تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
8

واکنش آژانس بین المللی اتمی به اقدام قاطع ایران

  • کد خبر : 156243
  • 19 خرداد 1401 - 18:09
واکنش آژانس بین المللی اتمی به اقدام قاطع ایران
گروسی اذعان داشت که این دستگاه‌ها فراتر از تعهدات ایران ذیل توافقنامه جامع پادمان است.

جمهوریت : مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه تائید کرد که بر اساس اطلاعاتی که دیشب (چهارشنبه) دریافت کرده است، ۲۷ دوربین نظارتی این سازمان در مراکز هسته‌ای ایران از مدار خارج می‌شوند.

به گزارش ایرنا، رافائل گروسی که در جمع خبرنگاران در وین صحبت می‌کرد افزود که این موضوع را به اطلاع اعضای شورای حکام رسانده است. وی ادعا کرد که اقدام ایران چالش جدی در خصوص توانمندی آژانس برای

جمهوری اسلامی ایران دیروز پیش از تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برخی همکاری‌ها با این سازمان را که فراتر از پادمان بود و تنها بر مبنای حسن نیت صورت می‌گرفت، متوقف کرد.

سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حُسن نیت ایران است نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است؛ به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولین مربوطه داده شده است.

وزارت امور خارجه ایران شب گذشته اعلام کرد که به دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه ضد ایرانی گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین‌های فرا پادمانی از جمله آنها است.

مدیرکل آژانس در اظهاراتش به خبرنگاران عنوان کرد که بر اساس اظهارات ایران، ۲۷ دوربین‌ نظارتی آژانس که در تاسیسات مختلف هسته‌ای نصب شده‌اند، از امروز برچیده خواهند شد. وی تائید کرد که دستگاه فلومتر هم غیرفعال خواهد شد.

گروسی اذعان داشت که این دستگاه‌ها فراتر از تعهدات ایران ذیل توافقنامه جامع پادمان است.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=156243

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰