تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
11

مرگ دسته‌جمعی فک‌ها در دریای خزر ادامه دارد/عکس

  • کد خبر : 172106
  • 15 آذر 1401 - 13:50
مرگ دسته‌جمعی فک‌ها در دریای خزر ادامه دارد/عکس
وزارت منابع طبیعی و محیط زیست جمهوری داغستان گزارش داد که تعداد فک های تلف شده در سواحل خزر طی یک ماه گذشته به بیش از دو هزار و ۵۰۰ مورد رسید.

جمهوریت – کانال رسمی تلگرامی وزارت منابع طبیعی و محیط زیست جمهوری داغستان، شمارش تعداد این حیوان نادر در سراسر سواحل دریای خزر توسط کارشناسان سازه های محیط زیست ادامه دارد.

وزارت منابع طبیعی داغستان گفت: “تعداد زیادی به خصوص در منطقه یوزباش و همچنین بین رودخانه های سولاک و شورینکا در سواحل شمالی دریای خزر یافت شد. دلایل مرگ دسته جمعی فک ها پس از بررسی های آزمایشگاهی مشخص خواهد شد. ”

داغستان یکماه پیش از کشف حدود ۷۰۰ فک مرده خبر داده بود. این رقم بعد آن به سرعت به یک هزار و ۷۰۰ مورد رسید. کارشناسان به دنبال علل مرگ حیوانات هستند.

بر اساس اطلاعات موجود در دایره المعارف بریتانیا، دریای خزر از شمال شرقی با قزاقستان، از جنوب شرقی با ترکمنستان، از جنوب با ایران، از جنوب غربی با جمهوری آذربایجان و از شمال غربی با روسیه همسایه است.

آبان ماه گذشته نیز موسسه تحقیقات اکولوژیکی آسیای مرکزی گزارش داد که بیش از ۱۰۰ فک مرده در سواحل دریای خزر در منطقه مانگیستاو قزاقستان کشف شد.

مرکز مطالعات و احیای فک خزر پیام مرگ دسته جمعی این نوع جانور دریایی را دریافت کرد و پس از آن کارشناسان به محل مراجعه کردند. فک های مرده در ساحل بین روستای بوتینو و فورت شوچنکو پیدا شد. در مجموع ۱۰۱ فک مرده تا ساعت ۱۷:۰۰ روز ۸ نوامبر ( ۱۷ آبان) کشف شد.

فوک های خزری در نوامبر ۲۰۲۰ در کتاب قرمز قزاقستان به عنوان حیوانات در معرض خطر انقراض قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا سواحل جنوب شرق خزر و آشوراده تنها جزیره ایرانی از بهترین زیستگاه های فک است و بخش عمده جمعیت این گونه آبزی در این منطقه زندگی می کند. بر اساس گزارش ها جمعیت این گونه ارزشمند در آب های سرزمینی ایران نیز به شدت کاهش یافته است.

فُک‌ها یا خوکان دریایی با نام علمی باله‌پایان (Pinnipedia)، گروه بزرگی از جانوران پستانداران نیمه آبزی و باله‌داری هستند که گونه‌هایی مانند گراز دریایی، فک خزدار، شیر دریایی، فیل دریایی، فک گوش‌دار، فک بی‌گوش و برخی گونه‌هایی از این دست را در بر می‌گیرد. فک‌ها موجودات دوزیست محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=172106

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰