تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
9
نوری قزلجه در گفت‌وگو با جمهوریت:

تخلف دولت در اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱ وضعیت معیشتی فعلی را رقم زد/ مجلس از شروط کالابرگ و سطح قیمت شهریور ۱۴۰۱ کوتاه نمی‌آید

  • کد خبر : 162977
  • 13 شهریور 1401 - 14:32
تخلف دولت در اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱ وضعیت معیشتی فعلی را رقم زد/ مجلس از شروط کالابرگ و سطح قیمت شهریور ۱۴۰۱ کوتاه نمی‌آید
رییس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم می گوید که تخلف دولت در اجرای قانون بودجه 1401 منجر به وضعیت تورم و مشکلات معیشتی مردم شده است.

جمهوریت ، سیما پروانه گهرغلامرضا نوری قزلجه، رییس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم در گفت و گو با خبرنگار جمهوریت درباره وضعیت معیشتی مردم و شنیده هایی مبنی بر ارائه لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱ از جانب دولت به مجلس گفت: کل داستان حذف ارز ترجیحی و افزایش شدید سطح قیمت‌ها که در اقتصاد کشور روی داد و مشکلاتی که برای معیشت مردم درست شد –که هنوز هم در برخی از حوزه‌های مختف ادامه دارد و تولید و قیمت برخی اقلام کماکان رشد خواهد داشت-ناشی از تخلف دولت در اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱ است.

وی با اشاره به اصرار دولت برای گرفتن مجور حذف ارز ترجیحی ، تاکید کرد: مجلس در ابتدا لایحه حذف ارز ترجیحی را رد کرد و حتی تا انتهای کار مجلس با حذف ارز ترجیحی مخالف بود اما جلسه ای گذاشته شد و برخی افراد آمدند و توضیحانی دادند و در نهایت مجلس مجوزی به دولت داد اما سه رکن در این مجوز نیازمند توجه است.

بیشتر بخوانید:

نوری قزلجه در تشریح این سه رکن گفت: رکن اول این که مجلس به دولت جازه و اختیار این حذف را داد و همین که دولت را ملزم نکرد یعنی شاکله مجلس در این خصوص موافق نبود ، دوم این که دو شرط برای دولت گذاشت، یکی از شروط این بود که مابه التفاوت را در قالب کالابرگ الکترونیکی سازماندهی کند و دومین شرط مبنی ثبات قیمت ها در سطح شهریور ۱۴۰۰ بود.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون این این دو شرط اساسی محقق نشده است یعنی الزامات مجلس به دولت برای مجوز حذف ارز ترجیحی از اساس اجرا نشده و در بی قانونی محض دولت ارز ترجیحی را حذف کرد و تبعات آن را هم همه شاهدیم و لمس می کنیم.

 عضو کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین خاطرنشان کرد: هم کالاهایی که تولید آن‌ها متاثر از ارز ترجیحی بود، رشد قیمت داشت هم کالاهایی که اصلا با ارز ترجیحی کاری نداشتند و این نتیجه خلاف قانون عمل کردن دولت بود.

رییس فراکسیون مستقلین مجلس در پاسخ به این سوال که لایحه اصلاح قانون بودجه برای حذف دو شرط در چه وضعیتی است، گفت: ما هم تنها درباره این لایحه شنیده ایم ، دولت می خواهد از نیمه سال کار غیرقانونی خود را قانونی کند و بر اساس چیزهایی که از این لایحه شنیده می شود می خواهد بخش هایی که عمل نکرده را از قانون حذف کند.

وی با تاکید مجدد بر این که «در این چند ماه دولت خلاف قانون عمل کرده است»، گفت:نمی دانم مجلس به لایحه دولت چه رفتاری را نشان دهد اما بعید است مجلس به چنین لایحه ای رای بدهد، مجلس با علم و آگاهی این مصوبه را گذاشت و بعید می دانم از دو شرط خود عقب نشینی کند .

نوری قزلجه تصریح کرد: واقعیت این است که نمایندگان مردم با مردم در حوزه‌های انتخابیه مواجه هستند هیچ کس به اندازه نماینده با مردم مرتبط نیست و اساس این ارتباط شاهد فشارهای اقتصادی بر مردم هستیم.

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=162977

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰