تاریخ : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024
7

دوستى یکطرفه ایران و روسیه: از موشک هاى S300 تا پهپادهاى شاهد

  • کد خبر : 167841
  • 06 آبان 1401 - 22:49
دوستى یکطرفه ایران و روسیه: از موشک هاى S300 تا پهپادهاى شاهد
باید پرسید آیا این رابطه ای که کم کم دارد شکل یک طرفه به خود می گیرد به نفع ما است؟! آیا بهتر نبود در شرایطی که مسکو به دنبال شریکی برای جنگ اوکراین می گردد  ما کمی هشیار تر رفتار می کردیم؟!

جمهوریت – آریا سعادتمند در نواندیش نوشت : فروش تسلیحات به یک کشور در دنیای روابط بین الملل فی ذات عمل بد یا نادرستی نیست، جوسازی های صورت گرفته هم عمدتا به خاطر این است که یک طرف این ماجرا ایران قرار دارد وگرنه که خود غرب سال ها در این زمینه کارنامه دور و درازی دارد. همین غربی ها سال ها در جنگ ۸ ساله به تسلیح صدام برای بمباران شیمیایی و غیر شیمیایی مردم ایران کمک کردند، همین حالا نیز بمبی که هر روز سعودی ها بر سر مردم بی گناه یمن می ریزند باز هم هم به همت غربی های همیشه مدعی فراهم شده است.

با این حال یک اما بزرگ در اینجا وجود دارد و آن چگونگی این همکاری و زمان بندی آن است، هیچ کس بر سر فروش این تسلیحات البته اگر واقعا فروشی در کار باشد بحثی ندارد، اما بحث اینجاست آیا در مقطع فعلی چنین کاری منافع ملی ما را تامین خواهد کرد؟!

خیلی از زمان کشمکش بر سر خرید و تحویل سامانه پهپادی اس ۳۰۰ روسیه به ما نگذشته سامانه ای که مسکو سال ها به بهانه تحریم ایران و برای سر شاخ نشدن با غرب از تحویل اش خودداری می کرد، طبیعی و معقول هم بود بالاخره همه در دنیا اولویت را منافع ملی شان مشخص می کند حالا اما مسکو به چشم بر هم زدنی تسلیحات مورد نیاز اش را در حالی که در موقعیتی تقریبا مشابه ما قرار دارد دریافت می کند!

حال باید پرسید آیا این رابطه ای که کم کم دارد شکل یک طرفه به خود می گیرد به نفع ما است؟! آیا بهتر نبود در شرایطی که مسکو به دنبال شریکی برای جنگ اوکراین می گردد  ما کمی هشیار تر رفتار می کردیم؟! کافی است به نقش آفرینی کشورهای دیگر در این جنگ نگاهی کنیم، مثلا همین رژیم صهیونیستی که ماه ها است برای سرشاخ نشدن با روس ها از تحویل سامانه پدافندی به کی اف سر باز می زند. در هر حال شک نکنید روسیه دیر یا زود مشکل اش با غرب را هر طور شده حل خواهد کرد و این وسط تنها ما به دلیل شکل روابط مان بازنده و قربانی این درگیری خواهیم بود!

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=167841

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰