تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
7

انتقاد از قالیباف در ماجرای استیضاح وزیر صمت

  • کد خبر : 157938
  • 12 تیر 1401 - 12:29
انتقاد از قالیباف در ماجرای استیضاح وزیر صمت
نماینده مجلس : قالیباف ، آیین‌نامه را در استیضاح وزیر صمت زیرپا گذاشت/ بده‌بستان‌ها ، به نفع مجلس انقلابی نیست

جمهوریت – ایلنا نوشت: کوچکی‌نژاد گفت:ماده ۲۲۲ آیین‌نامه می‌گوید وقتی استیضاح به سمت کمیسیون تخصصی رفت و از کمیسیون به صحن آمد این باید اعلام وصول شود، دیگر در صحن لابی‌گری معنا ندارد. یعنی مجلس این حق را به هیات رئیسه نمی‌دهد که دست به این کار بزند و بگوید که «ما با آقای رئیس‌جمهور و آقای مخبر صحبت کردیم، ۲ ماه فرصت بدهیم»

جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ، در پاسخ به این سوال که «با توجه به افزایش تعداد استیضاح‌ها و از سوی دیگر مطرح شدن احتمال تغییرات در کابینه از سوی دولت، این دو مساله چه اندازه جدی است و شاهد تغییرات خواهیم بود؟»، گفت: خب پس از اینکه تقریبا یک سال از عمر تشکیل کابینه دولت سیزدهم سپری شده، به اعتقاد من دولت می‌تواند ارزیابی درستی نسبت به کابینه داشته باشد، مجلس به عنوان قوه ناظر و مردم هم که باید از دولت خدمات بگیرند، قادر به یک ارزیابی از کابینه هستند. یعنی ارزیابی‌های این‌ها به‌عنوان هر سه ضلع یعنی هم قوه مجریه، قوه مقننه و هم مردم اگر در یک نموداری مطرح شود، تقریبا یکی است و آن هم ضعف شدید بعضی از اعضای کابینه است. یعنی دولت باید این را با تمام وجود حس کند و نسبت به اصلاح آن اقدام کند. حالا یکی از گزینه‌ها به یک شکلی کنار رفت و برای بقیه دولت می‌تواند اقدام کند.

نماینده مردم رشت در مجلس، ادامه داد: من قبلا هم در مصاحبه‌ها گفته‌ام که برای استیضاح یک یا چند وزیر اراده نیاز است، من پای هیچکدام از استیضاح‌های این مجلس را امضاء نکردم در صورتی که در مجالس هشتم، نهم و دهم تقریبا اکثر استیضاح‌ها را امضاء می‌کردم. علت عدم امضای من این است که واقعا یک انسجام در استیضاح‌ها وجود ندارد و شما مشاهده کردید که در استیضاح وزیر صمت آقای قالیباف عملا آیین‌نامه را زیرپا گذاشت، آن چیزی که به آن قسم خورده بود.

وی افزود: ماده ۲۲۲ آیین‌نامه می‌گوید وقتی استیضاح به سمت کمیسیون تخصصی رفت و از کمیسیون به صحن آمد این باید اعلام وصول شود، دیگر در صحن لابی‌گری معنا ندارد. یعنی مجلس این حق را به هیات رئیسه نمی‌دهد که دست به این کار بزند و بگوید که «ما با آقای رئیس‌جمهور و آقای مخبر صحبت کردیم، ۲ ماه فرصت بدهیم» این زمانی است که اصلا استیضاح وارد صحن نشده است. وقتی که صبح اعلام می‌کنند که امروز قرار است اعلام وصول شود و آقای رئیس مجلس می‌آید چنین اقدامی انجام می‌دهد، دارد به نمایندگان و دولت یاد می‌دهد که لابی‌گری‌ها را تشدید کنند. اصولا در لابی‌گری‌ها بده‌بستان هست و این بده و بستان به نفع مجلس انقلابی نیست.

کوچکی‌نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: از این مجلس به عنوان مجلس انقلابی یک انتظارات ویژه‌ای می‌رود، به همین خاطر علیرغم اینکه تعدادی از افراد بحث‌ استیضاح‌ را مطرح می‌کنند، با این وضعیتی که ما در مجلس داریم من بعید می‌دانم این استیضاح‌های دیگری که امضاء شده به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: بهترین راه این است که وقتی دولت این ارزیابی‌ها را هم از نمایندگان و هم از کف جامعه می‌بیند، خودش با روحیه قهرمانانه‌ای که دارد و خیلی از اقدامات خوب را با شجاعت انجام می‌دهد و به موضوعات مختلف مثل آزادسازی ساحل دریا یا موضوع مدیریت کرونا ورود می‌کند، اینجا هم اقدام کند و اصلاح کابینه داشته باشد و قطعا اصلاح کابینه مورد اقبال عمومی مردم قرار می‌گیرد.

کوچکی‌نژاد تصریح کرد: در این شرایط مردم بسیار به دولت خوشبین‌تر می‌شوند، مقبولیت اجتماعی دولت افزایش پیدا می‌کند و نمایندگان هم بیشتر با دولت همراهی خواهند کرد.

نماینده مردم رشت در مجلس همچنین عنوان کرد: من اعتقاد دارم که دولت باید کار ترمیم و تغییر کابینه را انجام دهد و بعضی از افرادی که در برخی مناصب الان نمی‌توانند کار کنند و ممکن است در مناصب دیگر بهتر کار کنند را تغییر دهد. اینگونه هم احترام آن‌ها حفظ می‌شود و هم اینکه سال دوم دولت با اقتدار و توان بیشتری در جهت حل مشکلات مردم در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و روابط بین‌الملل آغاز خواهد شد و در نتیجه به نظر من موفق‌تر خواهد بود.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=157938

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰