تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
9

خروج ۵ نماینده از طرح بحث‌برانگیز درباره گنج‌ها

  • کد خبر : 154404
  • 26 اردیبهشت 1401 - 23:44
خروج ۵ نماینده از طرح بحث‌برانگیز درباره گنج‌ها
پنج نماینده که طرح «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها» را امضا کرده بودند، در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف درخواست کردند این طرح از دستور خارج شود.

جمهوریت – پنج نماینده مجلس که طرح بحث‌انگیز «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها» را امضاء کرده بودند، از جمع امضاکنندگان این طرح خارج شده و در نامه‌ای به رییس مجلس شورای اسلامی درخواست کردند: این طرح از دستور کار کمیسیون مربوطه و مجلس خارج شود.

به گزارش ایسنا، «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها» که بیشتر از آن به حراج اشیاء تاریخی ایران تعبیر شده است، ‌ حدود یک هفته پیش رسانه‌ای شد، درحالی‌که پیگیری‌ها نشان می‌دهد این طرح سال گذشته از سوی ۴۶ نماینده به مجلس ارائه شده بود.

طرح با مخالفت و اعتراض‌های گسترده باستان‌شناسان، کارشناسان میراث فرهنگی، مقامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و افکار عمومی مواجه شده است. بیشتر انتقادها هم به رویکرد نمایندگان به میراث فرهنگی به مثابه گنج است. برخی دیگر همچون انجمن علمی باستان‌شناسی ایران این طرح به‌ویژه مفاد آن را که به حفاری‌ها و قاچاق‌های غیرمجاز، رسمیت و وجاهت قانونی می‌بخشد، «خطرناک» و «شرم‌آور» توصیف کرده‌اند و بعضی کارشناسان، همچون پیروز حناچی آن را یک عقب‌گرد به دوران قاجار که بیشترین تاراج میراث تاریخی ایران در آن دوره طی توافق‌های دولتی رخ داد، دانسته‌اند. نامه‌های متعددی نیز درباره توقف و باطل کردن این طرح از سوی استادان، ‌دانشجویان و تشکل‌های باستان‌شناسی خطاب به محمدباقر قالیباف نوشته شده و حتی رایزنی‌هایی با نمایندگانی که این طرح را امضا کرده‌اند صورت گرفته تا انصراف دهند.

اینک، پنج نماینده که طرح «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها» را امضا کرده بودند، در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف درخواست کردند این طرح از دستور خارج شود. از بین امضاها اسامی ذبیح‌اله اعظمی ساردویی ـ نماینده جیرفت و عنبرآباد (کرمان) ـ، مجتبی توانگر ـ نماینده اسلامشهر، تهران، ری و شمیرانات ـ، محمدمهدی فروردین ـ نماینده فیروزآباد، کارزین و فراشبند (فارس) ـ و عباس جهانگیرزاده ـ‌ نماینده پارس‌آباد و بیله‌سوار (اردبیل) ـ خوانا است.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=154404

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰