تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
16

حجاب حداکثری یا حداقلی/جامعه را چند پاره نکنیم

  • کد خبر : 159181
  • 27 تیر 1401 - 14:40
حجاب حداکثری یا حداقلی/جامعه را چند پاره نکنیم
سالهاست که بحث حجاب یکی از مهم ترین مقولات اجتماعی برای جامعه ایران است. در این میان نگاه ها و رویکردهای متفاوتی وجود دارد.

جمهوریت – در روزهای اخیر بحث حجاب به یکی از مباحث جنجال برانگیز در رسانه ها و شبکه های اجتماعی تبدیل شده است. هر روز فیلمی در شبکه های اجتماعی از تقابل باحجاب ها و کم حجاب ها و در برخی موارد درگیری میان اقشار مختلف مردم با هم منتشر می شود.

حضور گشت ارشاد در جامعه ملموس تر است و فیلم درگیری بین ماموران گشت ارشاد با زنان بدحجاب در فضای مجازی دست به دست می شود.

سخنرانان در تریبون های رسمی ، مکرر از حجاب می گویند و رادیو و تلویزیون از لزوم رعایت جدی تر حجاب سحن می رانند.

احمد خاتمی امام جمعه تهران می گوید که بی حجاب ها همان زن و بچه های دزدان و اختلاس گران هستند ( اینجا )

حجت الاسلام گرجی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم هم تاکید کرده: باید قلم پای هرکس قصد تعرض به حجاب دارد را خرد کرد (اینجا) و حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، درباره برخی اظهارات مبنی بر برخوردهای سخت‌گیرانه در حوزه حجاب گفته: برخوردهای سخت‌گیرانه دروغ است و صحت ندارد، سختگیری وجود ندارد، دروغ است. این نماینده مجلس حتی معتقد است : ولنگارتر از ایران جایی وجود ندارد. (اینجا)

اما در این بین بخشی از جامعه که در میانه گرانی ها و تورم ، کمر خم کرده است ، به این سخت گیری های گاه و بیگاه با دیده تردید نگاه می کند.  چنانچه روزنامه جمهوری اسلامی در این باره نوشت: “برخی از مردم می‌گویند باز هم زیر این نیم کاسه بگیر و ببندها، لابد کاسه‌ای است که معلوم نیست برای که، پُر می‌شود. برای این که حواس‌ها از زیر “نیم کاسه” پرت شود، چنین پُر هیاهو به میدان آمده‌اند”.

بخش عمده ای از متدینان جامعه حتی در حکومت پهلوی تقید جدی به حجاب داشتند تا جایی که پهلوی اول به زور هم نتوانست حجاب از سر زنان این سرزمین بردارد.

در شرایطی که رسانه های نوین و شبکه های اجتماعی توسعه پیدا کرده اند ، نبایستی تمامی اهتمام حاکمیت به برنامه سازی های اغلب سطحی و کم اثر فرهنگی در رادیو و تلویریون صرف شود و دهها نهاد متولی امور فرهنگی با بودجه های هنگفت کم ترین تاثیر را داشته باشند.

گشت ارشاد و برخورد قهری ، بدون شک تنها به تشدید شکاف دو قطبی با حجاب و بی حجاب در جامعه دامن می زند که می تواند بذر کینه بکارد و جوانان را به دین گریزی سوق دهد.

بی هنری دستگاه های متولی فرهنگ و توسل به قوای قهریه این گفته استاد اجل سعدی شیراز را یادآور می شود که :

گر تو قرآن بدین نمط خوانی

ببری رونق از مسلمانی

 

در هر حال صلاح مملکت خویش خسروان دانند

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=159181

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰