تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
10

مرگ ۵ تن و گرفتاری۸۰ نفر زیر آوار متروپل آبادان

  • کد خبر : 154841
  • 02 خرداد 1401 - 19:50
مرگ ۵ تن و گرفتاری۸۰ نفر زیر آوار متروپل آبادان
دستور ویژه رئیس جمهور برای رسیدگی فوری به سانحه ریزش ساختمان در آبادان / ریزش متروپل آبادان پیش‌بینی شده بود / صدور دستور قضایی بررسی علت ریزش ساختمان "متروپل" آبادان

جمهوریت – آخرین خبرها از ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در آبادان حاکی از آن است که تاکنون پنج تن کشته شده و احتمالا ۸۰ تن نیز در زیرآوار محبوس شده‌اند.

مجتبی خالدی در این‌باره اظهار کرد: حوالی ساعت ۱۲:۵۰ امروز یک ساختمان ۱۰ طبقه تجاری-اداری در آبادان در معرض ریزش قرار گرفته بود که مدتی بعد بخشی از آن دچار ریزش شد.

وی ادامه داد: در پی اعلام این حادثه به اورژانس، بلافاصله پنج دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شد که در حال حاضر نیز در محل مستقر هستند. همچنین تیم‌هایی از اورژانس اهواز نیز به محل اعزام شدند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه دیگر نیروهای امدادی نیز در محل حضور دارند و در حال حاضر عملیات ادامه دارد، گفت: در این حادثه تاکنون یک تن جان خود را از دست داده و چهار نفر نیز مصدوم شدند که افراد مصدوم به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

وی اضافه کرد: علت ریزش این ساختمان در حال بررسی است.

۱۳:۲۰ـ  همچنین مهدی ولیپور، رییس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر نیز درباره این حادثه به ایسنا، گفت:‌ این حادثه در ساعت ۱۲:۳۰ دوم خرداد ماه به هلال احمر نیز اطلاع داده شد و گزارش اولیه آن حاکی از ریزش ساختمان تجاری ۱۰ طبقه متروپل در شهرستان آبادان منطقه ته لنجی امیری بود.

وی با بیان اینکه چهار تیم امدادی از شهرستان‌های خرمشهر، ماهشهر و شادگان همراه با دو تیم سگ‌های زنده‌یاب و خودروهای ست نجات به محل حادثه اعزام و عملیات تخلیه و ایمن سازی صحنه آغاز شد، گفت: تیم واکنش سریع استان و همچنین بیش از ۵۰ نیروی امدادی از شهرهای همجوار برای اعزام به محل حادثه آماده باش هستند.

ولیپور اضافه کرد:‌ علاوه بر آن یک بالگرد، هفت خودروی نجات و پنج تیم تخصصی جست‌وجو و نجات و سگ‌های زنده یاب برای امدادرسانی به محل اعزام شده‌اند.

بر اساس اعلام امدادگران حاضر در محل، احتمال محبوس شدن افرادی در زیر آوار وجود دارد.

احتمال گرفتاری ۸۰ نفر زیر آوار 

۱۵:۰۰ ـ مهدی ولیپور، رییس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر در تشریح آخرین وضعیت امدادرسانی به این حادثه تا ساعت ۱۵ نیز به ایسنا گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ازسوی تیم‌های جمعیت هلال احمر و گزارش‌های رسیده از شاهدان عینی حادثه،  احتمالا ۸۰ نفر زیر آوار گرفتار هستند.

به گفته وی به دلیل اینکه ساختمان دوم مجاور هم شرایط ناپایداری دارد و احتمال ریزش وجود دارد، عملیات امدادرسانی به سختی در حال انجام است.

آمادگی شهرداری تهران برای کمک به آبادانی‌ها

۱۵:۱۲ـ  این در حالیست که سخنگوی شهرداری تهران از اعلام آمادگی مدیریت شهری برای اعزام نیرو به آبادان خبر داد و گفت: تیم‌های آماده مجموعه آتش‌نشانی و ستاد بحران، آمادگی این را دارند که در صورت نیاز مدیریت شهری آبادان و موافقت شورای شهر تهران به کمک نیروهای امدادی در آبادان بشتابند.

افزایش شمار قربانیان به ۴ تن

۱۵:۱۵ـ مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز حوالی ساعت ۱۵:۱۵ به ایسنا اعلام کرد که تا کنون چهار تن جان‌باختند و ۲۵ نفر مصدوم شدند. امدادرسانی همچنان ادامه دارد.

۱۵:۲۵ـ سرهنگ حسین زلقی، فرمانده انتظامی آبادان نیز در پی این حادثه از مردم خواست در محل حادثه حاضر نشوند و از ورود به محدوده خیابان امیری و معابر منتهی به آن خودداری کنند.

شمار قربانیان ۵ تن شد

۱۶:۴۵- خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه عملیات در محل حادثه ساختمان متروپل آبادان همچنان ادامه دارد، گفت: تاکنون و در جریان عملیات اواربرداری و نجات در این ساختمان ۱۰ طبقه پنج تن جان خود را از دست داده و ۲۶ تن مصدوم شده‌اند.

وی همچنین درباره ظرفیت‌های موجود برای پذیرش مصدومان احتمالی گفت: اورژانس بیمارستان‌های آبادان و خرمشهر در آماده‌باش کامل هستند و بیش از ۱۰۰ ظرفیت در بیمارستان‌های این‌شهرها فراهم شده است. خوشبختانه در حال حاضر مشکلی در پذیرش مصدومان در اورژانس وجود ندارد.

دستور ویژه رئیس جمهور برای رسیدگی فوری به سانحه ریزش ساختمان در آبادان

رئیس جمهور که در سفر عمان به سر می برد، به معاون اول خود دستور داد ضمن اعزام گروه های امداد و نجات سازمان آتش نشانی تهران برای امداد به آسیب دیدگان، کلیه امکانات استانی و کشوری را برای رسیدگی فوری به سانحه ریزش ساختمان در آبادان به کار گیرد.

 در پی ریزش ساختمانی در شهر آبادان که سبب فوت و مجروحیت شماری از هموطنان‌مان شده است، رئیس دفتر رئیس جمهور در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهور و استاندار خوزستان، ضمن اطلاع از آخرین وضعیت حادثه، دستور رئیس جمهور مبنی بر بسیج تمامی امکانات برای رسیدگی فوری به سانحه دیدگان و آواربرداری را ابلاغ کرد.

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی که برای دیدار و گفتگو با پادشاه عمان به مسقط پایتخت این کشور سفر کرده، به محض اطلاع از بروز این حادثه در آبادان به معاون اول رئیس‌جمهور ماموریت داد ضمن به کارگیری تمامی امکانات محلی و ملی، شخصا این موضوع را با اختیارات کامل به منظور تسریع در آواربرداری و نجات جان افراد زیر آوار مانده و رسیدگی به مصدومان حادثه، مدیریت و پیگیری کند.
رئیس جمهور دستور داد با توجه به اعلام نیاز استاندار خوزستان، نیروهای امدادی و امکانات لازم برای آواربرداری و امداد، از سازمان آتش نشانی تهران به صورت فوری به آبادان اعزام شوند و همچنین برای شناسایی تخلفات منجر به این حادثه نیز، به صورت عاجل اقدام شود و برخورد شدید و غیرقابل اغماض با متخلفان در دستور کار قرار بگیرد.
رئیس جمهور ضمن ابراز همدردی صمیمانه با خانواده‌های جان‌باختگان که طبق گزارش‌ها غالبا از کارگران زحمتکش بوده‌اند، دستور داد رسیدگی به وضعیت این خانواده‌ها در اولویت قرار بگیرد و گزارش روند امداد رسانی برای وی ارسال شود.

ریزش متروپل آبادان پیش‌بینی شده بود

پروژه متروپل آبادان که پس از ریزش، فاجعه‌آفرین شد از ماه‌ها قبل با گزارش‌هایی مبنی بر نشست ستون اصلی و شکم دادن سقف طبقات زیرین مواجه شده بود که یک کارشناس، ‌علت وقوع چنین حوادثی را نظارت‌های صوری مهندسان و عدم پیگیری تخلفات ساختمانی توسط شهرداری عنوان کرد.

از ماه‌ها قبل هشدار داده شده بود که پروژه ۱۰ طبقه نوساز متروپل آبادان فرو می‌ریزد؛ همین اتفاق هم افتاد و به دلیل ریزش ساختمان تا این لحظه پنج نفر کشته و ۲۵ نفر مصدوم شدند؛ براساس گزارش‌ها احتمال زیر آوار ماندن ۸۰ تن نیز وجود دارد.

طبق برخی گزارش‌ها مجتمع برج‌های دوقلوی متروپل به قدری سست بود که ستون اصلی و حمال مجتمع‌ها نشست کرده و شکم داده بود. تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی نیز چنین چیزی را نشان می‌داد. مالک، داربست‌هایی در اطراف پروژه کشیده بود که برخی مدعی هستند با هدف پنهان‌کاری وضعیت وخیم پروژه ایجاد شده بوده. گفته می‌شود مهندسان سازمان نظام مهندسی آبادان هشدار داده بودند که این مجتمع به افتتاح نخواهد رسید.

سال‌هاست که به موضوع نظارت‌های صوری، زد و بند و احداث ساختمان‌های ناایمن از سوی رسانه‌ها و کارشناسان پرداخته می‌شود. بر اساس اذعان جامعه مهندسی، طی ۵۰ سال اخیر عمر مفید ساختمان‌ها در ایران از ۳۲ سال به ۲۶ سال کاهش یافته است. ایجاد سازمان نظام مهندسی ساختمان در سال ۱۳۷۳ هم ظاهرا کمکی به بهبود این معضل نکرده و هر از گاهی با فجایعی همچون ریزش برج متروپل مواجهیم.

درخصوص علت وقوع حوادث ساختمانی با احمدرضا سرحدی ـ عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت‌وگو کردیم. او نظارت‌های صوری مهندسان سازمان نظام مهندسی و بی‌توجهی عوامل شهرداری به هشدارهای مهندس ناظر را از عوامل اصلی کاهش کیفیت ساخت و سازها عنوان کرد.

سرحدی تاکید کرد: در مورد پروژه متروپل اطلاع دقیقی ندارم همواره پیش آمده که تعداد اندکی از همکاران ما به وظایف قانونی خود در بحث نظارت بر ساختمان‌ها عمل نکرده و کنترل‌های لازم را صورت نمی‌دهد. شهرداری به عنوان ناظر و حافظ منافع عمومی باید به این موارد رسیدگی کند ولی معمولا ترجیح می‌دهد پولش را بگیرد و وقتی گزارش تخلفی از طرف مهندس سازمان نظام مهندسی دریافت می‌کند توجهی نشان نمی‌دهد.

این عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد: شهرداری بیشتر بر روی مواردی مثل اضافه بنا حساس است. و علاقه‌ای به کنترل نقشه‌ها ندارد. اگر هم کنترلی صورت می‌دهد درخصوص معماری است که که اگر پروژه اضافه بنا داشته باشد بتواند عوارضش را  بگیرد. کنترل نقشه‌های محاسباتی عملا توسط شهرداری انجام نمی‌شود.

وی با بیان این‌که معمولا نگاه منفعت‌جویانه باعث افت کیفیت ساختمان‌ها و بروز حوادثی مشابه متروپل می‌شود خاطرنشان کرد: آن‌چه در ساختمان پلاسکو اتفاق افتاد به دلیل عدم توجه به مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان در بحث نگهداری بود که هنوز هم به نتیجه نرسیده و رها شده است. در قضیه آبادان هنوز گزارش تخلفات ارایه نشده و نمی‌توان صرفا شهرداری یا سازمان نظام مهندسی را مقصر دانست و باید منتظر گزارش این حادثه باشیم.

صدور دستور قضایی بررسی علت ریزش ساختمان “متروپل” آبادان

رئیس کل دادگستری استان خوزستان در پی ریزش ساختمان در دست احداث متروپل در آبادان، دستور بررسی دقیق علت و عوامل حادثه، امدادرسانی به مصدومان و برخورد سریع و قاطع با کلیه مرتبطین و مسببین حادثه را صادر کرد.

علی دهقانی اظهار کرد: ظهر امروز ساختمان چندطبقه در دست احداث در آبادان ریزش کرد که بلافاصله رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان در صحنه حاضر و دستورات مقتضی جهت رسیدگی به موضوع صادر شد.

به گزارش دادگستری کل خوزستان، وی همچنین از دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خواست تا در کنار رئیس دادگستری و دادستان آبادان، موضوع را تا حصول نتیجه مقتضی پیگیری و نظارت کنند.

لغو مسابقات ورزشی آبادان در پی حادثه دلخراش ساختمان “متروپل”

مسابقات ورزشی آبادان در پی حادثه دلخراش ساختمان “متروپل”، لغو شدند.

میلاد قلاوند، رییس هیات ورزش کارگری آبادان در گفت و گو با ایسنا، با تسلیت به همشهریان و خانواده های داغدار آبادانی در پی حادثه ساختمان متروپل، اظهارکرد: تمامی مسابقات فوتسال، والیبال، بسکتبال و تیراندازی آقایان در قالب نخستین جشنواره ورزش کارگری شهرستان آبادان در تاریخ های دوم و سوم خردادماه به دلیل این حادثه دلخراش لغو شدند.

وی بیان کرد: تاریخ جدید برگزاری این رویدادها به زودی اعلام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، ظهر امروز مجتمع تجاری “متروپل” در خیابان امیری آبادان فرو ریخت؛ در این حادثه تاکنون ۵ نفر جان باخته اند و ۲۵ نفر مصدوم شده اند. همچنین احتمال گرفتاری۸۰ تن زیر آوار وجود دارد. امدادرسانی و آواربرداری در محل حادثه همچنان ادامه دارد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=154841

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰