تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
5

واکنش لاریجانی به اعتراضات اخیر؛ راه اکثریت را بروید

  • کد خبر : 168735
  • 15 آبان 1401 - 13:28
واکنش لاریجانی به اعتراضات اخیر؛ راه اکثریت را بروید
علی لاریجانی گفت: مرحوم عسگراولادی یک بار تعریف می‌کرد که امام راحل می فرمود که امر به معروف و نهی از منکر این نیست که اگر کسی در تاکسی موسیقی گوش می‌کند به او تذکر دهید، شما باید تشکیلات داشته باشید تا قوی شوید و اول باید یاد بگیرید حرف طرف مقابل را گوش دهید.

جمهوریت -علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس طی سخنانی در مراسم بزرگداشت نهمین سالگرد درگذشت حبیب‌الله عسگراولادی، گفت: گفت: مرحوم عسگراولادی نقلی از امام راحل داشت که راه را راه اکثریت قرار دهید و اقلیت را هم قانع کنید، هنر سیاست‌ورزی این است.

وی افزود: او می‌دانست آمریکا و غرب نسبت به ایران چه نگاه شیطنت‌آمیزی داشتند، وضعیت دشمنان را خوب می‌شناخت و صف دشمن و دوست را مخلوط نمی‌کرد. او به درستی از نگاه تاریخی آمریکا و غرب آگاه بود.

مهمترین بخش‌های گفته‌های علی لاریجانی را در ادامه می‌خوانید:

*خیلی عجیب است در یکی از کشورهای همسایه ما آمریکایی‌ها به صراحت به گروه‌های ضدانقلاب می‌گویند که شما باید در ایران فعالیت کنید و به آنان فشار می‌آورند که این کار را انجام دهند. در گذشته هم نظیر این ماجراها را کم نداشتیم ولی آنان (آمریکا و دشمنان) اشتباه می‌کنند که فکر می‌کنند با چند انفجار و ترور می‌توانند در کشور ایجاد مشکل کنند. ما در داخل ممکن است اختلافاتی داشته باشیم، اما ملت ایران شما را می‌شناسند و می‌دانند شما دلسوز مردم نیستید.

بیشتر بخوانید

*درست است که مشکلاتی در کشور وجود دارد، اما حریف و دشمن ما سناریوی بزرگتری را به وجود آورده است و دیگر مسئله کلیت ایران مطرح است و باید در برابر آن به تعبیر رهبری ید واحده بود.

*ما همه حقیقت را در جوف خود نبینیم، خیلی از مشکلات را حل می‌کند، مرحوم عسگراولادی یک بار تعریف می‌کرد که امام راحل می فرمود که امر به معروف و نهی از منکر این نیست که اگر کسی در تاکسی موسیقی گوش می‌کند به او تذکر دهید، شما باید تشکیلات داشته باشید تا قوی شوید و اول باید یاد بگیرید حرف طرف مقابل را گوش دهید.

*یکی از مسائلی که ما امروز به آن نیاز داریم گوش دادن است. شاید در گوشه‌ای از سخنان طرف مقابل هم یک حرف حقی وجود داشته باشد. ویژگی ممتاز شهید مطهری همین بود که حرف حق را در زبان هرکس می‌دید آن را قدر می‌دانست. حرف حق را از هرکجا می‌شنویم باید قدر بنهیم و آقای عسگراولادی نیز این چنین بود.

*اگر آنچه که ابن‌سینا به عنوان عقل اصیل می‌شناخت همراه روشن‌بینی صبر و تحمل باشد و حقیقت‌گرا باشیم آن وقت جامعه به تعالی می‌رسد. اگر بخواهیم این عقل اصیل را در جامعه پیاده کنیم آن وقت باید تنوع فکری و سلایق مختلف را پذیرفت و شنید و حرف حق را شنید. اگر هرکس در جامعه روی سلیقه خود مصر باشد، مشکلات به سادگی حل نمی‌شوند اما اگر عقل اصیل حاکم باشد حرف‌های حق و نظرات مختلف شنیده و تحمل می‌شود.

*عزت مسلمین امروز جز این است که چشمشان به جمهوری اسلامی است که ببینند این کشور قوی هست یا نیست؟ اگر نباشد آنوقت آن مسلمین روشن‌بین نگران می‌شوند.

* امروز مشکل اصلی کشور اقتصاد است. این مسائل دیگر هم هست اما مشکل اصلی همان اقتصاد است و اینکه رشد اقتصادی آن ضعیف است. سوال این است که کشوری که امکانات و نیروی انسانی فراوان دارد نمی‌تواند جهش کند؟ حتماً می‌تواند.برویم و ببینیم عقل اصیل چه می‌گوید و مشکل اصلی کشور چیست و کارشناسان اقتصادی چه می‌گویند؟ اینجا دیگر عرصه شعار نیست. باید ببینیم اصل مشکل کشور چیست و تمرکز اصلی را بر آنجا بگذاریم. فرهنگ و دانشگاه ما باید به آن کمک کند. کشور ما قدرت پرش دارد.

*ما نیاید خودمان را گرفتار فشار خارجی کنیم. دشمن کارش مشکل درست کردن است‌. هنر سیاست‌ورزی حل این مشکل با هزینه کمتر است. باید حکمرانی ما همراه با فرهنگ، دیانت و هوش باشد که همان عقل اصیل است.

*یک جامعه وقتی هم افزایی در قدرت دارد که وفاق داشته باشد. ما باید بیشتر روی وحدت اجتماعی کار کنیم. این بداخلاقی‌های امروز در جامعه یک مقدار به چیزهای دیگری برمی‌گردد. تربیت اجتماعی، اخلاق اجتماعی را به همراه دارد. ما بعضی از کارهایمان در حوزه سیاسی در اخلاق اجتماعی تاثیرگذار بوده است، یعنی به محض اینکه کسی حرفی بزند که دیگری نپسندد به او فحاشی شود.

*ما می‌توانیم باهم نظر مخالف داشته باشیم و مرز فکری داشته باشیم اما معنایش عدم گفت‌وگو و فحاشی نیست. جامعه باید حرف‌های مختلف را بشنود و تصمیم بگیرد.

*مرحوم عسگراولادی نقلی از امام راحل داشت که راه را راه اکثریت قرار دهید و اقلیت را هم قانع کنید، هنر سیاست‌ورزی این است.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=168735

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰