تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
16

چه پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین صورت گرفته؟

  • کد خبر : 160540
  • 17 مرداد 1401 - 18:14
چه پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین صورت گرفته؟
از برخی منابع اروپایی شنیده‌ایم که آمریکایی‌ها در برخی مسائل مربوط به توافق، تجدیدنظر کرده‌اند.

جمهوریت – سید محمد مرندی کارشناس ارشد مسائل هسته‌ای شنبه شب در گفت وگو با شبکه المیادین گفت که در مذاکرات وین پیشرفت‌هایی صورت گرفته است اما باید احتیاط کرد.

به گزارش ایرنا از المیادین، مرندی افزود: پیشرفت کلی بوده اما برخی مسائل همچنان نیاز به حل‌ و فصل دارد. نمی‌دانم که به توافق می‌رسیم یا خیر و شانس دستیابی به توافق ۵۰ درصد است.

این کارشناس ارشد هسته‌ای تاکید کرد: تمام خواسته‌های ایران در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بوده و خارج از آن نبوده است.

وی در ادامه گفت: آنچه باقی مانده اختلاف‌های بین ایران و آمریکا بر سر برخی مسائل است و بین ایران با اروپایی‌ها و روسیه اختلافی وجود ندارد.

مرندی افزود: مهم برای ایران این است که پیشرفت‌ها را ببیند و تا جایی که پیشرفت ادامه دارد، مذاکرات هم ادامه خواهد داشت و آنچه برای ما اهمیت دارد دستیابی به یک توافق عادلانه است.

او با بیان اینکه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در تحمیل خواسته‌ها و تصمیمات خود بر ایران در خصوص توافق هسته‌ای شکست خوردند، گفت: موضوع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز شرطی در مذاکرات نبوده بلکه رسانه‌های غربی درباره آن بزرگنمایی کرده‌اند.

وی در ادامه تأکید کرد که آمریکا بایستی تصمیماتی اتخاذ کند که دغدغه‌های ایران را برطرف سازد.

مرندی در پایان گفت: از برخی منابع اروپایی شنیده‌ایم که آمریکایی‌ها در برخی مسائل مربوط به توافق، تجدیدنظر کرده‌اند.

دور تازه مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از نزدیک به پنج ماه وقفه از پنجشنبه  گذشته در پایتخت اتریش آغاز شده است. گفت‌ وگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=160540

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰