تاریخ : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 18 May , 2024
6

مرگ خشایار الوند باعث وحدت شد

  • کد خبر : 48855
  • 15 اسفند 1397 - 16:09
مرگ خشایار الوند باعث وحدت شد

به گزارش جمهوریت ; سیروس مقدم، کارگردان پایتخت، از معاون سیما درخواست کرد که اگر حقی از زنده یاد الوند در پروژه تلویزیونی باقی مانده، تسویه و جشنواره‌ای از آثار او تشکیل شود. به گزارش ایسنا، مراسم ترحیم خشایار الوند، نویسنده سریال‌های طنز تلویزیون امروز (چهارشنبه، ۱۵ اسفندماه) در مسجد بلال صدا و سیما برگزار […]

به گزارش جمهوریت ;

سیروس مقدم، کارگردان پایتخت، از معاون سیما درخواست کرد که اگر حقی از زنده یاد الوند در پروژه تلویزیونی باقی مانده، تسویه و جشنواره‌ای از آثار او تشکیل شود.

به گزارش ایسنا، مراسم ترحیم خشایار الوند، نویسنده سریال‌های طنز تلویزیون امروز (چهارشنبه، ۱۵ اسفندماه) در مسجد بلال صدا و سیما برگزار شد.

در این مراسم بهروز رضوی، سیروس الوند، الهام غفوری، گیتی معینی، سیروس مقدم، علیرضا خمسه، محسن تنابنده، عبدالعلی علی عسکری (رئیس سازمان صدا و سیما)، سارا و نیکا فرقانی (بازیگران کودک پایتخت)، بهاره رهنما، محمد احسانی (مدیر شبکه نسیم)، مرتضی میرباقری (معاون سیما)، رضا پور حسین قائم مقام سیما، خانواده وی و … حضور داشتند.

پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، بهروز رضوی، گوینده رادیو بیان کرد: خشایار الوند زود رفت، او غیر از اینکه خود خندان بود، اصرار داشت که مردم را هم بخنداند. همه ایران با سریال‌های طنز او در ایام نوروز خندیدند. آثار او مشحون از طنز آگاهانه بود که تلنگر می‌زد. خشایار پر از استعداد و خلاقیت بود. زود بود که ما را ترک کند.

او ادامه داد: با رفتن خشایار الوند تنها خانواده و بستگان او عزادار نشدند بلکه جامعه هنری ایران عزادار شد. او در موارد مختلف همکاری سازنده داشت و حضورش باعث گرمی بود و دیگران را به حرکت درمی‌آورد. او مرد چندوجهی بود که هم سایه‌اش بالای سر خانواده، هم کنار دوستان بود و هم جامه هنری از او بهره می‌برد و مردم هم از کارهای او لذت می‌بردند.

رضوی اظهار کرد: در زمان اندوه و سختی، استادانه مردم را می‌خنداند، بدون اینکه ارزشی را مخدوش کند. مردم هم از اینکه در این وضعیت می‌خندیدند تعجب می‌کردند و این کار هنرمندانه او بود. خوشبختانه آثار او وجود دارد و ممکن است در شلوغی عید که سریال طنز می‌بینیم حواسمان جمع نباشد اما وقتی بعداً به سراغ آثار او برویم می‌بینیم که چه ذوق سرشار، ذهن نقاد و شوری در آثارش داشت.

او بیان کرد: خدا خشایار الوند را قرین رحمت کند. به همسر و فرزندان او تسلیت می گویم. سعی می‌کنیم خانواده و برداران داغدار او را تنها نگذاریم و بدانند دل ما هم از این اتفاق به درد آمده است.

این گوینده رادیو بیان کرد: توصیه می‌کنم آثارش الوند را ببینید تا بفهمید چقدر ذوق داشت، مثبت‌اندیش بود و نگاه خوبی به زندگی داشت. او در این سختی وضعیت، وظیفه خنداندن را با نزاکت هنرمندانه دنبال کرد چون با طنز کار می‌کرد و کمدین نبود او بافکر بود و در کلمه کلمه آثارش دقت و انتخاب درست دیده می‌شد. الوند با توجه به ارزش جامعه و باور مردم حرکت کرد.

او گفت: الوند ۵۱ سال عمر کرد اما انگار ۳۰ سال بیشتر نداشت زیرا سززنده و شاد بود و هیچکس فکر نمی‌کرد از بین ما برود.

سیروس الوند، برادر خشایار الوند هم در ادامه گفت: حال من و بقیه خانواده از هفته قبل بهتر است. این هفته سیاه و طوفانی را با همراهی و همدلی شما عزیزان در سینما و صدا و سیما و مردم به خوبی طی کردیم.

او ادامه داد: البته فروریخته‌ام به دلیل اینکه پاره تنم رفت. من خیلی برای او زحمت کشیدم، وقتی ۱۸ سالم بود به دنیا آمد. من ذوق هنری را در او تشخیص دادم و سال ۶۲ در یک فیلم ایفای نقش کرد و عوامل کار گفتند خشایار مسؤولیت پذیر است و بگذارید تا آخر کار با ما بماند. سپس جذب سینما شد و گفت دوست دارد بنویسد. فکر کنم نوشتن طنز را پیمان قاسم‌خانی و مهران مدیری در او تشخیص دادند. محسن تنابنده هم مثل برادر او بود و خشایار اغلب کنار همکار قدیمی‌ام سیروس مقدم بود. همیشه در صحبت‌هایش از ژوله، سیروس مقدم، تنابنده و… می‌گفت و اغلب با این افراد زندگی می‌کرد. او به تعهدی که در کار به آن‌ها داشت فکر و عمل می‌کرد.

الوند بیان کرد: چرا حرف‌هایی که درباره خشایار زدند آن موقع که زنده بود از ژوله و دیگر دوستان او نمی‌شنیدم البته این خصیصه زندگی و مرگ است.
این کارگردان سینما و تلویزیون بیان کرد: انسان حرفه ای در سینما باید چه کاری انجام دهد؟ فکر کنم همین کار خشایار را. بالاترین تفریح کار است اما کاری که دوست دارید. خشایار کارش را دوست داشت و این مساله در نحوه زندگی و فکر او مشخص یود و با کار عشق کار می‌کرد. همان شب هم که این اتفاق افتاد به احتمال می‌خواست بنویسد زیرا به خانم غفوری و آقای مقدم متعهد بود.

او بیان کرد: دوست دارم تاکید کنم که برخورد مردم بعد از این اتفاق حیرت‌آور بود و من را یاد فیلم آوار و فیلم مادر مرحوم علی حاتمی انداخت؛ مرگی که باعث وحدت می‌شود و من دیدم که خشایار با مرگش وحدت و نزدیکی به وجود آورد.

بهروز رضوی در ادامه پیام تسلیت عبدالعلی علی‌عسکری، رئیس سازمان صدا و سیما و مرتضی میرباقری، معاون سیما را خواند.

سیروس مقدم، کارگردان سریال پایتخت در این مراسم گفت: برای من و تیم پایتخت خیلی سخت است که از واژه بود، یادش بخیر و افعال گذشته استفاده کنیم چون باور نداریم که خشایار نیست. باز امروز که می‌آمدیم، در اتاق کارش باز بود و عکس او به ما لبخند می‌زد و انگار می‌گفت شوخی جدیدی است و فردا به سرکار می‌آید.

او ادامه داد: ۱۰ سالی کنار هم کار کردیم. من از آقای میرباقری خواهش می‌کنم که وقتی که امروز از او قدردانی می‌شود، جست و جویی انجام شود که اگر در پروژه‌ای در تلویزیون کار کرده و حقی از او باقی مانده که تسویه نشده، تسویه شود، تا روح او اذیت نشود.

او ادامه داد: خواهش دوم من این است که تلویزیون اگر می‌تواند جشنواره آثاری از خشایار را به شکل فعال و سازماندهی تشکیل دهد. زمانی که خشایار با من درد و دل می‌کرد از شب‌های برره می‌گفت و می‌خواست که بازپخش آن را ببیند اما ندید.

مقدم اظهار کرد: او خانواده خود را دوست داشت و هم و غم او این بود که تلاش کند. او کار دیگری جز نوشتن بلد نبود مثل من که فقط یک کار بلدم. او از طریق هنرش امرار معاش می‌کرد. نبود او فقدانی برای جامعه هنری است زیرا در پایتخت ۵ به اوج پختگی خود رسید.

او بیان کرد: خشایار الوند فیلمنامه سینمایی یا کاری برای شب عید نوشت که امیدوارم روزی توسط ما و بقیه ساخته شود.
کارگردان پایتخت ادامه داد: امیدوارم نسخه سینمایی پایتخت که ۵۰ درصد آن نوشته شده، کامل شود تا بتوان آن را ساخت و در آینده پخش کرد تا هنگام پخش مردم فاتحه‌ای بخوانند.

ادامه دارد…

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=48855

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰