تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024
8
شیوع آنفلوانزا:

آنفلوآنزا را جدی بگیریم

  • کد خبر : 168697
  • 15 آبان 1401 - 8:27
آنفلوآنزا را جدی بگیریم
همه گیری بیماری آنفلوآنزا می‌تواند منجر به این شود که دانش‌آموزان از مدرسه و کارمندان و کارگران بسیاری از محل کار خود غبیت کنند که می‌تواند باعث کاهش میزان یادگیری و پایین آمدن راندمان کاری و تولید شود.

به گزارش جمهوریت، بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روزانه حدود ۳۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا به کلینیک‌های سرپایی مراجعه می‌کنند که در پی آن یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۴۰۰ نفر بستری شده‌اند، با بررسی‌های صورت گرفته و انجام نمونه‌گیری در بیش از ۲ هزار نفر، تست آنفلوآنزا بالای ۵۰ درصد مثبت شده در حالی که وضعیت مثبت شدن تست کرونا کمتر از ۱۰ درصد است.

همانطور که هفته گذشته بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از همه گیری آنفلوآنزا  به طور غیرقابل پیش‌بینی در اواسط مهر با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها خبر داده بود، در عین حال نیز ۱۴ آبان ماه به فروکش آنفلوآنزا  اشاره کرده است، اما باید گوش به زنگ باشیم تا همه گیری این بیماری وسیع تر نشود.

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه گفت: از دو هفته گذشته به تدریج تعداد بیماران دارای علائم تنفسی افزایش یافته و هفته گذشته نسبت به هفته قبل حدود ۳۰ درصد و نسبت به ۲ هفته قبل، تعداد مراجعین حدود ۷۰ درصد بیشتر شده است.

 در دستورالعمل آشنایی با بیماری آنفلوآنزا و راه‌های انتقال و پیشگیری در مدارس، سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ که از سوی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش و با همکاری معاونت بهداشت وزارت بهداشت تدوین شده، آمده است که آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است که باعث آلودگی دستگاه تنفسی در بسیاری از حیوانات، پرندگان و انسان می‌شود. آنفلوآنزای انسانی بیماری به شدت واگیردار است و معمولا از طریق سرفه و عطسه یک فرد بیمار منتشر می شود.

این بیماری با بیماری سرماخوردگی متفاوت است و چهارگونه ویروس آنفلوآنزا تاکنون شناسایی شده و به طور کلی تخمین زده می‌شود که آنفلوآنزا سالیانه پنج تا ۱۰ درصد از بالغین و ۲۰ تا ۳۰ درصد از کودکان را مبتلا می‌کند. ناخوشی یا بیماری حاصله می تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان یا مرگ به‌ویژه و عمدتا در گروه‌های پرخطر (کودکان، سالمندان، افراد دارای بیماری مزمن) شود.

همه گیری این بیماری می‌تواند منجر به این شود که دانش‌آموزان از مدرسه و کارمندان و کارگران بسیاری از محل کار خود غبیت کنند که می‌تواند باعث کاهش میزان  یادگیری و پایین آمدن راندمان کاری و تولید شود.

برآورد جهانی همه‌گیری‌های ناشی از آنفلوآنزا منجر به حدود سه تا پنج میلیون ابتلای شدید به این ویروس و حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار مرگ می‌شود. در حال حاضر مؤثرترین راه پیشگیری از بیماری و کنترل شیوع آن انجام واکسیناسیون و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی (عمومی) است.

علائم بالینی آنفلوآنزا

آنفلوآنزا بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که با تب، سرفه، سردرد، گلودرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی، و گاها استفراغ و اسهال تظاهر می کند.

در این میان تب و سرفه به عنوان علائم کلیدی مطرح هستند. سرفه اغلب شدید و برای مدتی ادامه می‌یابد؛ ولی سایر نشانه‌های بیماری بعد از دو تا هفت روز خود به خود بهبود پیدا می‌کند.

شناسایی بیماری معمولا براساس مشخصات اپیدمیولوژیک آن صورت گرفته و موارد تک‌گیر آن را فقط با کمک روش‌های آزمایشگاهی می‌توان تشخیص داد. آنفلوآنزا در افراد مختلف ممکن است با علائم متفاوتی بروز کند و از سایر بیماری‌های ویروسی قابل تشخیص نباشد.

اشکال بالینی این بیماری متفاوت بوده و ممکن است نشانه‌هایی مثل سرماخوردگی، برونشیت، پنومونی ویروسی و بیماری‌های حاد غیرقابل افتراق دستگاه تنفسی را نشان دهد. اختلالات دستگاه گوارش (تهوع، استفراغ و اسهال) نیز بروز می‌کند و در کودکان ممکن است نشانه‌های گوارشی، علامت غالب باشد.

بیماری آنفلوآنزای نوع B ممکن است تا اندازهای خفیف تر از بیماری آنفلوآنزای نوع A باشد. عفونت آنفلوآنزای نوع C به شکل سرماخوردگی بدون تب دیده می‌شود. از آنجا که ویروس آنفلوآنزا ممکن است ساعت‌ها در شرایط سرد و رطوبت کم در محیط زنده بماند، انتقال ویروس از طریق ترشحات آلوده روی سطوح مختلف نیز می تواند صورت گیرد. دوره کمون بیماری کوتاه بوده و معمولا بین یک تا سه روز است. دفع ویروس احتمالا در بالغین بین سه تا پنج روز بعد از بروز نشانه‌های بالینی بیماری و در کودکان هفت تا ۲۱ روز بعد از آن ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=168697

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰