تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
13

سهم دولت و مجلس در بنگاه داری بانک ها چقدر است؟/ مدیران عامل بانک هایی که بعد از تذکر رهبری همچنان بنگاه داری می کنند عزل شوند

  • کد خبر : 5154
  • 24 شهریور 1397 - 17:00
سهم دولت و مجلس در بنگاه داری بانک ها چقدر است؟/ مدیران عامل بانک هایی که بعد از تذکر رهبری همچنان بنگاه داری می کنند عزل شوند

به گزارش جمهوریت؛یکی از چالش های نظام بانکی ما جدا شدن از مأموریت های اصلی اش و رفتن به سمت اقداماتی مانند بنگاه داری است، در حالیکه از بانک ها به عنوان نهادهای اقتصادی یاد می شود که دارای وظایفی چون تجهیز و تخصیص منابع، عملیات اعتباری، عملیات مالی، خرید و فروش ارز، نقل ‌و […]

به گزارش جمهوریت؛یکی از چالش های نظام بانکی ما جدا شدن از مأموریت های اصلی اش و رفتن به سمت اقداماتی مانند بنگاه داری است، در حالیکه از بانک ها به عنوان نهادهای اقتصادی یاد می شود که دارای وظایفی چون تجهیز و تخصیص منابع، عملیات اعتباری، عملیات مالی، خرید و فروش ارز، نقل ‌و انتقال وجوه، قبول امانات، نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان است اما متاسفانه این وظایف از سوی بانک ها نادیده گرفته شده و وظیفه ای جدید به نام بنگاه داری را پیش گرفته اند.
بانک ها تا جایی از وظایف اصلی خود غافل شدند که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با رئیس جمهور و هیات دولت، بر لزوم مهار و مدیریت نقدینگی تاکید و از رفتارهای خارج از وظیفه بانک ها انتقاد کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای با انتقاد از ادامه بنگاه داری بانک ها و کارهای هزینه آور دیگر نظیر افزایش شعبه های بانکی گفتند: بانک مرکزی باید با نظارت کامل و دقیق مانع بروز مشکلاتی نظیر مسائل سپرده گذاران برخی بانک ها و موسسات مالی شود.
امروزه بانک های کشور تعداد بسیار زیادی املاک، مستغلات، واحدهای تولیدی، شرکت و … را تحت مالکیت خود دارند که این یکی از اصلی ترین چالش های اقتصادی در نظام بانکی کشور محسوب می شود.

در این حال سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با انتقاد از ادامه‌ بنگاهداری بانک‌ها به شبکه خبری منتخبان ملت می گوید: مادامی که بنگاهداری وجود دارد، بخش خصوصی رونق نمی گیرد.

سهم دولت و مجلس در بنگاه داری بانک ها چقدر است؟/ مدیران عامل بانک هایی که بعد از تذکر رهبری همچنان بنگاه داری می کنند عزل شوند
به گفته بهروز نعمتی بانک‌ها نهادهایی هستند که وظیفه آن‌ها تجهیز و تخصیص منابع، عملیات اعتباری، عملیات مالی، خریدوفروش ارز، نقل‌وانتقال وجوه، تامین منابع مالی ،قبول امانات، نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان و مسائلی مانند این است. این جایگاه، بانک‌ها را به نهادهایی تبدیل می‌کند که نقش موثری در پیشبرد مسیر تحول و توسعه اقتصادی خواهند داشت. این در حالیست که در اینجا یک رقابت و شراکت نابرابر شکل می‌گیرد که اصلی ترین عامل فساد است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه به شدت مخالف بنگاهداری در همه سطوح به ویژه سطوح اقتصادی هستم تصریح کرد: وابستگی بانکها به برخی از نهادهای مختلف یکی دیگر از معضلاتی است که کشور با آن دست به گریبان است و باید این حیاط خلوت های اقتصادی که اجازه نفس کشیدن به بخش خصوص نمی دهند جمع آوری شود.
بهروز نعمتی بانک‌ها از وظیفه اصلی خود دور شده و بخشی از وقت خود را صرف اداره بنگاه‌های اقتصادی وابسته به خود کنند افزود: وزارت اقتصاد در حالیکه باید راهگشای مشکلات اقتصادی باشد خود بزرگترین بنگاهدار اقتصادی است که فرصت ها را از بخش خصوصی گرفته است.
سخنگوی کمیسیون اقتصاد مجلس نیز با بیان اینکه سیاست‌های پولی و نقش بانک‌ها و جایگاهی که آنها در اقتصاد ایفا می‌کنند بدون شک یکی از مهم‌ترین مسائل حوزه اقتصادی است به شبکه خبری منتخبان ملت می گوید: از آسیب‌های بنگاه‌داری می‌توان به دورشدن بانک‌ها از وظیفه واسطه‌گری وجوه، تمرکز منابع در بخش‌های خاص، ایجاد رانت برای گروه‌های مرتبط با بانک‌ها و تنگ‌کردن فضای رقابتی اشاره کرد از این رو به منظور بهتر اجرایی شدن خروج بانک‌ها از بنگاه داری و قرار گرفتن در فعالیت‌های اصلی طرح اصلاح نظام بانکی در دستور کار دولت قرار گرفته است.
سهم دولت و مجلس در بنگاه داری بانک ها چقدر است؟/ مدیران عامل بانک هایی که بعد از تذکر رهبری همچنان بنگاه داری می کنند عزل شوند
زهرا سعیدی با اشاره به بررسی طرح بانکداری اسلامی در کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: با توجه به مشکلات بسیاری که بنگاهداری بانکها ایجاد کرده نمایندگان کمیسیون اقتصاد به رغم تعطیلات مجلس در حال بررسی این طرح هستند.
رئیس اسبق کمیسیون اقتصادی در مجالس هشتم و نهم نیز با تاکید بر اینکه بنگاهداری چالش جدی بانکها است، به شبکه خبری منتخبان ملت می گوید: متاسفانه در حال حاضر یکی از مشکلات ما در زمینه مسائل بانکداری این است که بانک ها وظیفه اصلی خودشان مبنی بر حمایت از تولید و صنعت را رها کرده و به بنگاهداری روی آورده اند.
ارسلان فتحی پور با اشاره به اینکه نظام بانکی ما در سال های گذشته به علت وجود تورم در اقتصاد کشور برای حفظ ارزش پولی و سودآوری در بخشی از املاک و مستغلات سرمایه گذاری کرده است، گفت: بنگاه داری و داشتن املاک مازاد در این شرایط برای بانک ها مضراست و به نفع بانک هاست که آنها را واگذار کنند چرا که نگهداری این شرکت ها و مستغلات هزینه زیادی دارد.
سهم دولت و مجلس در بنگاه داری بانک ها چقدر است؟/ مدیران عامل بانک هایی که بعد از تذکر رهبری همچنان بنگاه داری می کنند عزل شوند
وی با تاکید بر اینکه بانک ها نباید بنگاه داری کنند و بهتر این است که منابع آنها در اختیار بخش تولید قرار گیرد، افزود: یکی از دلایل ورود بانک ها به بنگاه داری این بود که در بازه ای از زمان که بازار سرمایه توسعه آن چنانی نداشت، به بانک ها این اجازه داده شد تا در راستای حمایت از بازار سرمایه، شرکت های سرمایه گذاری را تاسیس کنند و با گذر زمان این شرکت ها واگذار شوند.
عضو هیات مدیره بانک صادرات ایران قوانین و مقررات را دلیل بنگاه داری بانک ها دانست و گفت: به عنوان مثال در بند ۳ ماده ۳۴ قانون پولی و بانکی کشور مصوب سال ۱۳۵۱ آمده است خرید سهام و مشارکت در سرمایه یک یا چند شرکت و یا خرید اوراق بهادار داخلی یا خارجی به حساب خود، به میزانی بیش از آنچه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به موجب دستورها یا آئین نامه های خاص تعیین خواهد کرد.
به گفته این مدیرارشد بانکی دلیل دیگر بنگاهداری بانکها طی سالیان گذشته به افزایش میزان بدهی دولت به بانک ها باز می گردد که دولت برای کاهش بدهی خود به بانک ها، سهام شرکت ها یا مالکیت برخی از واحدهای اقتصادی را به عنوان رد دیون به بانک ها واگذار کرد و این واگذاری مختص به یک دوره خاصی نبوده و در تمام دوره ها این اتفاق رخ داده است.
فتحی پور ابراز امیدواری کرد با اعتبار سنجی و رتبه بندی مشتریان و نظارت دقیق بانک مرکزی بانکها بنگاههای خود را واگذار کرده و به چابک سازی و پویایی بانک خود کمک کنند.‎
در این حال و پس از تذکر رهبر معظم انقلاب در خصوص خروج بانک ها از بنگاهداری و پرداختن به وظایف اصلی خود لازم و مبرهن است دولت و مجلس محترم باید با ارائه راهکارهایی به تاکیدات معظم له جامعه عمل بپوشانند و مدیران عامل بانک هایی را که همچنان بر ادامه بنگاه داری تاکید دارند را برکنار و مدیران انقلابی که دلسوزط مردم و کشور هستند را جایگزین نمایند. شبکه خبری منتخبان ملت بر اساس وظیفه خود که نظارت بر عملکرد مسئولان است در آینده به بررسی عملکرد بانک ها در این خصوص خواهد پرداخت.
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=5154

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰