تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
9

واکنش اهالی فرهنگ و هنر به درگذشت “حسین محب اهری”| از خاطره‌بازی ورزی تا خداحافظی جالب آتیلا پسیانی و مجید صالحی با “عمو حسین” + فیلم

  • کد خبر : 25992
  • 27 دی 1397 - 8:09
واکنش اهالی فرهنگ و هنر به درگذشت “حسین محب اهری”| از خاطره‌بازی ورزی تا خداحافظی جالب آتیلا پسیانی و مجید صالحی با “عمو حسین” + فیلم

به گزارش جمهوریت ; به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، آخرین ایستگاه زندگی “حسین محب‌اهری” بامداد چهارشنبه در سکان عزت و پایداری، متوقف شد. او در گفتگو با تسنیم به نکته جالب توجهی اشاره کرد: “خوشبخت کسانی هستند که هدف روشن دارند و در راه هدفشان از همه چیزهای زمینی می‌گذرند.” محب‌اهری همچنین گفت: […]

به گزارش جمهوریت ;

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، آخرین ایستگاه زندگی “حسین محب‌اهری” بامداد چهارشنبه در سکان عزت و پایداری، متوقف شد. او در گفتگو با تسنیم به نکته جالب توجهی اشاره کرد: “خوشبخت کسانی هستند که هدف روشن دارند و در راه هدفشان از همه چیزهای زمینی می‌گذرند.” محب‌اهری همچنین گفت: اولین کار جدی خودش در عرصه تئاتر را در سال ۵۳ شروع کرده، برای اولین‌بار در سال ۵۸ به تلویزیون آمدم و سال ۶۰ اولین کار سینمایی را تجربه کردم. یعنی این سه دوره تاریخی شروع کاری‌ام در هنر سینما، تلویزیون و تئاتر بود. این بازیگر فقید در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر قرار باشد کسی زندگی “محب‌اهری” را بسازد و خیلی با تواضع پاسخ داد نمی‌دانم… خیلی اصرار کردم البته گفت دوست دارم یک کارگردان جوان این کار را انجام دهد.

بعد از درگذشت حسین محب‌اهری با خیلی از هنرمندان تماس گرفتیم اما برخی قبول کردند و صحبت داشتیم مثل اصغر همت، محمدرضا ورزی، علیرضا جاویدنیا و پروانه معصومی و بسیاری هم از جمله اکبر عبدی، ایرج راد، مریم کاظمی و مجید صالحی حال مناسبی برای گفتگو نداشتند و فارغ از پیام‌های کوتاه خودشان، ابراز تأسف کردند و خواستار هم‌گرایی و صمیمیت‌های بیشتر میان هنرمندان شدند که وقتی از میان ما نمی‌روند فقط تأسف نخوریم؛ تا هستند به یادشان باشیم.

جاویدنیا: حسین در “صبح جمعه با شما” آرامش داشت

علیرضا جاویدنیا که خودش هم به تازگی از بیمارستان به منزل منتقل شده و استراحت می‌کند تا مراحل بعدی درمانش طی شود خبر درگذشت “محب‌اهری” شوکه‌اش کرد. چرا که به خبرنگار تسنیم این طور گفت: من خودم حال و روز خوبی ندارم وقتی چنین اتفاقاتی هم می‌افتد دیگر تاب تحمل ندارم. حسین، دوستم بود و بسیار خوشحال بودم کاراکتر معلم را در رادیو تکرار می‌کند. از طرفی هم واقعاً راحت شد از ۷ سال با سرطان مبارزه کرد. خیلی سختی کشید اما در این ۸ ماه حضور در رادیو “صبح جمعه با شما” خودش به ما می‌گفت احساس آرامش بیشتری می‌کنم.

وی افزود: تلویزیون و تئاتر و سینما را دوست داشت اما انگار رادیو برایش فضای دیگری بود. چون هنرمندان دیگر هم به من می‌گفتند حسین اینجا راحت‌تر است. واقعاً با هم زندگی می‌کردیم و فارغ از فرهیختگی‌های دیگری که از حسین دیدیم او هنرمند توانمندی در رادیو هم بود. خوشحالیم چند صباحی هرچند کوتاه هم در رادیو با حسین زندگی کردیم و معلم تلویزیون را یک بار دیگر در رادیو تکرار کرد. نکته جالب دیگر انرژی منحصر به فردی بود که “محب‌اهری” در زمان اجرای برنامه «رادیو صبح جمعه با شما» داشت و اصلاً معلوم نبود او بیماری سختی را تحمل می‌کند.

ورزی: «دکتر ایادی» عمو حسین ماندگار شد

محمدرضا ورزی کارگردان سریال «معمای شاه» که یکی از نقش‌های موثر آن را حسین محب‌اهری ایفا می‌کرد به خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: متأسفانه دیشب خبر درگذشت حسین محب‌اهری مرا متأسف کرد. چون خیلی سال‌ است این بازیگر بزرگ را می‌شناسم، تا جائیکه او را “عمو حسین” صدا می‌زدم.  در چهار پروژه “سال‌های مشروطه”، “تبریز در مه”، “معمای شاه” و فیلم سینمایی “قصه عشق پدرم” که هنوز اکران نشده است. اما در بین همه این نقش‌های منحصر به فرد، “دکتر ایادی” ایشان ماندگار شد.

وی افزود: با خود فکر می‌کردم که چقدر این دنیا بی‌ارزش است که بیست روز پیش در بیمارستان، به ملاقات محب‌اهری رفتم و فکر نمی‌کردم آخرین دیدار من با ایشان باشد. ما به او می‌گفتیم عمو حسین و خیلی دوستی نزدیکی داشتم و هر چند یک بار حضوری دیدار می کردیم و تلفن داشتیم برای ما سخت است. چرا که حسین محب اهری مردی برای تمام سال‌های هنر این مملکت و مرز و بوم خیلی متأسف هستم و واقعاً حسین از تبار نسلی است که دیگر جایشان پُر نخواهد شد.

اصغر همت: مقاومت و ایستادگی‌اش درس بزرگی بود

اصغر همت بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در واکنش به درگذشت حسین محب‌اهری به خبرنگار تسنیم، گفت: در کنار فرهیختگی حسین محب‌اهری، مقاومت و ایستادگی‌اش در برابر بیماری برایم درس بزرگی بود و می‌تواند درس بزرگی برای خیلی‌های دیگر باشد. هنرمند توانمندی بود که حضور مثبت خودش را به تماشاگر و بیننده تحمیل می‌کرد. کاری از او در تماشاخانه ایرانشهر دیدم که بی‌نظیر بود.

او همچنین در پیامی هم این طور درباره حسین محب‌اهری نوشت: “حسین نمونه استثنایی درمیان انسان‌هایی بودکه اصرار بر ماندن دارند، زندگی را با همه سردی‌اش دوست دارند و از آن لبریزند، عاشق زندگی اندوه مرگ باورندارند. او برای مبارزه با مرگ شمشیرش را از رو بسته بود، اما مرگ، مرگ است، کی پذیرد زندگی، پیروز نهایی اوست. باحوصله، ممکن است کمی عقب‌نشینی کند اما این ازسیاستش حکایت دارد، در صحنه نهایی چنان غافلگیرت می‌کند که مجالی برای واکنش و فرار نمی‌گذارد، حالا هرچقدر می‌خواهی مواظب باش که درتورخنه نکند، درچشم به زدنی تو را خلع سلاح می‌کند و با خود می‌بردآنجا که خاطرخواه اوست، مرگ سرنوشت محتوم همه موجودات است، دیروز وددارد اما سوخت وسوز ندارد، یاد او به عنوان نمونه مقاومت در برابر این حقیقت زندگی هرگز از یاد آشنایانش زدودنی نیست، روح ش شادمان و یادش گرامی باد.

پروانه معصومی هم در گفتگویی کوتاه درگذشت مرحوم محب‌اهری را تسلیت گفت.

واکنش بهنوش بختیاری به خبر درگذشت حسین محب‌اهری

“عمو دوستت داشتم و دارم. هیچ وظیفه‌ای در دنیا مهم‌تر از این نیست که قدرشناس انسان‌های خوب باشیم و تو چقدر خوب بودی و دیگران چقدر وظیفه‌نشناس”.

کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر: “عاشقانه ایستادگی کرد و جنگید و حتی در اوج روزهای سخت بیماری روی صحنه درخشید …  تصویر “حسین محب اهری” با لبخند همیشگی‌اش تا ابد بر دل هامان نقش بسته و یادآور واژه امید است.  روحتان شاد و پر از آرامش …

محب‌اهری یک نقش کوتاه در “زهرمار” را ماندگار کرد

آذری‌جهرمی در صفحه مجازی خودش نوشت: دهه شصتی‌ها با محب اهری خاطرات زیادی دارند، صبح خبر درگذشتش را شنیدم. روحش شاد- هفته پیش با سیدجواد رضویان، فیلم “زهرمار” که اولین تجربه کارگردانی فیلم او بود را دیدیم. کار خوب او، دعوت از حسین محب‌اهری در این فیلم برای ایفای نقش بود، نقشی کوتاه که ماندگار شد.

واکنش سینما: وداع غم‌انگیز با بازیگر خاطره‌ساز

روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نسبت به درگذشت حسین محب‌اهری بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون واکنش نشان داد و نوشت: وداع غم‌انگیز با بازیگر خاطره‌ساز؛ درگذشت این هنرمند را به خانواده‌شان، جامعه هنری و علاقه‌مندانش تسلیت می‌گوییم.

برای مردی که در هر گذری لبخند هدیه می‌داد

سعید اسدی مدیر مجموعه تئاتر شهر با انتشار پیامی درگذشت زنده یاد حسین محب اهری بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما را تسلیت گفت.  در متن پیام تسلیت سعید اسدی آمده است: « آنکه هر روز، در هر سلامی، به هر رهگذری لبخند هدیه می داد امروز با رفتنش هدیه ای بزرگتر داد: زندگی فرصت کوتاه کوشیدن برای نیکو جاودان شدن در خاطره‌ انسانهاست. او در مبارزه ای حماسی تنها مرگ را به تأخیر نمی انداخت بلکه زندگی شرافتمندانه را در بستر دردی که پشت لبخندش پنهان می کرد به یاد همه‌ ما می‌آورد.

تئاترشهر سالیان بسیار خانه‌ حسین محب اهری بوده و عرصه ای که او با هنرش بارها در آن درخشیده است. اکنون که خبر غم انگیز رفتن او رسید جز تسلی دادن به جامعه ای که فقدان دردناک او را تجربه می کند و نگاه داشت خاطره‌ نیکو و درخشان حضور با عزت و هنرمندانه او بر صحنه‌های نمایش از ما کاری ساخته نیست.

مجموعه تئاتر شهر سوگوار درگذشت این هنرمند شریف و همیشه دوست داشتنی است و به خانواده گرامی و هنرمندان تئاتر ایران تسلیت می گوید.« سعید اسدی»

تسلیت بهنوش طباطبایی برای درگذشت محب اهری: “آقای محب‌اهری عزیز روحتان شاد…”

معاون سیما: هیچ‌وقت محب‌اهری فراموش نمی‌شود

مرتضی میرباقری معاون سیما در پیامی درگذشت حسین محب اهری پیشکسوت تلویزیون را تسلیت گفت. متن پیام تسلیت به شرح زیر است:

“انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت حسین محب اهری، هنرمند دوست داشتنی، پرتوان و بااخلاق کشورمان ، موجب تأثر و اندوهی عمیق شد. پذیرفتن از میان ما رفتن بازیگری که همواره با چهره ای بشاش و پرامید به استقبال زندگی می رفت، برای همه ما دشوار و دردناک است. بازیگری که چهار دهه، هنرمندانه زندگی کرد و فعالیت‌های هنری‌اش برای نسل‌های مختلف مردم در سرزمین ما شناخته شده است، به همین دلیل هم تصویر و صدای او هیچ گاه از خاطر ایرانیان فراموش نخواهد شد.

هجرت این هنرمند یک خسران بزرگ برای فرهنگ و هنر ما و به ویژه رسانه ملی محسوب می شود. چرا که محب اهری از شخصیت های کم نظیر و نادر در این دوران بود که تا آخر، متعهدانه زیست و کار کرد. او همیشه به مردم عشق می‌ورزید و همین نیرو به او انگیزه داد تا حتی در واپسین روزهای سخت زندگی دنیایی خود دست از تلاش و خلاقیت بر ندارد. حضور درخشان او در سریال‌هایی چون «مختارنامه»، «تبریز در مه»، «پایتخت ۲»، «معمای شاه» و … که از آثار محبوب و پربیننده سیما طی سالیان اخیر نیز محسوب می شوند، گویای تعهد این بازیگر و علاقه‌اش برای ایفای نقش در آثار روشنگر و آگاهی بخش است.

اینجانب، درگذشت این هنرمند فقید را حضور خانواده محترم ایشان، خانواده رسانه ملی، جامعه هنری و مردم همیشه قدردان کشورمان تسلیت می‌گویم و برای بازماندگان از خداوند متعال طلب صبر و برای آن هنرمند والا مقام رحمت و غفران الهی مسئلت دارم”.

معاون هنری ارشاد: محب اهری سال‌ها عاشقانه در صحنه زیست

سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام تسلیتی برای درگذشت محب اهری نوشته است: حسین محب اهری برای زیباتر شدن زندگی با شور و شوق کوشید، سال‌ها، عاشقانه و امیدوارانه در صحنه زیست، افسوس که اکنون جای او خالی است با خاطرات فراوانی که در دل و یاد ما باقی گذاشت.»

حسینی در ادامه این پیام نوشته است: «مصیبت این هنرمند عزیز را تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برترین درجات را برای او مسئلت دارم.»

واکنش حناچی به درگذشت “محب‌اهری”: نسل‌ها همیشه به یادت هستند

پیروز حناچی شهردار تهران در پیامی درگذشت حسین محب اهری، هنرمند پیشکسوت ایران به خانواده او، جامعه هنری و شهروندان تهرانی تسلیت گفت. در پیام شهردار تهران آمده است: درگذشت هنرمند متعهد و پیشکسوت عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون مرحوم حسین محب اهری که از شهروندان فرهیخته تهران بودند و نسل‌های مختلف مردم عزیز خاطرات فراموش نشدنی از هنر ایشان دارند را به خانواده محترم و دوستداران ایشان تسلیت می‌گویم‌ و برای این هنرمند فقید، طلب آمرزش از درگاه خداوند سبحان آرزومندم.

واکنش توییتری مهناز افشار: روحت‌شاد…

کیانوش عیاری: دست تقدیر «۸۷ متر» بدون محب‌اهری ماند

کیانوش عیاری کارگردان سریال «۸۷ متر» درباره آخرین همکاری اش با این هنرمنر پیشکسوت گفت: از حسین محب اهری برای همکاری با پروژه سریال «۸۷ متر» دعوت کردیم و بازی در نقش یک صحاف را برای وی درنظر گرفتیم. او علی‌رغم دست و پنجه نرم کردن با یک بیماری سخت اما پر توان و متعهدانه چند پلان در سریال هم بازی کرد اما در حین ضبط یکی از پلان ها حالشان وخیم و روانه بیمارستان شد. این نقش به حال و هوای روزهای آخر زندگی این انسان نیکو و هنرمند شریف و متعهد نزدیک بود و طبق فیلمنامه در پایان این پلان، صحاف فوت می کند اما در حالی که نیمی از سکانس های محب اهری باقیمانده است دست تقدیر نقش این بازیگر را ناتمام گذاشت.

 

مهدی پاکدل: چقدر با روحیه جنگیدی

بازیگر سینما و تلویزیون در صفحه مجازی خودش نوشت: خاطره‌هایمان دارند یکی یکی از ما دور می‌شوند. چقدر نجیبانه، بی‌توقع و با روحیه با سرطان جنگیدید حسین آقا. روحتان شاد و یادتان گرامی.

رضویان: جنگت نابرابر بود مرد

سیدجواد رضویان کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون که در “زهرمار” اولین اثر سینمایی خودش، “محب‌اهری” را دعوت به کار کرد و آخرین اثر سینمایی این بازیگر فقید به شمار می‌رود در صفحه مجازی خودش نوشت: به نام حضرت حق؛ جمله‌ای برایت نمی‌توانم بنویسم جز خسته نباشید “مرد” از این جنگ نابرابر.

 

مهدی سلطانی: یادت ماندگار حسین محب‌اهری…

مهدی سلطانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در واکنش به درگذشت حسین محب‌اهری نوشت: حال خوب و خاطرات خوشی برایمان فراهم کرد حسین محب‌اهری. یادش ماندگار.

هانیه توسلی: در خاطره کودکیم هستی

هانیه توسلی بازیگر سینما و تلویزیون نوشت: روحتان شاد آقای محب‌اهری مهربان. چقدر در خاطرات کودکی‌مان هستید. تمام آن دهه شصت که پُر از آشوب جنگ بزرگ می‌شدیم. تسلیت به جامعه هنری ایران و خانواده ایشان و تسلیت به یاسمن محب‌اهری دختر ایشان. یاسی جانم، یاسی مهربانم؛ می‌دانم چطور عاشقانه پدرت را دوست داشتی. صبور باش عزیز دلم.

ایراندوست: محب همه ماها بود!

احمد ایراندوست در واکنش به درگذشت حسین محب‌اهری نوشت: راحت شد… محب همه بود… روحش شاد.

داریوش فرضیایی: این قصه واسه همست

داریوش فرضیایی یا همان عمو پورنگ در واکنش به درگذشت حسین محب‌اهری به نکته جالبی توجه کرد: خدا رحمتت کند مرد بزرگ هرچند این آخر قصه همه ماست!! یک قاب عکس و یک دنیا فیلم و خاطره به جای مانده!! روحت شاد.

خداحافظ آسمانی

پرستو گلستانی تصویری از شعار حسین محب‌اهری منتشر کرد که نوشته بود: خوشبخت کسانی هستند که هدف روشن دارند و در راه هدفشان از همه چیزهای زمینی خود می‌گذرند. و به یک عبارت بسنده کرد: “خداحافظ آسمانی.”

به درد لبخند می‌زدی!

پانته‌آ بهرام بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، نوشت: شما را نه فقط بابت بازی‌هایتان، بلکه برای لبخند همیشگی‌تان در برابر درد مثال خواهیم زد. صحنه دلتنگتان خواهد ماند.

دیر یا زود می‌بینمت

مجید صالحی که در کار “سال‌های دور از خانه” نمایش خانگی خود از حسین محب‌اهری به عنوان بازیگر استفاده کرد یک نکته قابل تأمل را برای متن تسلیت خود انتخاب کرد. او نوشت: بدرود آقای «محب‌اهری» عزیز و مهربان. روحتان شاد و یادتان گرامی. دیر یا زود دوباره همدیگر را می‌بینیم حسین آقای نازنین.

تو قول داده بودی

آتیلا پسیانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون نوشت: حسین قرار بود هم رو ببینیم. کجا رفتی؟ مگه ساعت ششم رسیده بود که رفتی؟ دیشب که نوید بهم گفت که تو رفتی، مات ماندم. تو قول داده بودی که هم رو ببینیم. خودت گفتی دو نفره بی‌سر خر! وای چی بگم؟

از رفتنت غمگینم

پژمان جمشیدی نوشت: روحتان شاد بسیار با شما خاطره داریم و بسیار از رفتنتان غمگینیم.

عمو حسین درد ندارد!

کامبیز دیرباز نوشت: عمو حسین دیگر درد ندارد…

دیر یا زود…

جواد عزتی در پی درگذشت حسین محب‌اهری نوشت: دیر یا زود دور هم جمع خواهیم شد…

ایستاده می‌میریم

احمد مهرانفر نوشت: بخاطر معاش که به خاطر عشقت در صحنه هنر تا پایان ایستادی… با عشق زندگی کردی و در عشق رفتی و یک لبخند همیشگی روی لبانمان به یادگار گذاشتی… ما بازیگران ایستاده می‌میریم. روحت شاد. جایت سبز و یادت گرامی.

پیام تسلیت لیلا بلوکات

لیلا بلوکات بازیگر سینما و تلویزیون نوشت: چقدر خاطرات شیرینی از شما به یاد دارم. هیچ‌وقت یادم نمی‌رود آن برنامه را که معلم به شاگرد: بگو ببینم این چند میشه؟ شاگرد به معلم: ده و نه و هفت و هشت و شش با پنج تا میشه؛ یازده تا روحتان شاد…

آقای هَپَلی محله بهداشت و عموی محله برو بیا

الهام پاوه‌نژاد بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در صفحه مجازی خودش نوشت: چقدر جمعه‌های پُر اضطراب جنگ و آژیر قرمز با شیرینی‌های شما ترس را فراموش کردیم اما در روزهای دردناک بیماری‌تان، توان کم کردن رنج‌تان را نداشتیم… روی بی‌رحم زندگی… بی‌شک حالا غرق نور و شادی هستید. سلام ما را به آقای مسعود رسام هم برسانید. عجیب جمع‌تان جمع است.

پیام تسلیت پرستویی

پرویز پرستویی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون نوشت: حسین محب‌اهری عزیز هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون پس از سال‌ها مبارزه با بیماری سرطان به رحمت خدا رفت. تسلیت به خانواده محترمش و جامعه هنری. روحش شاد و یادش گرامی.

می‌خندید و می‌خنداند

مهتاب کرامتی نوشت: حسین محب‌اهری درگذشت… مرد قدرتمندی که همیشه می‌خندید و می‌خنداند با اینکه بیماری جسم و جانش را آزار می‌داد… روحت شاد.

مرد خاطره‌ساز کودکی

شبنم مقدمی نوشت: از شما، بسیار آموختم. آقای محب‌اهری نازنین، مردِ خاطره‌ساز کودکی تا حالا… سفرتان آرام… در آغوش امن خدا، بی‌درد و رها… خوش باشید آقا… روحتان شاد.

مرگ خیلی بی‌حیاست

عزت مهرآوران نوشت: چه مقاومت داشت برای ماندن؛ ولی مرگ بی‌حیاتر از اینهاست. حالا چه بنویسم که بخواند… می‌نویسم؛ سهم تو از زندگی همین‌قدر نبود. تو طلبکارانه رفتی. ببخشید حسین!

برای زندگیش جنگید

مرجانه گلچین نوشت: صبح اول وقت و باز کردن صفحه اینستا و باز هم یک خبر بسیار بد. آقای محب اهری عزیز هنرمند دوست‌داشتنی با روحیه‌مان که در این سال‌ها حسابی برای زنده ماندن و زندگی کردن جنگید دو ساعت پیش از بین‌مان رفت. خیلی جای‌تان خالی خواهد ماند و خوشحالم که سال گذشته در یک قاب در سریال «شب عید» سعید آقاخانی یادگاری از ما ثبت شد.

پُر از شوق زندگی بودی

امیر کربلایی‌زاده نوشت: سال ۱۳۷۸ اولین نقش‌آفرینی من در تئاتر شهر در کنار تو در نمایش “پیک نیک در میدان جنگ” و چه شکوه و لذتی بود در کنار تو که همیشه پر از شوق زندگی بودی. خوشحالم که بیش از ده نمایش در کنار تو بسیار آموختم. تو رو فراموش نمی‌کنم عمو حسین. ازت ممنونم به خاطر تمام لحظات شیرین برایم ساختی.

گزارش و گفتگو: مجتبی برزگر

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=25992

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰