تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
6

تفاوت ارز ۲۸۵۰۰ تومانی با دلار جهانگیری

  • کد خبر : 174407
  • 10 دی 1401 - 18:19
تفاوت ارز ۲۸۵۰۰ تومانی با دلار جهانگیری
روزنامه کیهان نوشت: پس از اعلام سیاست جدید ارزی بانک مرکزی مبنی بر تامین ارز کالاهای اساسی با نرخ 28500 تومانی برخی این سیاست را مشابه همان سیاست دلار جهانگیری در دولت روحانی دانستند. این در حالی است که نرخ ارز نیمایی شامل ارزهای صادرات غیرنفتی است.

جمهوریت – در حالی که روزنامه کیهان در دولت حسن روحانی از مخالف‌های جدی ارز دولتی برای تامین کالاهای اساسی بود و با تعبیر «دلار جهانگیری» به دولت قبل حمله می‌کرد، از سیاست جدید ارزی بانک مرکزی مبنی بر تامین ارز کالاهای اساسی با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تمام‌قد حمایت کرده است!

 

به گزارش کیهان، پس از اعلام سیاست جدید ارزی بانک مرکزی مبنی بر تامین ارز کالاهای اساسی با نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی برخی این سیاست را مشابه همان سیاست دلار جهانگیری در دولت روحانی دانستند. این در حالی است که ارز ۴۲۰۰ تومانی که به دلار جهانگیری شهرت یافت، با ادعای تامین تمام تقاضاهای ارزی و حذف سایر نرخ‌ها از جمله نرخ بازار آزاد متولد شد که به توزیع فسادآلود ۶۶ میلیارد دلار ذخایر ارزی حاصل از صادرات نفت و حتی ذخایر بانک مرکزی توسط دولت دوازدهم برای واردات همه نوع کالا حتی لوکس و غیرضروری منجر شد. اما نرخ ارز نیمایی ۲۸۵۰۰ تومانی که رئیس ‌جدید بانک مرکزی وعده داده، اولا شامل ارزهای صادرات غیرنفتی است نه ارز نفتی، و ثانیا فقط برای کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین‌آلات اختصاص می‌یابد، نه همچون ارز ۴۲۰۰ برای همه مصارف ضروری و غیرضروری. بنابراین سامانه نیما صرفا محل تامین ارز واردکنندگان است و دیگر فعالان اقتصادی و آحاد مردم به آن دسترسی ندارند.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=174407

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰