تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
5

حسن بهشتی پور: دولت دیر فهمید، نمی توان بدون برجام کشور را اداره کرد

  • کد خبر : 181230
  • 24 اسفند 1401 - 9:26
حسن بهشتی پور: دولت دیر فهمید، نمی توان بدون برجام کشور را اداره کرد
توافق هسته ای برای همه از جهت های مختلف مهم است. برای ایران به این دلیل مهم است که دولت متوجه این واقعیت شده است که بدون برجام نمی تواند مشکلات را رفع کند. در واقع هیچ دولتی اقتصاد را به برجام گره نزده است و اساساً مباحث اقتصادی و در کل سیاست داخلی از سیاست خارجی تاًثیر می گیرد و اینطور نیست که دستی نامرئی اینها را به هم ربط بدهد.همچنین تصمیم های دیپلماتیک هم ربط مستقیمی با شرایط سیاست داخلی دارد.

جمهوریت – شرایط به هم ریخته اقتصادی و بی نظمی بی سابقه ای که در مدیریت اقتصادی مشاهده می شود، ارزش و تاًثیرگذاری «توافق هسته ای» را بیش از پیش عیان کرده است. به همین دلیل تحرکاتی که در این چند وقت اخیر رخ داده است موجب شود تا شاید به طریقی ایران با آژانس بین المللی هسته ای به «فهم» مشترک برسد. با این توضیح که آمریکا هم برای استقبال از احیای برجام دلیل های مختص خودش را دارد.


حسن بهشتی پور، تحلیلگر سیاست خارجى و مسائل بین الملل در گفت و گو با «نواندیش» در این باره اظهار داشت: توافق هسته ای با اینکه برای طرفین اهمیت زیادی دارد، در این چند ماه بالا و پایین های زیادی تجربه کرد و در شرایطی که همه چیز تمام شده به نظر می رسید، دوباره پالس های مثبتی ارسال شد.

تحلیلگر مسائل بین الملل در ادامه گفت: شواهد نشان می دهد، از جانب ایرانی ها راه کار مناسبی برای پاسخ به ۳ پرسش آژانس پیدا شده است و به نظر می رسد، اگر ایران بتواند پاسخ هایی قانع کننده به آژانس بدهد، می تواند منتظر گشایش هایی بین ایران و ۱ + ۵ ایجاد کند. به هرحال ایران باید پاسخی روشن و واقع گرایانه به آژانس بدهد و مثل خرداد ماه نباشد که پاسخ طرف غربی را قانع نکند.

او درباره تاًثیر اراده آمریکا در مذاکرات آتی تصریح کرد: شک نکنید، برجام برای آمریکایی ها هم خیلی مهم است و فقط «دودوزه» بازی می کنند تا امتیازی بیشتری از ایران بگیرند. در واقع توافق هسته ای که توافقی برای عدم اشاعه هسته ای است، برای آمریکا، برای انگلیس، برای فرانسه و … واقعاً از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر خودشان را بی نیاز نشان می دهند، دلیلش چیزی جز این نیست که دنبال «برجام پلاس» هستند تا دست آوردهای بیشتری نسبت به برجام گذشته به دست بیاورند. به همین دلیل موضوع برجام را به صورت غیر مستقیم از طریق قطر، امارات و عمان دنبال می کنند.

او در پاسخ به این پرسش که «برجام برای ایران مهمتراست یا غربی ها» پاسخ داد: توافق هسته ای برای همه از جهت های مختلف مهم است. برای ایران به این دلیل مهم است که دولت متوجه این واقعیت شده است که بدون برجام نمی تواند مشکلات را رفع کند. در واقع هیچ دولتی اقتصاد را به برجام گره نزده است و اساساً مباحث اقتصادی و در کل سیاست داخلی از سیاست خارجی تاًثیر می گیرد و اینطور نیست که دستی نامرئی اینها را به هم ربط بدهد.همچنین تصمیم های دیپلماتیک هم ربط مستقیمی با شرایط سیاست داخلی دارد. درباره نیاز غربی ها به برجام هم باید گفت، آنها در راستای عدم اشاعه هسته ای، توافق با ایران را امری مهم می دانند.

او درباره این ذهنیت برخی که می گویند «بدخواهان، ایران را ایرانی مساًله دار می خواهند» می گوید: این نظری بی پایه و اساس از جانب گروه هایی است که علاقه مندند، همه مشکلات در داخل را به گردن خارجی ها بیاندازند. در واقع یکی از آفت های ما چیزی جز این نیست که چه در سطح مردم و چه در سطح مسئولین ترجیح شان این است که همه مسائل را به گردن خارجی ها بیاندازند. با وجود ایران ستیزی ها، ریشه مشکلات به نوع مدیریت خودمان بر می گردد. اینکه اسرائیل، آمریکا، انگلیس و … بدخواهِ ایران هستند، هیچ شک و تردیدی نیست. اما تا خودمان را اصلاح نکنیم، مشکلات مان پابرجا خواهند ماند.

حسن بهشتی پور در پایان گفت: متاًسفانه دولت مستقر خیلی دیر به این نتیجه رسید که بدون تعامل با دنیا نمی توان کار کرد و مشکلات را از پیش رو برداشت. البته باید گفت، جلوی ضرر از هر جایی گرفته شود، منفعت است.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=181230

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰