تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
6

چرا زاهدی وفا بهترین گزینه سکانداری وزارت تعاون در برهه کنونی است؟

  • کد خبر : 165709
  • 11 مهر 1401 - 16:58
چرا زاهدی وفا بهترین گزینه سکانداری وزارت تعاون در برهه کنونی است؟
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیازمند سکانداری است که شناخت جامعی از وضعیت معیشتی و رفاهی آحاد جامعه داشته باشد که در این باب چند شاخص اجرایی و عملیاتی و پژوهشی آقای زاهدی وفا به وضوح و برجسته مشخص است.

جمهوریت – وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یکی از بزرگ‌ترین وزارتخانه‌های دولت است که بیشترین مواحهه را با مردم دارد. زیرا، این وزارتخانه برای امور رفاهی، شغلی و معیشتی قشر کارگر و آسیب‌پذیر جامعه، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی می‌کند. از همین رو، لازم است که مدیریت آن نیز از اقتدار کامل و دانش اقتصادی بالا برخوردار باشد تا بتواند پاسخگوی نیازهای معقول اقتصادی جامعه هدف گسترده مورد تعامل باشد.

کارگران، بازنشستگان، زنان سرپرست خانوار، افراد دارای معلولیت، جوانان بیکار و…، از جمله اقشار جامعه هستند که خواسته‌های خود را از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طلب می‌کنند.

حالا قرار است دومین وزیر این وزارتخانه در دولت سیزدهم، روز سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ به صحن مجلس بیاید تا از برنامه‌های خود برای کسب رأی اعتماد از نمایندگان مردم دفاع کند.

در سوابق مدیریتی زاهدی‌وفا، معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در دولت نهم، نماینده وزارت اقتصاد در شوراها و کمیسیونهای تخصصی شورای عالی تحقیقات و فن آوری، شورای اقتصاد، کمیسیون اقتصادی دولت، شورای پول و اعتبار و شورای عالی انرژی دیده می‌شود. زاهدی‌وفا همچنین سابقه عضویت در کارگروه ویژه نفت، شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی، ستاد تنظیم بازار، ستاد تدابیر ویژه اقتصادی شورای عالی امنیت ملی، کارگروه طرح تحول اقتصادی، شورای عالی تدوین برنامه پنجم، شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی، شورای آمایش سرزمین، شورای عالی آمار، کمیته ملی اهداف توسعه هزاره و کارگروه تدوین ضوابط حمایت از صادرات غیر نفتی را در کارنامه خود دارد

زاهدی‌وفا همچنین در دولت سیزدهم معاون اقتصادی معاونت اول ریاست جمهوری را بر عهده داشت.

از مسئولیت‌های علمی و پژوهشی زاهدی وفا می‌توان به استادیاری دانشگاه امام صادق(ع)، مدیر مسئولی دوفصلنامه مطالعات اقتصاد اسلامی و سردبیری مطالعات امنیت اقتصادی اشاره کرد.

تصدی مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مستلزم حضور فردی با سوابق اجرایی قوی و توانمند، توان تجربی و عملیاتی کارآمد با تحصیلات مناسب و مرتبط و شناخت و اشراف کافی به حوزه‌ها و دوایر مختلف حوزه مسئولیت خواهد بود.

با توجه به اهمیت بیش از پیش برگزاری جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای هدایت سکان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ضمن بررسی و مطالعه ابعاد مختلف توانمندی‌ها و سوابق کاری و اجرایی زاهدی وفا و همچنین ارزیابی دقیق عملکرد ایشان در مدت زمان سرپرستی وزارتخانه موصوف در حوزه تأمین اجتماعی، خصوصاً پیگیری مطالبات و انتظارات بازنشستگان و مستمری بگیران از مجاری قانونی، سرانجام رساندن مصوبات مربوط به افزایش سنواتی حقوق، پیگیری وصول دیون انباشته شده دولت به سازمان تأمین اجتماعی، تأکید بر لزوم پایداری منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی، صیانت از ذخایر و سرمایه‌های بین نسلی سازمان تأمین اجتماعی، تأکید بر لزوم پایداری منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی، صیانت از ذخایر و سرمایه‌های بین نسلی سازمان تأمین اجتماعی و ارائه پیشنهادات مربوط به بهره مندی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی به عنوان سهام داران اصلی این سازمان از فعالیت‌های اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی و… به نظر می رسد زاهدی وفا در مدت دوره سرپرستی خود در وزارت تعاون نشان داد که اشراف کاملی به این وزارتخانه دارد و مشکلات اقتصادی و چالش‌های صندوق‌های بازنشستگی را به خوبی می‌شناسد. زاهدی وفا اقتصاددان است و برنامه‌های کاملی برای اداره وزارتخانه دارد.

همانگونه که پیشتر عرض شد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیازمند سکانداری است که شناخت جامعی از وضعیت معیشتی و رفاهی آحاد جامعه داشته باشد که در این باب دو شاخص عملیاتی و پژوهشی آقای زاهدی وفا رخ نمایی می نماید. شاخص نخست حضور ایشان در معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت نهم است و بر احدی از کارشناسان حوزه سیاست گذاری های اقتصادی پوشیده نیست که بخش اعظم سیاست گذاری کلان اقتصادی و مالی کشور در معاونت فوق پایه ریزی و شکل دهی شده و اجرایی می شود. حضور در اریکه معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی نظر به دسترسی به داده های واقعی اقتصاد کشور نگاه شفاف و به هنگامی از واقعیت جامعه و سقلمه های آزمون و خطایی را به آقای زاهدی وفا داده است. علاوه برآن شاخص دوم در حوزه مطالعات و پژو هش های آقای زاهدی وفا است که جملگی در حوزه اقتصادی رفتاری با نگاه شرایط خاص اقتصادی کشور است که خروجی آن نگاه و پژوهش ها قطعاً ترسیم نقشه راهی واقعی و به دور از رویا پردازی خواهد بود.

علی ایحال نظر به سوابق اجرایی و علمی و شخصیت مقتدر آقای زاهدی وفا که با توجه به سوابق عملیاتی درخشان در طول دوره سرپرستی تعامل مناسبی با توابع وزارتخانه داشته و بیشینه آرامش در بدنه وزارتخانه و متعاملین دولتی و مردم با ارکان صف و ستاد وزارتخانه جاری شده و ایضاً لحاظ نزدیکی ایشان به بدنه دولت و خاصه حوزه معاون اول که امورات اقتصادی دولت بصورت کامل از سوی ریاست محترم جمهوری به ایشان تفویض شده، می توان ایشان را به عنوان بهترین گزینه در برحه کنونی جهت جلوس بر سکان وزارت عریض و طویل تعاون کار و رفاه اجتماعی دانست.

علی احمدی/ کارشناس اقتصادی

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=165709

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰