تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
13

۲۵ هزار میلیارد تومان برای جمع‌آوری مؤسسات مالی غیرمجاز هزینه کردیم

  • کد خبر : 56322
  • 03 فروردین 1398 - 22:27
۲۵ هزار میلیارد تومان برای جمع‌آوری مؤسسات مالی غیرمجاز هزینه کردیم

به گزارش جمهوریت ؛عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی در گفت و گویی نوروزی به بیان مسائل مختلف درباره بانک مرکزی و بازار ارز پرداخته است. بخشی از اظهارات را در زیر می خوانید :  در طول چند دهه به دلیل استفاده‌های نادرست از سیستم بانکی برای تأمین طرح‌های ناکارآمد یا وام دادن به کسانی که […]

به گزارش جمهوریت ؛عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی در گفت و گویی نوروزی به بیان مسائل مختلف درباره بانک مرکزی و بازار ارز پرداخته است. بخشی از اظهارات را در زیر می خوانید :

  •  در طول چند دهه به دلیل استفاده‌های نادرست از سیستم بانکی برای تأمین طرح‌های ناکارآمد یا وام دادن به کسانی که صلاحیت نداشتند یا استفاده از مدیران کم‌صلاحیت مشکلاتی ایجاد شد، ولی باید بدانیم که سیستم بانکی ۹۰ درصد تأمین مالی کشور را بر عهده دارد و امروز طرح‌هایی مانند برق، نیروگاه و … با تأمین مالی بانک‌ها شکل می‌گیرد؛ هرچند نواقصی هم وجود دارد.
  • خیلی از کسانی که وام سنگین گرفتند برمی‌گردانند ولی برخی هم حقه‌باز هستند و نحوه وام گرفتن آن‌ها مشخص نیست و البته این مسائل در بانک‌هایی شکل گرفته که صاحب مشخصی نداشتند که امیدواریم در سال جاری بتوانیم برای وصول این مطالبات به صورت جدی وارد عمل شویم.
  • در سال گذشته ساماندهی مؤسسات غیر مجاز را داشتیم که مشکلات زیادی برای بانک‌ها به وجود آوردند، چراکه سودهای بالای ۳۰ درصد پرداخت می‌کردند و از سوی دیگر برخی از این مؤسسات از مردم ملک می‌گرفتند و در مقابل گواهی سپرده می‌دادند؛ به عبارت دیگر، خانه بدون کاربرد را به بانک ارائه می‌کردند و گواهی سپرده می‌گرفتند که این موارد بی‌سابقه است.
  • بانک مرکزی حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان برای جمع‌آوری مؤسسات مالی غیرمجاز هزینه کرد که البته بخشی از این هزینه با فروش اموال مؤسسات و تعیین تکلیف شعب تأمین می‌شود.
  • اگر لازم باشد مدیریت بانک‌های ناتراز را بر عهده می‌گیریم و به صورت جدی کنترل و نظارت خواهیم داشت. من ۱۰ روز سفیر شدم ولی هر جایی که حس شود برای مردم کاری می‌توان انجام داد وارد می‌شوم.روزی که معرفی شدم ارز ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان بود و بعد ارز به حدود ۲۰ هزار تومان نیز رسید، ولی بعد از آن با تمهیدات و مصوباتی که داشتیم به سرعت مهار افزایش نرخ ارز اتفاق افتاد و کنترل صورت گرفت و می‌توان گفت ثبات نسبی اقتصادی در سال گذشته بزرگ‌ترین اتفاق بود.
  • بخشی از ذخایر ارزی کشور در بانک‌های خارجی است و برای واردات استفاده می‌شود و باید در داخل و خارج اسکناس ارز داشته باشیم که دولت در این زمینه برنامه‌ریزی انجام می‌دهد.
  • دولت می‌گوید خرید و فروش ارز توسط مردم انجام نشود و سرمایه‌ها در تولید هزینه شود، چراکه اگر مردم وارد خرید و فروش ارز نشوند، به سرعت نرخ‌ها کاهش می‌یابد و بعد از ثبات ارزی می‌توان به سمت ثبات تورم حرکت کرد.
  • رانتخواران در تمام مسیرها وارد می‌شوند و در هدف ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای رفاه مردم بود، اخلال ایجاد کردند یا ارز دریافت کردند و کالا وارد نکردند و همچنین با اعمال نفوذ از بانک‌ها وام گرفتند، ولی در سال جاری نظارت و کنترل جدی در بانک‌ها داریم.
لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=56322

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰