تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
6

خاک فروشی

  • کد خبر : 54083
  • 27 اسفند 1397 - 14:08

ناصر تبریزی – اخیرا گزارشی بصورت تصویری و مکتوب در رسانه منتشر شده مبنی بر اینکه گروهی خاک کشور را بصورت علنی صادر می کنند. غارتگران منابع بی بازگشت «خاک حاصلخیز» را هدف قرار داده اند. به گزارش عصر ایران ، هر تن خاک به مبلغ ناچیز ۳۵ دلار به فروش میرسد.بنا بر گزارش  خبرگزاری […]

ناصر تبریزی – اخیرا گزارشی بصورت تصویری و مکتوب در رسانه منتشر شده مبنی بر اینکه گروهی خاک کشور را بصورت علنی صادر می کنند. غارتگران منابع بی بازگشت «خاک حاصلخیز» را هدف قرار داده اند. به گزارش عصر ایران ، هر تن خاک به مبلغ ناچیز ۳۵ دلار به فروش میرسد.بنا بر گزارش  خبرگزاری ها، سالانه میلیون‌ها تن از خاک حاصلخیز برخی از مناطق مستعد کشور شامل منطقه آذربایجان و جنوب ایران،  بویژه خاک «کلیننر» و«پیت» به صورت قاچاق و حتی رسمی در قالب صادرات گل و گیاه یا کانی غیرفلزی از ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس بویژه شیخ نشین امارات قاچاق می‌شود.

طی سالهای گذشته خبر دردناک فروش خاک ایران به کشور های خلیج فارس توسط دوستداران  و فعالان محیط زیست زمانی برملا شده است.در آن زمان مسئولین ابتدا با بی تفاوتی از کنار اعتراضات منتشر شده عبور کردند و بعد ها با پررنگ تر شده اعتراض «کنشگران محیط زیست» به کتمان اصل خبر پرداختند .حال با گزارشی تصویری و مصاحبه با خریداران غیر ایرانی بر روی کشتی حامل خاک ایران مسئله بار دیگر رسانه های شده و توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده است.

ممنوعیت صادرات خاک کشاورزی بر اساس قوانین موجود

بنا بر گزارش دکتر بهزاد سعیدپور، عضو هیأت علمی دانشگاه محیط زیست و مدیرکل سابق هرمزگان نیز در این باره به قدس آنلاین گفته: «صادرات خاک کشاورزی بحث پیچیده‌ای است- البته خاک کشاورزی معمولاً صادر نمی‌شود – ولی باید زیرساخت‌های لازم در بحث حقوقی و گمرکی در این زمینه فراهم شوند تا از طریق اهرم قانون با آن برخورد شود.وی می‌افزاید: طبق قانون، صادرات خاک کشاورزی ممنوع است، اما صادر کردن شن، ماسه، سنگ و انواع کانی (مواد معدنی) ممنوعیتی ندارد و افراد نیز با عنوان صدور مواد اولیه، کلینیر و مواد معدنی غیرفلزی این نوع صادرات را انجام می‌دهند و باید این خلأ مد نظر قانونگذاران ونهادهای نظارتی قرار گیرد.»

مسئله اینجاست که امری به بدیهی ممنوعیت فروش خاک کشور، چگونه عده ای میتوانند به بهانه خلاء قانونی به صادرات خاک کشاورزی  ایران اقدام کنند. و یا اینکه عده ای تحت عنوان «صدور مواد معدنی مانند شن و ماسه  و مواد کانی« میتوانند به آسانی و در روز روشن با تریلر های عریض و طویل و با آرامش تمام در صف تخلیه خاک به کشتی های بیگانگان در سواحل جنوب ایران باشند، و آب هم از آب تکان نخورد؟ چند سال پیش در تعطیلات نوروز در جزیره قشم به چشم خود ناظر صد ها وانت بودم که بدون پلاک با آرمش وصف ناشدنی هزاران هزار لیتر سوخت را به لنچ ها تحویل می دادند و کسی و یا مسئولی هم برای توقف آنها کاری نمی کرد؟ تراژدی  سکوت و یا بی تفاوتی مسئولین ذیربط سالهاست که فرصت غارت منابع کشور را به فرصت طلبان داده تا به تاراج منابع کشورمان مشغول باشند…

خاک موجود حد اقل دو میلیون سال عمر دارد

میلان پاویچ زمین شناس و پژوهشگر آمریکایی میگوید« قدیمی‌ترین صخره‌های رسوبی جهان واقع در گرینلند، حدود ۳٫۹ میلیارد سال قدمت دارند و زمانی خاک بوده‌اند.این صخره‌ها نشان می‌دهند در آن زمان خاک بر روی سیاره خاکی وجود داشته است.به گفته پاویچ، بخش اعظم خاکی که امروزه مشاهده می‌شود، دو میلیون سال قدمت دارد.حدود دو میلیون سال پیش، خاک جدید  در زمین شکل گرفته است.»

سوال اینجاست که چطورممکن است که مسئولین (به هر بهانه ای) نمی تواننداز فروش خاکی که دست کم از دو میلیون سال پیش در این سرزمین وجود داشته جلوگیری کنند؟، آیا قرار است که دو میلیون سال دیگر تحمل کنیم تا خاک به یغما رفته باز سازی شود؟. در خبرها داشتیم که در دشت کرج آب برداشت شده سفره های زیر زمینی را سن یابی کرده و اعلام کردند که آب مورد استفاده شده حدود یک میلیون سال قدمت دارد، ظاهرا در این کشور مسابقه ای در به یغما بردن منابع چند میلیون ساله بر قرار شده و رانت خواران و قاچاق چیان با فراغ بال به حراج منابع ما مشغولند و دردناک تر اینکه همه ناظر از بین رفتن منابع با ارزش کشورمان هستیم و هر یک در انتظار اقدام کسی دیگر و شانه خالی کردن از دین سنگینی که بر دوش ما و مسئولینی است که امانت دار منابع این آب و خاک هستند و هیچ تعهد و مسئولیتی در حفظ آن حس نمی کنند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=54083

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰