تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
8

تبادل زندانیان ایران و آمریکا در آینده نزدیک

  • کد خبر : 183916
  • 21 فروردین 1402 - 15:47
تبادل زندانیان ایران و آمریکا در آینده نزدیک
سخنگوی وزارت خارجه درباره تبادل زندانیان با آمریکا نیز بیان کرد: در ارتباط با تبادل زندانیان گام‌هایی برداشته شد و تلاش‌هایی از سوی کانال مشخصی که در این زمینه ایفای نقش کرده بود در حال انجام شدن است. از منظر ایران امکان تبادل در آینده نزدیک وجود دارد، ولی باید طرف مقابل به تعهد خود پایبند باشد.

جمهوریت – ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی گفت: تمرکز دولت سیزدهم بر همسایگان و منطقه به معنای غفلت از پرونده‌های باقیمانده از قبل از جمله موضوع هسته‌ای نیست. همواره اعلام کردیم به دنبال ایجاد روابط متوازن با همه کشورهایی هستیم که مایلند در چاچوب احترام متقابل روابطی را در حوزه دوجانبه متناسب با منافع و مصالح مشترک با طرف ایرانی برقرار کنند. حوزه اروپا از این قاعده مستثنی نبوده است.

وی افزود: متاسفانه اروپا در طول چند ماه گذشته با تمرکز بر موضوعات حاشیه‌ای و اولویت بخشیدن به مداخله در امور داخلی ایران از فرصت‌های تنظیم و تقویت رابطه دوجانبه غفلت کرده است و زمان قابل توجهی را از دست داد. تصمیم در اختیار اروپاست می‌تواند فرصت‌های گذشته را جبران و خطاهای گذشته را اصلاح و به مسیر روابط دوجانبه تمرکز کند. شاهد برخی اقدامات و ابتکارات سیاسی جدید از سوی برخی کشورهای اروپایی به صورت دوجانبه و از سوی برخی کشورها در قالب چندجانبه بودیم. گفت‌وگوهایی صورت گرفت که نفس این گفت‌وگوها را مثبت می‌دانیم و ایران از این رویکرد استقبال می‌کند.

کنعانی یادآور شد: دنیا فقط اروپا و آمریکا نیست و اروپا هم صرفا دو سه کشور اروپایی نیستند. در موضوع هسته‌ای هم این موضوع مستثنای از رویکرد کلی دولت ایران نیست این موضوع را به عنوان یکی از موضوعات سیاست خارجی دولت مورد توجه قرار داد و پای میز مذاکره حاضر شد و گفت‌وگوهای متنوع انجام شد و ایران اعلام کرد آماده جمع بندی مذاکرات و زمینه سازی برای اجرای آن است به اینکه همه اعضای برجام به تعهدات و مسؤولیت‌های خود در چارچوب برجام برگردند. ایران با رعایت خطوط قرمز خود همواره اعلام کرد برای بازگشت به توافق آماده است.

وی درباره تبادل زندانیان با آمریکا نیز بیان کرد: در ارتباط با تبادل زندانیان گام‌هایی برداشته شد و تلاش‌هایی از سوی کانال مشخصی که در این زمینه ایفای نقش کرده بود در حال انجام شدن است. از منظر ایران امکان تبادل در آینده نزدیک وجود دارد، ولی باید طرف مقابل به تعهد خود پایبند باشد.

بیشتر بخوانیذ:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=183916

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰