تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
10

حکم اعدام ماهان صدرات فعلاً متوقف شد

  • کد خبر : 172568
  • 21 آذر 1401 - 0:15
حکم اعدام ماهان صدرات فعلاً متوقف شد
آنگونه که قوه قضاییه اعلام کرده در زمان ناآرامی‌ها، ماهان صدرات با چاقو در خیابان حضور داشته است و به همین دلیل، اقدام او مصداق «محاربه» بوده است. اتهام دیگر او آتش زدن موتور یک بسیجی به نام محمدرضا قنبرطلب است.

جمهوریت –  با اعلام شاکی و با مساعدت رئیس دستگاه قضا، اجرای حکم اعدام مهران صدرات فعلا متوقف شد.

محمدرضا قنبر طلب شاکی خصوصی پرونده ماهان صدرات با انتشار توئیتی از توقف حکم اعدام ماهان صدرات در نیمه شب شنبه (دیشب) خبر داد.

ماهان صدرات مدنی که در فضای عمومی به ماهان صدرات مشهور شده است، در جریان ناآرامی‌های اخیر بازداشت شده است. زمان بازداشت او نامشخص است و منابع مختلف گفته‌اند احتمالا اودر تاریخی بین ۲۰ مهر و ۱۲ آبان بازداشت شده است.

اتهام ماهان صدرات

آنگونه که قوه قضاییه اعلام کرده در زمان ناآرامی‌ها، ماهان صدرات با چاقو در خیابان حضور داشته است و به همین دلیل، اقدام او مصداق «محاربه» بوده است. اتهام دیگر او آتش زدن موتور یک بسیجی به نام محمدرضا قنبرطلب است.

در توضیح قوه قضاییه آمده است: «اتهامات ماهان صدرات مدنی محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد (چاقو) به نحوی که موجب ایجاد ناامنی و ترس در محیط شده است، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، آتش زدن موتورسیکلت و تخریب گوشی شاکی خصوصی و ایراد جرح عمدی با چاقو نسبت به شاکی است.»

 

محمدرضا قنبرطلب شاکی ماهان صدرات مدنی

برخی رسانه‌ها گفته‌اند در فیلمی که از ماهان صدرات در دادگاه پخش شده، اثری از چاقو یا سلاح سرد وجود نداشته است. همچنین محمدرضا قنبرطلب شاکی ماهان صدرات در توییتی نوشته از شکایت خود صرف نظر کرده است.

قنبرطلب نوشته «به عنوان سربازی که همواره در راستای منویات آقا و در جهت تحکیم نظام گام برداشتم، از ریاست قوه قضاییه عاجزانه استدعا دارم با توجه به اظهار ندامت قلبی متهم، نظام از حق خود در برخورد با ماهان صدرات بگذرد. از صبح در کنار خانواده ماهان در تلاشیم.»

 

او همچنین در توییتی دیگر نوشته «حضرت آیت الله اژه‌ای؛ خانواده  ماهانصدرات به‌خاطر حس وطن‌دوستی و عشق به ایران جواب هیچ کسی را از خارج کشور نداده و اجازه سءاستفاده به احدی را ندادند! مادربزرگش همین الان قسمم داد به پهلوی بی‌بی دوعالم که من صدایشان را به شما برسانم. یک دقیقه فرصت صحبت با شما، ماهان را نجات می‌دهد!»

اشاره قنبرطلب به مادربزرگ ماهان صدرات، فیلمی بود که از هر دو مادربزرگ او منتشر شد و در آن از قوه قضاییه و مقامات نظام درخواست داشتند فرزندشان اعدام نشود. با توجه به اینکه دادگاه رسیدگی‌کننده، اتهام ماهان صدرات را محاربه تشخیص داده، اعلام رضایت شاکیان تاثیری در حکم اعدام او ندارد و هر لحظه امکان اعدام وجود دارد.

حکم ماهان صدرات

پدر ماهان صدرات به روزنامه شرق خبر داده که فرزندش به اعدام محکوم شده‌است و حکم او برای اجرا فرستاده شده‌است و این کار با وجود رضایت شاکی خصوصی وی صورت گرفته است. پدر ماهان گفته «ما حتی از زمان اجرای حکم هم خبر نداریم. می‌گویند پرونده امنیتی است و نمی‌دانیم چه کاری باید انجام دهیم. نمی‌دانم چه خاکی به سرم کنم. ماهان متولد ۷۸ است. او بار‌ها در جلسه دادگاه گفته که چاقو دست او نبوده‌است، اما حکم محاربه به ماهان دادند و حالا هم می‌گویند پرونده به اجرای احکام رفته‌است.»

کاظم صدرات پدر ماهان همچنبن به روزنامه شرق گفته «عصر چهارشنبه جلسه برگزار کردیم، رضایت شاکیان را جلب کردیم، دست این و آن را بوسیدیم تا این پرونده ختم به خیر شود. به قاضی پرونده همه مسائل اعلام شد، ما منتظر ختم به خیر شدن بودیم ولی امروز صبح یکی از وکلای پرونده با ما تماس گرفت و گفت که ساعت ۸ و نیم صبح ابلاغیه ای آمده که در آن قید شده که حکم ماهان به اجرای احکام ابلاغ شده است.»

برخی منابع خبری گفته‌اند ماهان صدرات به زندان رجایی‌شهر منتقل شده است. این در حالی است که عموما افرادی که برای اعدام آماده می‌شوند، به این زندان فرستاده می‌شوند.

پیش از ماهان صدرات، حکم اعدام محسن شکاری در دادگاهی به قضاوت قاضی ابوالقاسم صلواتی صادر شد و حالا احتمال اعدام ماهان صدرات نیز به عنوان دومین اعدامی اعتراضات ۱۴۰۱ وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=172568

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰