تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
8

عرضه ۳۰۰ هزار ربع سکه در مرکز مبادله ارز و طلا

  • کد خبر : 179082
  • 02 اسفند 1401 - 15:17
عرضه ۳۰۰ هزار ربع سکه در مرکز مبادله ارز و طلا
مدیر پروژه مرکز مبادله ارز و طلای ایران از عرضه ۳۰۰ هزار قطعه ربع سکه در این مرکز خبر داد.
جمهوریت ـ مدیر پروژه مرکز مبادله ارز و طلای ایران از عرضه ۳۰۰ هزار قطعه ربع سکه در این مرکز خبر داد.

به گزارش جمهوریت به نقل از ایبنا امیر هامونی مدیر پروژه مرکز مبادله ارز و طلای ایران در جمع خبرنگاران گفت: طبق اطلاعیه بانک مرکزی در روز گذشته سامانه نیما برای کالای اساسی مانند دارو و تجهیزات پزشکی با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده که مازاد آن در تالار حواله ارز مرکزِ مبادله عرضه خواهد شد، نرخ آن نیز بر اساس منابع و مصارف ارزی، متغییر بنیادین و متناسب با فرآیند‌های عرضه و تقاضا تعریف می‌شود.

وی افزود: خبر حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان درست نیست و این نرخ به کالا‌های اساسی تعلق گرفته است.

هامونی در رابطه با مقاصد ارز خدماتی بیان کرد: بیش از ۶۰ سر فصل با عنوان‌های ارز مسافرتی، دانشجویی و فرصت‌های مطالعاتی برای اساتید، ارز برای بیماران و  در نظر گرفته شده، این ۶۰ سر فصل جاگزین ارز ۵۰۰۰ یورویی می‌شود.
وی افزود: بعضی از این سر فصل‌ها مانند هزینه مطالعاتی، شرکت در مجامع بین المللی و هزینه درمان سقف ندارند و مبتنی بر نیاز واقعی هستند.

سازوکار فروش ارز پتروشیمی‌ها مشخص شد

هامونی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبِنا مبنی بر اینکه آیا دیگر صنایع پتروشیمی نمی‌توانند ارز خودشان را به صرافی‌ها بفروشند؟ بیان کرد: شرکت‌هایی که ارز خودشان را به بانک‌ها و صرافی‌ها عرضه می‌کنند، بانک‌ها و صرافی‌های بانکی مجاز نیستند که این ارز را به صرافی‌های تضامنی بفروشند، اما بعضی از صنایع خاص می‌توانند مراجعه کنند، همچنین گفتنی است که این موضوع در سامانه حواله حل می‌شود.

مدیر پروژه مرکز مبادله ارز و طلای ایران بیان کرد: اول بانک ملی بعد سایر بانک‌ها و صرافی‌های بانکی و صرافی تضامنی به تالار عرضه خدماتی اضافه می‌شوند و خدمات ارائه می‌دهند.

وی افزود: هم اکنون با توجه به مصوبات شورای پول و اعتبار ۳۰۰ هزار قطعه ربع سکه در مرکز مبادله ارز و طلا از طریق بانک‌های عامل، صرافی‌ها و بانک‌هایی که عضو مرکز مبادله هستند عرضه می‌شود و دیگر در بورس کالا عرضه نخواهد شد، کشف قیمت نیز بر اساس مکانیزم حراج است.

هامونی تاکید کرد: عرضه ارز با کارت ملی در گذشته توسط بانک مرکزی صورت می‌گرفت، متوقف شد، ولی این کد موجود است یعنی مردم می‌توانند عرضه‌های خانگی خود را با نرخ مرکز مبادله به فروش برسانند، اما اگر افراد نیاز دارند می‌توانند در سر فصل کد ۵۶، پنج هزار یورو خود را دریافت کنند.

وی در پایان گفت: نحوه برخورد با قاچاق ارز و کالا موضوع جدیدی نیست و با توجه به راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا دیگر دلالان نمی‌توانند در کنار خیابان اقدام به فروش ارز کنند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=179082

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰