانب تسلیت صمیمانه‌‌ی خود را به خانواده‌ی مکرّم و فرزندان محترم و دیگر وابستگان و به همه‌ی ارادتمندان ایشان معروض می‌دارم و علوّ درجات و شمول رحمت حق و حشر با اولیاء‌الله را برای روح مطهرشان از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

 

 

برنامه وزین و کم نظیر سوفیا که به عنوان بهترین برنامه ی فلسفی معاونت صدا شناخته می شود امشب بنا دارد به مناسبت نهمین سالگرد ارتحال این شخصیت عالی قدر برنامه ای را با حضور صاحب نظران و اساتید گران مایه و یکی از شاگردان نزدیک ایشان برگزار نماید.

 

میهمانان این برنامه:

 

حجت الاسلام و المسلمین حمید وحیدی مدرس حوزه علمیه

 

حجت الاسلام و المسلمین حسین مرادی مدرس حوزه علمیه و فعال فرهنگی

 

جناب آقای علی قدیری فعال فرهنگی و فناوری

 

و جناب آقای هادی عسگری از شاگردان نزدیک آیت الله خوشوقت خواهند بود.

 

کارشناس مجری این برنامه دکتر محمد جواد ادبی که خود از دانش آموختگان حکمت و عرفان اسلامی است و پیش از این نیز در کارنامه ی کاری خود ریاست انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور را برعهده داشتند بنا دارند چونان برنامه های گذشته ی سوفیا امشب با دعوت از این اساتید زمینه ای را فراهم کردند تا به اندیشه های این سالک الی الله عطف توجه بیشتری صورت بپذیرد.

 

این برنامه امشب ساعت ۲۲ از رادیو گفتگو موج  اف.ام  ردیف  ۱۰۳.۵ پخش خواهد شد.

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=147940

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰