تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
10

داستان رطب خوری و خواهران خزعلی

  • کد خبر : 163744
  • 21 شهریور 1401 - 0:39
داستان رطب خوری و خواهران خزعلی
خواهران خزعلی زیر فشار رسانه ها به دلیل حضور فرزندانشان در آمریکا و کانادا هستند، خواهرانی با مسئولیت‌هایی انقلابی که مدعی مخالفت با حضور فرزندان مسئولان در خارج از کشور است

جمهوریت – سیما پروانه گهر در روزنامه سازندگی نوشت: خانواده خزعلی این روزها بیش از هر خانواده دیگری زیر ذره بین هستند. خانوادهای خاص که تا دیروز پوزوسیون و اپوزوسیون را در خود داشت حالا به دلیل انتشار خبر حضور فرزندان دو خواهر آن در صدر اخبار دارند.  البته خبر حضور فرزندان مسئولان در کشورهای دیگر مدتهای مدیدی است که ارزش خبری خود را از دست داده و در نگاه کلانتر نمیتوان به هیچ فردی به خاطر انتخاب محل زندگی خود خرده گرفت، داستان خواهران خزعلی حتی داستان هجرت و تابعیت نیست، داستان ریاکاری است.

هنوز آتش قائله حضور پسر انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده دولت سیزدهم در کانادا سرد نشده بود که خزعلی علیه خزعلی شورید.دایی مهدی، داستان‌های تازه‌ای از خواهر زاده ها افشا کرد. مهدی خزعلی ، پسر دیگر خانواده روز گذشته مدعی شد که علاوه بر یک پسر انسیه خزعلی در کانادا، فرزندان کبری خزعلی هم در آمریکا هستند. پس تا اینجای کار در خانواده و فرزندان و نوه های آیت الله خزعلی، دو خواهر در دولت اصولگرا و انقلابی– یکی سال هاست در شورای عالی انقلاب فرهنگی عضویت دارد و دیگری معاون امور زنان و خانواده ابراهیم رییسی است- ، فرزندانشان هر دو خواهر بر اساس ادعای برادر و سکوت خواهران، در خارج از کشور. یک پسر-مهدی خزعلی- منتقد تند نظام و پسر دیگر محمد حسین خزعلی(سمیر زند) خواننده پاپ. همین ۴ فرزند آیت الله خزعلی از ۱۰ فرزند ایشان سال هاست مورد توجه رسانه ها هستند. حالا اما ذره بین ها روی دو خواهر زوم شده؛ انسیه و کبری.

*خواهران زیر سایه پدر

کبری که عضو شورای ائتلاف اصولگرایان است، مسئولیت قتل رومینااشرفی را گردن مسئولانی گذاشته بود که فضای مجازی را رها کرده و باعث بلوغ زودرس نوجوانان شده‌اند. او از موافقان کودک‌همسری و مخالفان ممنوعیت ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال بود. زمانی گفته بود زنان نبایدبهترین ساعات خود را در کنار نامحرم شاداب باشند.صحبت‌های کبریچند سال قبل درباره خانواده و افزایش جمعیت مشهور شد. یک توییتمشهور هم در مخالفت با غربالگری پیش از بارداری اخیرا منتشر کرد که حاشیه و واکنش‌های فراوانی داشت. به‌جز آن توییت جنجالی که مجبور به حذفش شد، قبلا هم گفته بود در دنیا برای این آزمایش یک استاندارد علمی دارند و برای آن باید سن ۴۰ ـ ۴۵ سال به بالا و شرایطی خاص در خانواده وجود داشته باشد که به غربالگری توصیه شوند و سپس به خانواده‌ها توصیه می‌کنند که با توجه به شرایط تصمیم بگیرند اما در کشور ما در تمامی سنین حتی در ۱۸‌سالگی این آزمایش به‌طوراجباری وجود دارد و حتی پزشک را بابت شناختن یا عدم شناختن بیماریدر غربالگری محاکمه می‌کنند.او از دورکاری مادران حمایت می‌کند. دستاورد فمینیسم را کالایی‌شدن زن می‌داند و معتقد است که به‌طور طبیعی خانواده تمایل به داشتن دو تا سه فرزند دارد. نسیه خزعلی که چند سال بعد از زهرا رهنورد رئیس دانشگاه الزهرا شد و تا سال ۹۵ در این سمت باقی ماند، کمتر از خواهر بزرگ‌ترش شناخته‌شده بود اما این روزها به واسطه فرزندانشان هر دو به یک انداخته شناخته شده هستند. اگر چه در بین فرزندان آیت الله خزعلی تنها مهدی در جبهه دیگری قرار گرفته و برخی پسران دیگر میانه روهای نزدیک به پدر هستند اما به نظر میرسد دختران خانواده خزعلی بیش از پسران زیر سایه پدر قرار گرفته اند. پدری که رد سال ۱۳۹۲ به صراحت اعلام کرد که به سعید جلیلی رای داده و او را اصلح می داند.

*فرزندانی که رفتند، مادرانی که می‌مانند

بعد از رسانه‌ای شدن این خبر که پسر انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در کانادا زندگی می‌کند، کاربری در توئیتر مدعی این شد که احسان نوحی بزنجانی،‌ فرزند کبری خزعلی،‌ رئیس شورایفرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در آمریکا زندگی می‌کند.

مهدی خزعلی ، برادر انسیه و کبری خزعلی این خبر را تاییدکرد. به گزارش سایت خبری «چند ثانیه» مهدی خزعلی، اعلام کرد که دو فرزند خواهر دیگرش، کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز سال‌ها است که در آمریکا زندگیمی‌کنند.

وی در ادامه افزود: «مساله من این نیست که چرا این عزیزان یا هر هم‌وطن دیگری به خارج از کشور مهاجرت و زندگی کند، که این حق هر کسی است اما این عزیزان با رانت رفته‌اند و این موفقیت‌ها را به دست آورده‌اند.»

از ابتدای هفته جاری، خبر مهاجرت حمیدرضا رضازاده، پسر انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ابراهیم رئیسی با واکنش‌های گسترده‌ای به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد.او اما در واکنش به اینانتقادها، ، خبر سفر پسرش به کانادا را تایید کرد و گفت که «سفر موقت کاری» او «جهت توسعه و پشتیبانی یک مجموعه دانش‌بنیان» مربوط به «کامپیوتر» است و پس از «اتمام این پروژه در ماه‌های آینده» فرزندش به ایران بازخواهد گشت.

مهدی خزعلی درباره این موضوع نیز روز گذشته صحبت و انتقاد کرده و گفته است:« پسر انیسه خانم هم که در کانادا صاحب شرکتی است که در زمینه وی‌پی‌ان فعالیت می‌کند، می‌دانید که ثبت شرکت در کانادا هزینه‌ای بیش از صد میلیارد ریال دارد.مساله من این نیست که چرا این عزیزان یا هر هم‌وطن دیگری به خارج از کشور مهاجرت و زندگیکند، که این حق هر کسی است اما این عزیزان با رانت رفته‌اند و اینموفقیت‌ها را به دست آورده‌اند.این درست نیست که والدین کسی در ایران موافق فیلترینگ باشد اما او در خارج از ایران در زمینه وی‌پی‌انکار کند.شما نمی‌توانید موافق حجاب، آن هم نه شال ومانتو که فقط چادر باشید اما فرزندان خود را بفرستید در جایی که حجاب آزاد است، زندگیکنند».

*رطب خوردگان منع کننده رطب

به صورت کلی و در یک نگاه کلان بعد از مصوبه مجلس در ممنوعیت به کارگیری مدیران دوتابعیتی نباید در دولت فعلی شاهد هیچ مدیری از این دست باشیم چرا که طبق قانون وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مکلفند افراد متخلف موضوع این ماده را شناسایی و به دستگاه متبوع و مراجع صالح قضایی جهت اجرای احکام مقرر در این ماده معرفی کنند. همچنین طبق تبصره دیگر این قانون «وزارت امور خارجه مکلف است با همکاری نیروی انتظامی جمهوریاسلامی ایران (پلیس امنیت) و سازمان ثبت احوال نسبت به تهیه بانک اطلاعاتی افرادی که دارای تابعیت خارجی بوده یا سابقه تابعیت خارجیداشته یا دارای مجوز اقامت دائمی یا بلند مدت بیش از یک سال سایرکشور‌ها می‌باشند یا مالکیت عرصه یا اعیانی در کشور‌های خارجیداشته یا دارای حساب سپرده در بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباریخارجی و دارای سهام در موسسات یا شرکت‌های خارجی معادل حداقلیکصد هزار یورو بوده یا در شرکت‌ها و موسسات خارجی عضو بوده یادارای صرافی در کشور‌های خارجی بوده جهت شناسایی این افراد اقدام کند.»

همچنین احمد محمدی‌زاده استاندار بوشهر: «رئیس جمهور دستوراتی را مبنی بر لزوم اقامت مدیران در داخل کشور صادر کرده‌اند. به هر مدیریکه خود یا فرزندانشان اقامت خارج از کشور دارند، فقط دو ماه فرصت داده می‌شود تا نسبت به برگشت یا لغو تابعیت اقدام کند.بدون تردید مدیرانیکه طی دو ماه اقدام لازم را انجام ندهند باید با مسئولیت مدیریتیخداحافظی کنند.»

به نظر می رسد اما منتقدین چهره هایی مثل علی لاریجانی یا حسن روحانی که در این دولت متمرکز شده اند و یکی از محورهای انتقاد خود را بحث حضور فرزندان این مسئولان در برهه ای از زمان رد آمریکا و انگلیس می خوانند ، اصولا به جز این دو کشور را خارج نمی دانند . فرزند علیرضا زاکانی در سوئیس و فرزند یکی از خواهران خزعلی نیز در استرالیا است و  روز گذشته جبار کوچکی نژاد نماینده مجلس یازدهم به پایگاه خبری انتخاب گفته است که فرزندان وزیر پیشنهادی کار زاهدی وفا- در خارج از کشور گویا استرالیا- هستند که اگر این مساله اثبات شود در رای اعتماد مجلس به وی تاثیرگذار خواهد بود.

رویکردهای ایدئولوژیک جمهوری اسلامی در قبال انگلیس و آمریکا و رفتارهای متقابل آن ها البته حساسیت ویژه ای بر روی این دو کشور ایجاد کرده و در این مساله شکی نیست کما این که شورایعالی امنیت ملی که اختیار قانون گذاری نیز دارد و مصوبات در حکم قانون و هم راستای مصوبات مجلس است، در سال ۸۸ مصوبه ای با مضمون ممنوعیت حضور و تحصیل فرزندان مسئولان در آمریکا و انگلیس دارد.

با این وجود دو خواهر خزعلی فارغ از این تناقض های قانونی نماد جریان فکری هستند که هم شعارهای تند و تیز ضد آمریکایی و امپریالیستی می دهند هم تلویحا مخالف مذاکره با غرب هستند و  در طیفی قرار دارند که مدعی است فرزندان مسئولان جمهوری اسلامی نباید خارج از کشور باشند. رطب خوردگانی که منع رطب می کنند.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=163744

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰