تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
5

احمد خرم: تحریم را نمی توان و نباید جدی نگرفت

  • کد خبر : 180155
  • 13 اسفند 1401 - 12:46
احمد خرم: تحریم را نمی توان و نباید جدی نگرفت
دچار بی دولتی شده ایم / حالا به جای اینکه پاسخی قانع کننده داشته باشند، از قطار پیشرفت و ربط دادن مشکلات به خارجی ها می گویند. / وقتی اصلاح طلبان داد می زدند که بر سر راه مذاکرات هسته ای مانع تراشی نکنید، غرب زده خوانده شدند و هرگونه مذاکره در تضاد با آرمان ها دانسته شد / حالا فهمیده اند و البته خیلی دیر فهمیده اند که «تحریم» را نمی توان و نباید جدی نگرفت./ یکبار برای همیشه باید به این تصمیم برسیم که با دنیا تعامل کنیم. نمی توانید در مواجهه با نظام بین الملل ساز مخالف کوک کنید و توقع گره گشایی از گره های کور اقتصادی، سیاسی و حتی اجتماعی داشته باشید.

جمهوریت – یک عضو دولت اصلاحات گفت: دولت باید بداند نه تجربه دارد و نه تخصص، پس از عهده مشکلات برنخواهد آمد. بنابراین باید همین امروز به سراغ کارشناسان و کاربلدان برود.

احمد خرم در گفت و گو با «نواندیش» در خصوص تشدید مشکلات معیشتى مردم اظهار داشت: اینکه اقتصاد بحرانی شود و زندگی برای مردم دشوار، امری بد اما شدنی است. اما اینکه ماشینِ ۱۰۰ ملیونی ۵۰۰ میلیون شود، گوشت نیم میلیون، اجاره بها سه برابر و … زندگی حداقلی را برای بیش از نیمی از جمعیت غیرممکن کرده است. من نمی دانم، دولتی ها چه کار می کنند و اصلاً توانایی انجام دادن کاری را دارند یا خیر؟ گروهی که این روزها هیچ راهی برای جلوگیری از وضعیت موجود ندارند، همان هایی هستند که در انتخابات ۱۴۰۰ هر چه خواستند به دولت روحانی اتهام زده و حتی انگِ بی غیرتی زدند. حالا به جای اینکه پاسخی قانع کننده داشته باشند، از قطار پیشرفت و ربط دادن مشکلات به خارجی ها می گویند.

وزیر راه دولت خاتمی در ادامه گفت: وقتی اصلاح طلبان داد می زدند که بر سر راه مذاکرات هسته ای مانع تراشی نکنید، آنها با گفتن اینکه شما غرب زده هستید، هرگونه مذاکره را تلاشی بیهوده و در تضاد با آرمان ها می دانستند. حالا فهمیده اند و البته خیلی دیر فهمیده اند که «تحریم» را نمی توان و نباید جدی نگرفت. امروز در حالی مذاکره برای بازگشت برجام کنار گذاشته شده است که در آذر ماه سال ۹۹ همه چیز درست شده بود، اما مجلسی که زاییده انتخاباتی با کمترین راًی است، مانع شد تا کار به جایی برسد که مردم به دو گروه تقسیم شوند. عده ای مهاجرت کنند و عده ای نسبت به آینده کلاً ناامید شوند.

او افزود: هنوز هم می توان کاری کرد و چاره ای اندیشید. دولت در قدم اول باید بداند نه تجربه دارد و نه تخصص، پس از عهده مشکلات برنخواهد آمد. همین امروز باید سراغ کارشناسان و کاربلدان بروند و از آنها بخواهند برای گذر از این مقطع دشوار نقشه راه نشان بدهند. یعنی بدون دخالت و ورود نخبگان محال است، دولت فعلی نمی تواند حتی یک قدم در راستای کاهش مشکلات بردارد.

خرم توضیح داد: یکبار برای همیشه باید به این تصمیم برسیم که با دنیا تعامل کنیم. تعامل با دنیا از هر چیزی برای ما لازم تر است. شما نمی توانید در مواجهه با نظام بین الملل ساز مخالف کوک کنید و توقع گره گشایی از گره های کور اقتصادی، سیاسی و حتی اجتماعی داشته باشید. الان دیگر همسایه های عربی هم برای ما شاخ و شانه می کشند؟ چکار کرده ایم که به اینجا رسیده ایم؟ شرایط چقدر باید سخت تر شود تا بفهمیم، با این رویه فعلی نمی توانیم زیست مطلوبی داشته باشیم؟

این فعال سیاسى و دولتمرد سابق در پایان گفت: گذر از دشواری ها تدبیری کلی می خواهد از صدر تا ذیل نظام باید تصمیم به تغییر بگیرند.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=180155

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰