تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
1

خلیفه ارامنه تهران: گفت‌وگوی بین ادیان، یک ضرورت عینی در دنیای امروز است

  • کد خبر : 32968
  • 10 بهمن 1397 - 19:34

به گزارش جمهوریت ; خلیفه ارامنه تهران گفت: گفت‌وگوی بین ادیان، یک ضرورت عینی و اساسی در دنیای امروز است. به گزارش ایسنا، سبوه سرکیسیان که امروز، دهم بهمن‌ماه در مراسم افتتاحیه «اولین همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و گفت‌وگوی ادیان» سخن می‌گفت، اظهار کرد: شکی نیست که امروز گفت‌وگوی بین ادیان در دنیای ما […]

به گزارش جمهوریت ;

خلیفه ارامنه تهران گفت: گفت‌وگوی بین ادیان، یک ضرورت عینی و اساسی در دنیای امروز است.

به گزارش ایسنا، سبوه سرکیسیان که امروز، دهم بهمن‌ماه در مراسم افتتاحیه «اولین همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و گفت‌وگوی ادیان» سخن می‌گفت، اظهار کرد: شکی نیست که امروز گفت‌وگوی بین ادیان در دنیای ما که مخلوق خدا در آن مایوسانه به دنبال صلح، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز، عشق و احترام بوده، به یک ضرورت اساسی تبدیل شده است.

وی افزود: قابل ذکر است که امام رضا (ع) و نیز همه ائمه در مقابل ظلم و جور مقاومت و مبارزه و جان خود را نثار احیای ارزش‌های دینی کردند. همچنین باید گفت که امروزه در دنیای جهانی شده، پیروان ادیان گوناگون دیگر نمی‌توانند در انزوا زندگی کنند. بنابراین گفت‌وگوی بین ادیان یک ضرورت عینی و اساسی است.

خلیفه ارامنه تهران ضمن بیان این مطلب که گفت‌وگو پدیده‌ای در ارتباط وسیع با زندگی ما و رابطه ما با یکدیگر است، خاطرنشان کرد: معتقدم که گفت‌وگو یک هدیه الهی است؛ چراکه طبق آموزه‌های انجیل مقدس، خداوند خود گفت‌وگو را با مخلوقات آغاز کرد. ضمن اینکه تاریخ مسیحیت و اسلام، خصوصاً در سال‌های شکل‌گیری تمدن عربی اسلامی، شاهد تعامل گفت‌وگویی خلفای اسلام و رهبران مسیحی بود. همچنین، در تاریخ، رابطه بین مسلمانان و مسیحیت، هر دو تحت تأثیر تحولات محلی و منطقه‌ای بوده است؛ اما تحولات گسترده‌تر نیز تأثیر مهمی گذاشت و به علاوه قرن بیستم و دو دهه اول قرن بیست‌ویکم شاهد تلاش‌های صادقانه زیادی برای درک جدیدی میان مسلمانان و مسیحیان بوده که در زمینه‌های آموزش، بورسیه و زمینه‌های دیگر نمود پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: همچنین تاریخ روابط میان مسلمانان و مسیحیان شاهد رقابت و جنگ نیز بوده است؛ اما این بدان معنا نیست که هر دو طرف، تعامل و تبادل در زمینه‌های ایده و دیگر زمینه‌ها نداشته‌اند. ضمناً مشاجرات کنونی در زمینه‌های گوناگون سیاسی و غیره و نیز دخالت کشورها در امور داخلی یکدیگر تهدیدی است که منجر به ایجاد رویکردهای جدید خصومت‌آمیز و بی‌اعتمادی خواهد شد. بنابراین مسیحیت و مسلمانان بایستی روابط خود را بر اساس گفت‌وگو و همکاری تنظیم کنند که البته سابقه این همکاری را در سال‌های اخیر داشته‌ایم.

مادامی که گفت‌وگوی صادقانه در میان رهبران دینی نباشد، در بین سیاست‌مداران نیز وجود نخواهد داشت

خلیفه ارامنه تهران عنوان کرد: نکته مهم قابل ذکر آن است که زمانی که در میان رهبران ادیان گفت‌وگوی صادقانه ایجاد نشود، در میان سیاست‌مداران نیز گفت‌وگوی صادقانه نخواهیم داشت. بنابراین گفت‌وگوی بین ادیان زمینه را برای ایجاد صلح، همزیستی، دوستی و همکاری فراهم می‌آورد. همچنین از رهبران ادیان ابراهیمی دعوت می‌شود که به کتب مقدس، یعنی انجیل و قرآن بازگردند تا بتوانند صلح، همزیستی و احترام متقابل را در دنیا پراکنده سازند.

سرکیسیان ضمن اشاره به این نکته که مأموریت ما مبتنی بر کتاب مقدس، تلاش برای صلح، بدون در نظر گرفتن زمینه‌های قومی و دینی است، افزود: در دنیای جهانی شده کنونی که تفاوت‌ها بسیار زیاد شده است، ما شاهد هستیم از مذهب سو استفاده شده که منجر به افراط‌گرایی می‌گردد. بنابراین، رهبران دینی بایستی تلاشی مستمر کرده تا دین را از دست افراطی‌ها و نیز سو استفاده آن‌ها از دین در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی نجات دهند.

وی در تکمیل سخنان خود عنوان کرد: نقش رهبران دینی در اجتماع کنونی، نقشی مثبت برای ارتقا و اشاعه ارزش‌های معنوی و همچنین ایجاد یک زندگی عادلانه، همبستگی صادقانه و نیز مراقبت از ضعفا و نیازمندان است. بنابراین رهبران دینی باید مستمرا تلاش کنند تا بتوانند زمینه‌های مشترک، اصول اخلاقی مشترک و همچنین ارزش‌های معنوی مشترک را کشف کرده تا به این ترتیب زمینه را برای صلح و ایجاد دنیای عادلانه فراهم آورند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=32968

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰