تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
42

حکم شرعی نگهداری گربه در خانه

  • کد خبر : 4044
  • 06 شهریور 1397 - 21:00
حکم شرعی نگهداری گربه در خانه
نگهداري گربه اگر باعث خدشه دار كردن نماز و مسايل عبادي انسان نشود، اشكا ل ندارد، ولي بايد توجه داشت كه گربه حيوان حرام گوشت است و ادرار و مدفوع اونجس است.

به گزارش جمهوریت؛نگهداری گربه در منزل به خودی خود از نظر شرعی اشکال و گناهی ندارد و جایی در اسلام نداریم که نسبت به نگهداری گربه، نهی یا تندی وجود داشته باشد؛ حتی در مورد حمایت انسان از گربه، سخنانی از اهلبیت(ع) آمده است:

از امیر المؤمنین (ع) نقل گردیده است: روزی پیامبر اکرم (ص) مشغول وضو بودند. در این میان گربه ای خانگی به آن حضرت پناه آورد. آن حضرت پی بردند که این گربه تشنه است. پس ایشان ظرف آبی را که با آن وضو می ساختند به طرف گربه نزدیک برده تا آب بنوشد. سپس آن گربه از آب درون ظرف نوشید و پیامبر با باقیمانده آب وضو ساختند.(۱)
همچنین در روایت دیگری داریم: زنی مورد عذاب قرار گرفت و این عذاب بدان خاطر بود که آن زن، گربه ای را به جایی بسته، تا آنجا که حیوان از فرط تشنگی به هلاکت رسید.(۲)
ولی در هر صورت در نگهداری گربه، باید مواظبت شود که موقع نماز موی گربه و رطوبت آن بر لباس یا بدن نمازگزار نباشد.
آیت الله مکارم شیرازی در این زمینه می فرمایند:
لباس نمازگزار باید از حیوان حرام گوشت نباشد، حتّى اگر مویى از آن همراه نمازگزار باشد اشکال دارد.
هرگاه آب دهان یا بینى یا رطوبت دیگرى از حیوان حرام گوشت (مانند گربه) در بدن یا لباس نمازگزار باشد مادام که عین آن برطرف نشده نماز با آن اشکال دارد، امّا اگر خشک شود و عین آن برطرف گردد نماز صحیح است.(۳)

نتیجه گیری:

نگهداری گربه اگر باعث خدشه دار کردن نماز و مسایل عبادی انسان نشود، اشکا ل ندارد، ولی باید توجه داشت که گربه حیوان حرام گوشت است و ادرار و مدفوع اونجس است.(۴) و همچنین تحقیقات نشان داده است کسانی که به تماشا و بازی با حیوانات از جمله گربه می پردازند، به دلیل تماس با مقدار زیادی مواد آلرژی زای موجود در بدن گربه ها، ممکن است دچار حساسیت به بقیه مواد آلرژی زا و مشکلات تنفسی و پوستی شوند.
و در آخر، سعی کنید وقت و هیجانات خود را در امور مهم تری صرف کنید، زیرا برقراری ارتباطات دوستانه و انسانی با والدین و برادر و خواهر و هم سن و سالان خود بر ایجاد روابط عاطفی با حیوانات، تقدم دارد و دارای ثمراتی است که در ارتباط با حیوانات موجود نمی باشد.

بیشتر بخوانید:

گربه‌ها نام خود را می‌دانند

تعبیر خواب گربه چیست؟

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=4044

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰