تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
8

انتشار خاطرات اسحاق جهانگیرى از سیل سال ٩٨

  • کد خبر : 159960
  • 09 مرداد 1401 - 23:09
انتشار خاطرات اسحاق جهانگیرى از سیل سال ٩٨
از ماجراى عزل تا زمين گير شدن هواپيما

جمهوریت – اسحاق جهانگیری معاون اول دولتهاى یازدهم و دوازدهم بخشى از روزنوشت هاى خود مربوط به سیل سال ١٣٩٨ در کشور را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد.

به گزارش نواندیش، متن این خاطرات به شرح زیر است؛

سیل نوروز ۱۳۹۸ حادثه‌ای کم‌نظیر از نظر حجم بارندگی و استان‌های درگیر در آن بود. در آن زمان دغدغه مسئولین آن بود که از تلفات انسانی به‌شدت جلوگیری کنند که خسارت‌های مادی قابل جبران است. اینک که مردم عزیزمان در تابستان با سیل‌های متعدد روبرو شدند، خاطراتم را مرور کردم و گوشه‌ای از حوادث آن روزها را جهت آگاهی منتشر می‌کنم.

۲۸ اسفند ۱۳۹۷: پیرو خبرهایی مبنی بر خطر وقوع سیل در استان‌های گلستان و مازندران، با استانداران این دو استان تلفنی صحبت کردم و گفتم که آماده مقابله با سیل و کمک به سیل‌زدگان باشند.

 

۲ فروردین ۱۳۹۸: با وجود آنکه قبلا اعلام شده بود سیل در استان‌های مازندران و گلستان تحت کنترل است، امروز خبرهای بدی از استان‌ها به من می‌رسید. از وزیر کشور سؤال کردم گفت مشکل حادی نیست و من عازم گلستان هستم. بعد از ظهر، با تلفن آیت‌الله نور مفیدی امام جمعه گرگان، بسیار نگران شدم و مصمم شدم که خودم فردا به منطقه بروم.

 

۳ فروردین ۱۳۹۸: همراه با وزرای جهاد کشاورزی، بهداشت، نیرو و راه و شهرسازی به استان گلستان رفتیم. وزیر کشور و اقتصاد هم از قبل آنجا بودند. بعد از بازدید هوایی از مناطق سیل زده، با ماشین به سمت شهر آق‌قلا رفتیم. تمام شهر را آب گرفته است. بعد از بازدید میدانی در شهر، ستاد مدیریت بحران استان را با حضور ۶ نفر از وزرا و مدیران استان تشکیل دادیم. در آنجا وزیر کشور پس از هماهنگی با من، سرپرست جدید استان را معرفی کرد. من هم ضمن تأیید عزل استاندار بر اهمیت حضور مدیر در موقعیت بحران تأکید کردم و برخی تصمیمات گرفته شد. قرار شد وزیر کشور تا زمان حل بحران در استان بماند. ۱۲ شب به مازندران رفتیم.

 

۴ فروردین: استان مازندران کمتر از گلستان آسیب دیده بود. از برخی از مناطق سیل‌زده بازدید کردیم و به مردم اطمینان دادیم که در بازسازی دولت کنار شماست. بعد هم در جلسه ستاد مدیریت بحران استان شرکت کردم و از عملکرد استاندار تقدیر کردم.

 

 

۵ فروردین: گزارش‌های هواشناسی خطر از وقوع سیل در تهران می‌داد. با تلویزیون مصاحبه کردم و به مردم التماس کردم که به هشدارها توجه کنند. ساعت ۱۰ شب جلسه ستاد بحران تهران رفتم. هدفم این بود که اهمیت و حساسیت موضوع مورد توجه قرار بگیرد. در این جلسه تصمیم گرفته شد که جلوی ورود مردم به مناطقی که احتمال وقوع بحران در آن بالاست، گرفته شود. شب در دفترم خوابیدم که اگر مشکلی پیش آمد قابل مدیریت باشد.

۶ فروردین: با حضور رئیس جمهور در تهران جلسه ستاد بحران تشکیل دادیم. مصوباتی برای حمایت از سیل‌زدگان داشتیم.

١١ فروردین: به دلیل شدت سیل، عازم استان‌های غربی و جنوب غربی هستم. ابتدا به کرمانشاه رفتیم و از مناطق سیل‌خیز بازدید کردیم و جلسه ستاد مدیریت بحران را تشکیل دادیم. در شهر مردم برای جلوگیری از ورود سیل به خانه‌هایشان اقدامات خوبی انجام داده بودند. قرار شد ]حجتی[ وزیر جهاد برای کمک به مدیریت بحران در استان بماند. همان شب به سمت لرستان رفتیم و جلسه ستاد بحران استان را تشکیل دادیم. در جلسه از کمبود امکانات می‌گفتند و پیش‌بینی بارندگی شدید می‌شد. شب در خرم آباد ماندیم.

١٢ فروردین: صبح معلوم بود رودخانه‌ها حالت طغیان دارند. فرودگاه را آب گرفته بود و امکان پرواز هواپیما نبود. در استانداری مستقر شدم و با فرمانداران استان، تلفنی صحبت کردم. همه از کمبود ماشین‌آلات می‌گفتند. ضمن تماس با رئیس‌جمهور و ارائه گزارش به ایشان، با وزیر کشور هم صحبت کردم و خواستم که استان‌های اصفهان و مرکزی ماشین‌آلات و نیرو به لرستان اعزام کنند. وزیر راه برای کمک به استاندار در استان مستقر شد و ما با اتومبیل راهی خوزستان شدیم. ابتدا عازم سد دز شدیم که تقریبا پر از آب بود. به سد کرخه رفتیم که آن هم تا نقطه پیک فاصله کمی داشت. وزیر نیرو گفت ورودی کرخه خیلی زیاد است به طوری که در پیک شب گذشته ٨ هزار و ۴٠٠ متر مکعب در ثانیه آب وارد سد می‌شد و درخواست افزایش خروجی سدها را داشتند. مسئولین استان نگران خسارت بیشتر به مردم در صورت افزایش خروجی سدها بودند. در مسیر اهواز با مردم محل در روستاهای سیل‌زده گفتگو کردم.

١٣ فروردین: در کنار کارون قدم زدم. رودخانه پر از آب بود و بخشی از فضای سبز هم زیر آب رفته بود. در جلسه ستاد بحران شرکت کردم. قرار شد وزیر نیرو هم در استان مستقر باشد. میزان خروجی آب از سدها با هماهنگی مسئولین استان تنظیم شود و تأکید کردم که در میانه بحران هستیم و ممکن است حادتر شود. عصر برای شرکت در جلسه‌ای در مورد سیل در دفتر رهبری به تهران برگشتم. جلسه در حضور رهبری تشکیل و مسئولین گزارشی از اقدامات و پیش‌بینی‌ها خصوصا در ارتباط با خوزستان ارائه کردند.

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=159960

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰