تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
5

ایران به روسیه بیشتر از غرب اعتماد دارد

  • کد خبر : 159766
  • 05 مرداد 1401 - 14:15
ایران به روسیه بیشتر از غرب اعتماد دارد
تحلیل‌گران بر این باورند که ائتلاف ایران با روسیه به ضرر احیای برجام با قدرت‌های غربی در راستای ادامه فرایند غنی‌سازی اورانیوم و نیاز غرب به انرژی و هماهنگی میان ایرانی‌ها و روس‌‌ها انجام می‌شود، ائتلافی که منجر به آن شده است تا تهران فکر کند همه چیز به نفع آن پیش می‌رود.

جمهوریت – در نخستین سالگرد ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، به نظر می‌رسد که حکومت جمهوری اسلامی ایران عزم خود را برای ائتلاف با قدرت‌های شرقی جزم کرده، با این حال با مخالفت غرب و در راس آن ایالات متحده مواجه شده است که به تهران نسبت به آنچه تبدیل شدن به «تبعه روسیه» نامیده، هشدار داده است!

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، دولت جدید ایران از زمان آغاز به کار اعلام کرده بود که اقتصاد این کشور را به نتیجه مذاکرات احیای برجام گره نخواهد زد و همچنان به تقویت روابط خود با کشورهای همسایه ادامه می‌دهد، همانطور که توافق همکاری‌های تجاری و استراتژیک با چین به مدت ۲۵ سال را امضا کرده است.

همزمان با سفر ولادیمر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به تهران پایتخت ایران و در حالی که تهران و مسکو در حال قرار دادن نقطه‌ها روی حروف توافق همکار‌ی‌های جامع استراتژیک به مدت ۲۰ تا ۲۵ سال هستند، واشنگتن نسبت به وابستگی نسبی تهران به کشوری مانند روسیه هشدار داد.

آمریکا اخیرا اطلاعات محرمانه‌ای درباره سفر مقام‌های روسیه به ایران دو مرتبه در تابستان جاری منتشر کرد، سفرهایی که در راستای فروش جنگنده‌هایی است که قرار است از تهران به ارتش روسیه بپیوندد، موضوعی که تهران آن را رد کرده و تاکید کرده همکاری‌ها میان ایران و روسیه در زمینه فناوری‌های مدرن به قبل از جنگ اوکراین باز می‌گردد.

ناظران در ایران بر این باورند که رقابت میان روسیه و آمریکا سیاست خارجی کشورشان را تحت الشعاع قرار می‌دهد، ائتلاف تهران با مسکو در حالی برای واشنگتن آزاردهنده است که درخواست ضمانت تجارت روسیه با ایران در مارس گذشته در راستای رقابت با بلوک غربی اتفاق افتاد و توافق هسته‌ای ایران را به مرز فروپاشی نزدیک کرد.

در سایه تضارب منافع روسیه و آمریکا در تعامل با تهران، و اینکه آیا ایران توافق هسته‌ای را به نفع جهت‌گیری خود در راستای توجه به شرق قربانی خواهد کرد یا نه، تحلیلگران در گفت‌وگو با الجزیره می‌گویند که تهران به روسیه بیشتر از رقیب غربی این کشور اعتماد دارد.

بیشتر بخوانید:
لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=159766

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰