تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
9

پایان بلاتکلیفی ۱۷ ساله پتروشیمی گلستان

  • کد خبر : 176893
  • 06 بهمن 1401 - 14:26
پایان بلاتکلیفی ۱۷ ساله پتروشیمی گلستان
ایرنا نوشت : تلاش دولت سیزدهم برای ترسیم نقشه راه اجرایی و سرمایه‌گذاری برای از سرگیری پروژه نیمه‌کاره پتروشیمی گلستان علاوه بر رضایت حدود ۱۰۰ هزار سهامدار این مجموعه، مقدمات افزایش درآمد استان تا سقف ۳۰ هزار میلیارد ریال را هموار کرد.

جمهوریت – وجود پروژه‌های عمرانی یا اقتصادی نیمه‌کاره در کشور ، ناگزیر و تعداد و وضعیت این پروژه‌ها به فراخور اعتبارات دولتی در سال‌های مختلف، متغیر است.

گلستان هم که از سال ۱۳۷۶ و با انتزاع از مازندران به یک استان مستقل تبدیل شد با چالش پروژه های نیمه کاره دست به گریبان است.

در دولت‌های گوناگون ، سران قوا ، وزرا و مقامات استان، قول‌های بسیاری برای به سرانجام رساندن این پروژه‌ها دادند که برخی از آن‌ها مانند آزادراه بهشهر – بجنورد در محدوده گلستان ، خروج میانگذر پارک ملی گلستان، احداث تله‌کابین گرگان و احیای دیوار تاریخی گرگان همچنان ابتر و در ابتدای راه است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و بر اساس وعده‌های انتخاباتی آیت الله رییسی و تاکید وی در سفر اسفندماه سال گذشته به گلستان تعدادی از پروژه های نیمه تمام و بلاتکلیف استان که قدمت برخی از ‌آن‌ها به حدود ۲۰ سال هم می‌رسید، رنگ عملیاتی گرفت که از آن جمله می توان به طرح طبیعت‌گردی آشوراده و احیای خلیج گرگان اشاره کرد.

یکی از پروژه‌های بلاتکلیف گلستان ، ساخت مجتمع پتروشیمی بود که با گذشت حدود ۱۶ سال از پذیره نویسی و مشارکت مردم برای سرمایه گذری، سرانجام مبهمی فراروی آن بود.

ساخت مجتمع پتروشیمی گلستان در سفر استانی سال ۸۴ هیات دولت مصوب شده بود .مردم از پذیره نویسی ساخت مجتمع پتروشیمی گلستان در آبان ۸۵ استقبال گسترده ای داشتند و افزون بر ۹۴ هزار نفر سهام این شرکت را خریدند و عملیات ساخت آن سال ۸۶ آغاز شد اما پیشرفت محسوسی حاصل نشد.

وجود ابهامات فراوان در مباحث حقوق سرمایه گذار اولیه و دغدغه‌های مختلف قراردادی و مالی، فرآیند چاره گشایی از این پروژه مهم گلستان را پیچیده و زمان‌بر کرد اما اراده دولت سیزدهم سبب شد تا این پروژه نیمه تمام در مسیری هموار قرار بگیرد.

در سفر اسفند پارسال رییس جمهور به گلستان ، آیت الله رییسی قول داد از همه توان و ظرفیت دولت برای اجرای این پروژه و حل مشکلات آن استفاده کند که گویا این تلاش جهادی در حال به ثمر نشستن است.

پس از گره گشایی از چالش حقوقی فراروی این پروژه و عزم راسخ دستگاه قضایی برای حل آن ، فرآیند خلع ید مجموعه پتروشیمی از شرکت نخست مدعی سرمایه گذاری محقق شد و با دخالت مرجع قضایی در مقام مدعی‌العموم یک شرکت سرمایه‌گذار معتبر وارد میدان شد تا مطالبه ۲ میلیون نفر از اهالی منطقه و ۱۰۰ هزار سهامدار این واحد پتروشیمی حاصل شود.

با رفع مشکلات حقوقی این پروژه مراحل واگذاری پروژه به شرکت سرمایه گذار جدید طی شد تا اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار، استانداری گلستان و شرکت پتروشیمی خلیج فارس برای اجرای این پروژه نقشه راه مالی واحدی ترسیم کردند تا حداکثر ظرف سه سال آینده فاز نخست این واحد پالایشگاهی به نتیجه برسد.

طبق این تفاهم‌نامه مقرر شد هلدینگ خلیج فارس از طریق افزایش سرمایه در راه‌اندازی پروژه پتروشیمی گلستان سرمایه‌گذاری کند.

همچنین بر اساس این تفاهم‌نامه استانداری گلستان متعهد شد فرایندها و اقدامات لازم را از طریق فرابورس برای واگذاری سهام مجتمع پتروشیمی گلستان، پس از افزایش سرمایه در چارچوب مقررات و ضوابط قانونی تسهیل و تسریع نماید.

تامین امکانات زیربنایی مانند آب، برق، گاز، تلفن و سایر زیرساخت‌های اجرا و تکمیل پروژه اخذ مجوزهای زیست محیطی و مجوزهای قانونی تامین خوراک گاز بر عهده استانداری گلستان است.

بر اساس این تفاهم‌نامه هلدینگ خلیج فارس تمامی اقدامات لازم در فرایند افزایش سرمایه تحت نظارت فرابورس را انجام خواهد داد و شرایط لازم را برای اشتغال‌زایی مناسب در منطقه و به کارگیری نیروهای متخصص و فنی بومی انجام خواهد داد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایرنا گفت : مهم‌ترین پروژه صنعتی و اقتصادی استان، پتروشیمی گلستان است که بیش از ۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد و با تلاش و پیگیری سه قوه و تاکید رییس جمهور گره آن بزودی گشوده می‌شود

رمضانعلی سنگدوینی افزود : با تکمیل پتروشمی،۳ هزار شغل به صورت مستقیم ایجاد شده و بخشی از دغدغه های اشتغال اهالی منطقه برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: با بررسی‌های شکل گرفته این پروژه توجیه اقتصادی دارد اما در گذشته برخوردهای متناقضی با آن شده بود که روند اجرای آن را طولانی کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان هم گفت: پس از ۱۷ سال چشم انتظاری و با ورود هلدینگ خلیج فارس به مباحث سرمایه گذاری و مدیریت پتروشیمی گلستان، آرزوی دیرینه مردم منطقه محقق می‌شود و اوایل سال آینده عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد.

سیدمحمد دهنوی افزود: با تکمیل و بهره‌برداری از این واحد پتروشیمی سالانه ۱.۷ میلیون تن اوره و آمونیاک تولید خواهد شد که با توجه به اینکه گلستان یک استان کشاورزی محسوب می‌شود می‌تواند نیازهای این استان را برآورده کند.

وی ادامه داد: مازاد تولیدات این واحد پتروشیمی می‌توانند نقش مؤثری در افزایش صادرات گلستان ایفا کرده و بر اساس برآوردها ۳ هزار میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی استان افزایش می‌یابد.

دهنوی گفت: علاوه بر اشتغال و افزایش تولید ناخالص داخلی گلستان با بهره برداری از این واحد درآمد سرانه خانوارهای گلستانی هم به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت.

وزیر اقتصاد و امور دارایی هم در این خصص گفت : پروژه پتروشیمی سال‌ها بلاتکلیف رها شده و همچون زخم مزمنی بود که هم اکنون گره‌های آن باز شده است.

سید احسان خاندوزی افزود: با همراهی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس این گره باز و تفاهمنامه آن امضا شده و هم اکنون منتظر گام‌های بعدی هستیم.

وی بیان کرد: بعد از شکل گیری مجمع عمومی پتروشیمی و فراخوان مناقصه برای فاز اجرایی عملیات آغاز خواهد شد که نویدبخش دوره تحولی در پروژه‌های بزرگ خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=176893

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰