تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
8

رونمایی از چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران «چکنو»

  • کد خبر : 174519
  • 11 دی 1401 - 22:36
رونمایی از چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران «چکنو»
چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران با عنوان «چکنو» طی مراسمی در برج سپهر رونمایی و برای اولین بار در نظام بانکی عملیاتی شد.

جمهوریت – چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران با عنوان «چکنو» طی مراسمی در برج سپهر رونمایی و برای اولین بار در نظام بانکی عملیاتی شد.

چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران با نام اختصاصی «چکنو» با حضور سید عباس حسینی معاون بانک، ‌بیمه و شرکت‌های دولتی و قربان اسکندری مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی، مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، بابک رضایی راد مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک، سیدضیاء ایمانی مدیرعامل بانک صادرات ایران، اعضای هیئت‌مدیره، هیئت‌ عامل و مدیران ارشد بانک صادرات ایران در سامانه همراه‌بانک صادرات ایران عملیاتی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

سید ضیاء ایمانی، مدیر عامل بانک صادرات ایران در جریان این نشست خاطرنشان کرد: رونمایی این سامانه انقلاب عظیمی را ایجاد خواهد کرد و اجرای این پروژه نه تنها برای مشتریان خوب و سودمند است بلکه بسیاری از مشکلات شبکه‌های بانکی شعب را نیز حل می‌کند.
وی در ادامه افزود: چک الکترونیکی، همان مزایا و الزامات چک‌های کاغذی را دارد با این تفاوت که باعث صرفه‌جویی در تولید و چاپ کاغذها و تحویل چک‌ها به مشتریان می‌شود و تأثیرات مثبت زیست‌محیطی به همراه خواهد داشت و همچنین مشتریان فضای داخلی بانک را خالی کرده و این امر منجر می‌شود که بانک به فعالیت‌های دیگر خود برسد و در نهایت خدمات بهتری را به مردم ارائه بدهد.
یاسر مرادی، رئیس هیئت مدیره بانک صادرات ایران، نیز در جریان این رونمایی خاطرنشان کرد: قانون چک، هر چند سال یک بار به واسطه تغییر نوع عملکرد و نگرش مردم در بازار تغییر می‌کند و حجم بالای زندانیان چک برگشتی باعث بی‌اعتبار شدن چک‌ها شده است.
وی همچنین گفت: هر شخصی که در بانک صادرات حساب جاری با دسته چک داشته باشد  بدون مراجعه به شعب بانک می‌تواند درخواست ارائه چک را بدهد و شرط آن این است که ۸۰ درصد چک‌های برگشتی آن حل شده باشد و در صورتی که کسی از آن خوشش نیامد می‌تواند با اپلیکیشن آن را حذف کند و یا در منوی صدور دسته چک، صدور دسته چک‌ها را بررسی کند.

مهران حرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی نیز اظهار داشت: بخش کلاهبرداری‌ها و آمار زندانیان در رابطه با چک‌های برگشتی، در گذشته روزانه حدود ۱۰ نفر بود و این موضوع به یک نفر در روز رسیده و امید می‌رود این آمار به صفر برسد.
وی ادامه داد: در واقع زیست بوم جدیدی به وجود می‌آید و بازار به سمت استفاده از چک دیجیتال پیش می‌رود و فعلا تغییری برای چک‌های صیادی صورت نمی‌گیرد.

سید عباس حسینی، معاون بانک، بیمه، شرکت‌های دولتی  وزارت اقتصاد نیز در این مراسم رونمایی تصریح کرد: نمی‌توان بدون در نظر گرفتن بانکداری الکترونیک به مبحث عصر دیجیتال پرداخت.
وی افزود: برای نخستین بار در تاریخ در عرصه‌ای قدم برداشته‌ایم که تمامی مردم می‌توانند در تولید دانش یا داده، انتقال، ذخیره‌سازی و بازیابی و به کارگیری آن دخالت داشته باشند و این عصر چندین فاصله، از جمله فاصله‌های جغرافیایی، زمانی، طبقاتی و تفاوت جنسیتی درخصوص داده‌ها از بین رفته که در گذشته وجود نداشته است.

آشنایی با سامانه چکنو

با عملیاتی شدن «چکنو»، بانک صادرات ایران به عنوان بانک پیشرو برای تسهیل داد و ستد، کاهش هزینه مبادلات، ارتقای سرعت معاملات در فضای کسب و کار و افزایش کارایی چک، «چک امن دیجیتال» را به عنوان خدمتی نوین ارائه کرد و مشتریان، فعالان اقتصادی و بازرگانان می‌توانند با استفاده از این خدمت برای به حداقل رساندن ریسک‌ها و نگرانی‌های موجود در مورد چک‌های کاغذی به صورت غیرحضوری و بدون مراجعه به شعب، از این فناوری نوین استفاده کنند.
درخواست و صدور دسته‌چک دیجیتال، صدور، دریافت، انتقال و وصول درون بانکی و بین بانکی چک دیجیتال، ضمانت آن توسط شخص ثالث، ابطال و مسدودی، دریافت گواهی عدم پرداخت، استعلام و مشاهده کارتابل چک‌های دریافتی از جمله مهمترین قابلیت و مزیت‌های راه‌اندازی چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران است.
تمامی قوانین و مقررات چک کاغذی در مورد این خدمت نوین صدق می‌کند. در چک امن دیجیتال چک کاغذی حذف و با استفاده از امضای دیجیتال معتبر می‌شود. چک دیجیتال سرعت، دقت و امنیت بیشتری در عملکرد و نقدشوندگی نسبت به چک‌های کاغذی دارد.
سامانه «چکنو» با هدف ایجاد بستری امن برای ارائه چک دیجیتال و رفع مخاطرات احتمالی چک‌های کاغذی راه‌اندازی شده که امکان مدیریت و نظارت آنلاین مبادله چک را برای شبکه بانکی و بانک مرکزی فراهم می‌کند.


استفاده از چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران نیازمند نصب کردن نرم‌افزار همراه‌بانک صادرات ایران و نرم‌افزار «هامون» برای انجام امضای الکترونیکی است. با نصب نرم‌افزار «هامون» بر روی تلفن همراه، عملیات غیرحضوری احراز هویت از طریق سامانه «شاهکار» انجام خواهد شد و گواهی امضای الکترونیکی در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت.
سپس برای استفاده از چک امن دیجیتال با ورود به همراه بانک صادرات ایران و انتخاب گزینه فعال‌سازی، امکان درخواست دسته چک فراهم می‌شود و با اتمام فرآیند صدور دسته‌چک، مشتری می‌تواند به صورت غیرحضوری با انتخاب گزینه دریافت اطلاعات دسته چک و سریال چک‌های مصرف نشده، صدور چک و درج اطلاعات ذی‌نفع، اقدام به صدور چک دیجیتال کند.
چکنو صادر شده به دو صورت حضور در شعبه یا ورود به نرم‌افزار همراه بانک صادرات ایران امکان نقد کردن آن وجود دارد. همچنین در زمان انتقال مبلغ چک امن دیجیتال به حساب ذی‌نفع، امکان انتقال آن به دیگری نیز وجود دارد.

انتهای رپرتاژ آگهی

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=174519

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰