تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
4

ابطحی: مردمی که به سمت خاتمی نروند، به سمت لاریجانی و ناطق نوری هم نمی‌روند / دوره «سیاستمداران سنتی» اصولگرا و اصلاح‌طلب به پایان رسیده

  • کد خبر : 178496
  • 25 بهمن 1401 - 11:40
ابطحی: مردمی که به سمت خاتمی نروند، به سمت لاریجانی و ناطق نوری هم نمی‌روند / دوره «سیاستمداران سنتی» اصولگرا و اصلاح‌طلب به پایان رسیده
مردمی که به سمت خاتمی نروند مسلما به سمت لاریجانی و ناطق نوری هم نخواهند رفت. کلا به دلیل تغییر جدی نسل‌ها معتقد هستم نمایندگی این جامعه را باید افرادی از نسل خودشان به عهده بگیرند و دوره سیاستمداران سنتی چه در طیف اصولگرا و چه در طیف اصلاح‌طلب به پایان رسیده است.

جمهوریت – مُنیبان نوشت :چهره نزدیک به رئیس دولت اصلاحات می‌گوید: صدای هر دو جریان سیاسی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان شنیده نمی‌شود و مخاطبی ندارند اما در بحث اصلاح‌طلبی تصورم این است که اتفاقا روز به روز داریم به آن نزدیک‌تر می‌شویم و جامعه بیشتر به دنبال آن است.

محمدعلی ابطحی، چهره نزدیک به رئیس دولت اصلاحات،  در پاسخ به اینکه با توجه به بیانیه اخیر خاتمی، آیا او معتقد است که مردم از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان عبور کردند؟ گفت: بین اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبی تفاوت بسیاری وجود دارد. بنده معتقد هستم که صدای هر دو جریان سیاسی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان شنیده نمی‌شود و مخاطبی ندارند اما در بحث اصلاح‌طلبی تصورم این است که اتفاقا روز به روز داریم به آن نزدیک‌تر می‌شویم و جامعه بیشتر به دنبال آن است. این موضوع از آن جهت است که اتفاقات اخیر دو رأس سخت داشت، یکی اپوزسیونی که معتقد است به چیزی جز سقوط نظام نباید اندیشید و یکی هم بخشی از حاکمیت که معتقد بود یک قدم نباید عقب نشست.

او افزود: این دو جریان در مقابل هم قرار گرفتند که عملاً‌ دو رأس سخت نمی‌توانند به هم کمک کنند و خودشان هم به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسند بنابراین در این میان فضایی برای تفکر اصلاح‌طلبی باز می‌شود و فکر می‌کنم جامعه و حاکمیت به این سمت و سو خواهند رفت و نظرات و عقاید افراطیونی که در آن دو رأس قرار گرفته‌اند منزوی خواهد شد.

ابطحی در واکنش به اینکه اگر جامعه بخواهد به سمت اصلاح‌طلبی برود آیا از چهره‌های قدیمی این جریان مانند خاتمی یا عبدالله نوری استقبال می‌کند و یا اینکه سراغ چهره‌های جدید می‌رود؟ تصریح کرد: به عقیده من جامعه اصلا سراغ افراد نخواهد رفت بلکه سراغ تفکر خواهد رفت و این تفکر است که در جامعه مطرح خواهد شد و حضور پیدا خواهد کرد. تفکر اصلاح‌طلبی که در آینده در ایران حاکم خواهد شد تفکر اصلاح‌طلبی ساختاری است و اصلاح‌طلبی قدرتمندتر از اصلاح‌طلبی که تا به حال بود.

این چهره اصلاح‌طلب درباره اینکه ساختار فعلی حاکمیت اجازه می‌دهد جامعه به سمت اصلاح‌طلبی قوی‌تر حرکت کند؟ اظهار کرد: فکر می‌کنم ساختارهای اصلاح‌طلبی تنها راهی است که امکان انجام شدن دارد. شاید خیلی ها مایل نباشند که اجازه وقوع این اتفاق را بدهند اما در عمل این اتفاق رخ خواهد افتاد مثل همین رفتاری که قوه قضاییه بعد از این ماجراهای اخیر انجام داد منحصر به فرد بود و این اتفاقات یک حرکت‌های اصلاحی است.

ابطحی با اشاره به اعتراضات خاطرنشان کرد: اعتراض به دستگیری‌ها و اعدام‌ها، یک حرکت اصلاحی است و این رفتاری هم که اتفاق افتاد و زندانیان آزاد شدند هم یک حرکت اصلاحی است.

او در پایان در پاسخ به اینکه آیا چهره‌هایی مانند لاریجانی و یا ناطق نوری می‌توانند مردم را به سمت خودشان جذب کنند؟ یادآور شد: مردمی که به سمت خاتمی نروند مسلما به سمت لاریجانی و ناطق نوری هم نخواهند رفت. کلا به دلیل تغییر جدی نسل‌ها معتقد هستم نمایندگی این جامعه را باید افرادی از نسل خودشان به عهده بگیرند و دوره سیاستمداران سنتی چه در طیف اصولگرا و چه در طیف اصلاح‌طلب به پایان رسیده است.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=178496

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰