تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
4

یک میلیون گونه جانوری و گیاهی در معرض انقراض

  • کد خبر : 74031
  • 18 اردیبهشت 1398 - 10:13

ناصر تبریزی – به گزارش جمهوریت گروهی از دانشمندان در گزارشی که برای سازمان ملل متحد تهیه شده است هشدار دادند که به شکلی «بی سابقه» یک میلیون گونه جانوری و گیاهی کره زمین در معرض انقراض قرار دارد.در این گزارش آمده است که تنها تغییر گسترده نظام اقتصادی و مالی جهان می تواند از […]

ناصر تبریزی – به گزارش جمهوریت گروهی از دانشمندان در گزارشی که برای سازمان ملل متحد تهیه شده است هشدار دادند که به شکلی «بی سابقه» یک میلیون گونه جانوری و گیاهی کره زمین در معرض انقراض قرار دارد.در این گزارش آمده است که تنها تغییر گسترده نظام اقتصادی و مالی جهان می تواند از تهدید زیست بوم کره زمین جلوگیری کند.بنا به نتیجه گزارش سازمان ملل از هشت میلیون گونه جانوری و گیاهی جهان یک میلیون گونه طی چند دهه آینده در معرض انقراض قرار دارند.

انتشار پیش نویس تازه ترین گزارش سازمان ملل متحد در مورد تنوع زیستی نشان می دهد خطر انقراض تا یک میلیون گونه حیوانی و گیاهی بر روی کره زمین را تهدید می کند که این خطر بسیاری از گونه ها را “در دهه های آینده” تهدید می کند. گزارش ۱۸۰۰ صفحه‌ای سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که اقدامات مخرب انسان در طبیعت و گرمایش زمین که منجر به نابودی تدریجی زیستگا‌ه‌های طبیعی، جنگل‌ها، از میان رفتن تپه‌های مرجانی، انتشار گازهای گلخانه‌ای، آلودگی هوا و آب، نابودی ماهی‌ها و بسیاری مسائل دیگر شده، می تواند ادامه حیات صدها هزار گونه حیوانی و گیاهی را به خطر بیندازد.خبرگزاری فرانسه در آستانه برگزاری نشست سازمان بین حکومتی علمی و سیاسی در باره تنوع زیستی و خدمات “اکوسیستمی” وابسته به سازمان ملل موسوم به IPBES به پیش نویس گزارش ۱۸۰۰ صفحه‌ای این سازمان دسترسی یافته و بخش هایی از آن را گزارش داده است. این نشست قرار است در روزهای ۲۹ آوریل تا ۴ ماه مه در پاریس برگزار شود. هدف از نشست پاریس، نخستین ارزیابی  جدید جهانی در باره “اکوسیستم” کره زمین از ۱۵ سال پیش است. شناخت علمی خطراتی که  تنوع زیستی کره زمین را تهدید می کنند، همانند پیش بینی های تغییرات اقلمیی نگران کننده است.۱۵۰ کارشناس مستقل از ۵۰ کشور جهان از سه سال پیش برای تهیه این گزارش کار کرده اند. گزارش این کارشناسان در نشست سازمان بین حکومتی علمی و سیاسی در باره تنوع زیستی و خدمات “اکوسیستمی” در پاریس مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. نمایندگان    ۱۳۰ کشور جهان  در این سازمان عضویت دارند. آنها همانند گروه بین حکومتی بررسی تغییرات اقلیمی موسوم به Giec در چهارچوب سازمان ملل فعالیت و اقدام می کنند.

براساس خلاصه پیش نویس گزارشی که خبرگزاری فرانسه  به آن دسترسی یافته است، شواهد کارشناسان مستقل نشان گر شتاب گرفتن سرعت انقراض گونه ها (…) است، هرچند که عوامل (این انقراض) تشدید نشده است.”از ۸ میلیون گونه حیوانی و گیاهی که برآورد می‌شود بر روی کره خاکی وجود دارند (از جمله ۵‚۵ میلیون گونه حشرات) ، انتظار می رود “نیم میلیون تا یک میلیون گونه در معرض خطر انقراض قرار دارند که بسیاری از گونه ها می توانند در “دهه های آینده” منقرض شوند. در متن  این بخش از گزارش آمده است که این  برآورد ممکن است بسته به آنچه دولت ها تصمیم می گیرند، تغییر کند.[ در اینجا منظور کارشناسان مستقل تهیه کننده این گزارش آنست که برآورد انقراض گونه های حیوانی و گیاهی می توان با توجه به تصمیم دولت ها برای بسیج منابع و عزم راسخ آنها برای مبارزه با این پدیده کاهش یابد. بخشی از این گزارش  در تطابق با  هشدارهای بسیاری از دانشمندان است که بر این باورند که کره زمین در آغاز ششمین دوره انقراض گسترده گونه های حیوانی و گیاهی قرار گرفته است. این گزارش انگشت اتهام برای انقراض گسترده گونه ها را به سوی “انسان” نشانه می‌رود. بر أساس این گزارش، “انسان” از۵۰۰ سال پیش تا کنون عامل اصلی انقراض حداقل ۶۸۰ گونه از مهره داران  بوده است.دانشمندان اعلام کرده اند که کشاورزی صنعتی و ماهی گیری عوامل اصلی موثر در انقراض گونه های مختلف هستند. به گفته این گروه از دانشمندان سرعت انقراض گونه های مختلف دهها هزار بار از میانگین خود طی ۱۰ میلیون سال گذشته بیشتر شده است.محققان در گزارش خود تاکید کرده اند که برای مقابله با تاثیر فعالیت های بشر بر محیط زیست دیر نشده نیست. از آلودگی محیط زیست و تغییرات اقلیمی به عنوان دو عامل اصلی تهدیدکننده گونه های مختلف جانوری و گیاهی یاد شده است.دانشمندان در گزارش به سازمان ملل متحد هشدار داده اند که بیش از ۴۰ درصد دوزیستان، ۳۳ درصد صخره های مرجانی و یک سوم پستانداران دریایی در معرض انقراض هستند.حدود ۱۳۰ کشور از جمله آمریکا، روسیه و چین از تهیه این گزارش که ۱۴۵ کارشناس از ۵۰ کشور جهان در تهیه آن نقش داشتند حمایت کرده اند. جمعی از دانشمندان پیشروی جهان هشدار داده‌اند که سیستم حیات وحش جهان در حال نزدیک شدن به مرز خطر برای زندگی انسان‌ها است.

این گزارش که روزنامه گاردین آن را جامع‌ترین پژوهشی نامیده که تاکنون انجام شده می‌گوید بیش از یک میلیون گونه گیاهی، حشرات و موجودات زنده در خطر نابودی‌اند و تا انقراض نسل بسیاری از آنها چند دهه‌ای بیشتر فرصت نمانده است.گزارش ۱۸۰۰ صفحه‌ای «سرویس برنامه کاری سیاسی-‌علمی بین‌دولتی تنوع زیستی و محیط زیست» با همکاری سازمان ملل طی تحقیقات سه ساله‌ای که از وضعیت گونه‌های گیاهی و جانوری انجام داده، می‌گوید اگر «تدابیر فوری» برای تغییر این وضعیت انجام نشود، نسل انسان در معرض تهدید قرار می‌گیرد.رابرت واتسون، مدیر سرویس یاد شده، می‌گوید بی‌هیچ شکی ما در حال از دست دادن تنوع زیست‌محیطی جهان هستیم و وضعیت، به شکل افسارگسیخته‌ای در حال بدتر شدن است، به طوری که زندگی انسان‌ها و نسل آنها را در خطر قرار داده است: «اگر طیفی از راه ‌حل‌ها فورا به کار بسته نشود، نوع بشر با چالش واقعی مواجه خواهد شد.تهیه کنندگان این گزارش در مرحله اول، خواستار توقف گرمایش زمین شده اند.

منابع: گاردین، آژانس بین‌المللی انرژی

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=74031

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰