تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
1

رتبه نخست مازندران در تولید پرتقال

  • کد خبر : 27148
  • 29 دی 1397 - 16:09
رتبه نخست مازندران در تولید پرتقال

به گزارش جمهوریت ; مدیر کل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی گفت: استان مازندران با سطح زیرکشت ۸۸ هزار هکتار و تولید ۱.۸ میلیون تن پرتقال رتبه نخست سطح و تولید در کشور را به خود اختصاص داده است. به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مسعود […]

به گزارش جمهوریت ;

رتبه نخست مازندران در تولید پرتقال

مدیر کل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی گفت: استان مازندران با سطح زیرکشت ۸۸ هزار هکتار و تولید ۱.۸ میلیون تن پرتقال رتبه نخست سطح و تولید در کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مسعود لطیفیان مدیر کل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی اظهار کرد: ۸۱ درصد پرتقال تولیدی این استان، رقم تامسون ناول است که حجم تولید بالای این رقم در دوره زمان کوتاه موجب کاهش قیمت محصول در زمان پیک برداشت می‌شود.

لطیفیان افزود: طرح سرشاخه‌کاری مرکبات با هدف تغییر رقم تامسون و جایگزینی با ارقام زودرس‌تر و مناسب به منظور افزایش طول دوره برداشت و همچنین عدم مواجه با سرمای خسارت‌زا در منطقه براساس سیاست‌های معاونت امور باغبانی در دستور کار قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا دوره آموزشی سرشاخه‌کاری مرکبات ۲۳ دی ماه امسال با حضور کارشناسان و بهره‌برداران در محل مرکز آموزش کشاورزی شهرستان ساری و با همکاری پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری برگزارشد.

لطیفیان تصریح کرد: در این دوره فراگیران با تکنیک‌ها و روش‌های تغییر ارقام و جوان‌سازی درختان مرکبات با استفاده از انواع پیوند به صورت تئوری آشنا و سپس عملیات اجرایی پیوند سرشاخه‌کاری به صورت الگویی در باغات شهرستان ساری در منطقه عالیواک و در شهرستان قائمشهر، روستای خرماکلا روی درختان رقم تامسون ناول انجام شد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=27148

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰