تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
3

می‌گفتند پدرم مدیرعامل سایپاست/ تا زمان ورود به «بیت» در حال آماده‌کردن متن بودم +فیلم

  • کد خبر : 75587
  • 12 خرداد 1398 - 13:34
می‌گفتند پدرم مدیرعامل سایپاست/ تا زمان ورود به «بیت» در حال آماده‌کردن متن بودم +فیلم

به گزارش جمهوریت ; به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، چهارشنبه اول خرداد ماه امسال تعدادی از دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند، مرضیه افشارنیا، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان به عنوان نماینده تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های آزاد در این دیدار شرکت کرد و به ایراد سخن پرداخت. بخشی از سخنرانی این […]

به گزارش جمهوریت ;

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، چهارشنبه اول خرداد ماه امسال تعدادی از دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند، مرضیه افشارنیا، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان به عنوان نماینده تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های آزاد در این دیدار شرکت کرد و به ایراد سخن پرداخت.

بخشی از سخنرانی این دانشجوی اصفهانی در فضای مجازی دست به دست شد تا برای چند روزی سوژه داغ شبکه‌های اجتماعی باشد؛ گفت‌وگوی فارس با این دانشجو را در ادامه می‌خوانید:

فارس: شاید از همه کسانی که در حسینیه امام صحبت کردند، بخش هایی از متن شما انعکاس پیدا کرد، اطرافیان بعد از آن سخنرانی چه می‌گفتند؟

افشارنیا: بعد از دیدار رهبری و صحبت‌های بنده در آن جلسه به عنوان نماینده تشکل‌های سیاسی دانشگاه آزاد، بازخوردهایی که دیدم اکثراً خوب بود، اما در خلال این کار حواشی هم ایجاد شد مبنی بر این‌که با من برخورد شده و یا اینکه متن را به من داده‌اند و از چندین فیلتر عبور کرده است؛ ولی حقیقت خلاف واقع است؛ بعد از آن صحبت هیچ برخوردی با من انجام نشد و برعکس موج خوبی به راه افتاد.

 متنی که در دیدار با رهبر معظم انقلاب خواندم، کاملاً خودنویس بود و هیچ نهاد و سازمانی کوچکترین دخالتی در نگارش آن نداشت و حتی بیت هم متن ما را چک نکرد، به ما می‌گفتند این انتقادها از قبل هماهنگ شده و تا به این حد آزادی بیان نیست؛ در صورتی که این متن اولین بار در بیت قرائت شد.

فارس : نظراتی که برای شما نوشته می‌شد، چطور بود به صورت مصداقی به آن اشاره کنید؟

افشارنیا: بازخورد بانوان بسیار خوب بود و خوشحال بودند که بین ۱۱ سخنران، صحبت‌های یک خانم در کشور پر رنگ شده است، صحبت‌هایی که با تأیید رهبری همراه بوده است، بیشتر نظرات تشکر بود و عنوان کرده بودند که حرف دل مردم را زدید، اما در مواردی هم گفته بودند شما از آقازاده‌ها هستید و پدرت مدیرعامل شرکت سایپاست! در صورتی که پدرم شغل آزاد دارد و آقازاده و سرمایه‌دار هم نیستیم و از بطن این جامعه هستیم و اگر آقازاده بودم احتمالا دانشجوی دانشگاه آزاد نبودم و این موردی برای تأیید صحت صحبت‌های بنده است.

فارس: اشاره کردید متن از قبل چک نشده بود و برای اولین بار بود که قرائت می‌شد، بفرمایید متن چطور در تشکل نوشته شد و آیا در مراحل نوشتن همفکری‌هایی هم داشتید؟

افشارنیا: ما روز چهارشنبه دیدار داشتیم، روز جمعه از سوی اتحادیه با من تماس گرفتند و گفتند اسم شما را به عنوان سخنران رد کردیم، یک فرصت خیلی محدودی داشتم و قرار بود به عنوان نماینده کل دانشگاه آزاد پشت تریبون قرار بگیرم و صحبت کنم، با توجه به اینکه یک سال به عنوان دبیر تشکل سیاسی دانشگاه خودمان بودم و بر در موضوعات مالیات بر عایدی سرمایه و زن و خانواده مطالعه و تحقیق کردم، همین امر مورد خوبی شد تا در این فرصت کوتاه جمع‌بندی کنم. متن را نوشتم و با چند نفر از دوستان مشورت کردم جاهایی به آن اضافه و جاهایی حذف شد ولی در ساختار اصلی خللی وارد نشد.

به من گفتند از ماه‌ها قبل این متن را نوشته و چک کرده بودید و شاید برای مخاطبان جالب باشد تا لحظه‌ای که وارد بیت شوم، داشتم متن را تنظیم می‌کردم یعنی اینقدر  فرصت محدودی بود.

فارس: آیا فکر می‌کردید متن شما چنین تأثیرگذار شود و برای شما در بیت دست بزنند و در رسانه‌ها منتشر شود؟

افشارنیا: بله توقع داشتم این دو موردی که مطرح کردم حسابی در سطح کشور جنجال به پا کند، چون دو موضوعی بود که حرف دل همه مردم بود؛ حتی انتظار این‌که در شبکه‌های خبری بر روی این دو موضوع مانور بدهند را نیز داشتم.

فارس: اشاره کردید که دبیر تشکل بودید، مقداری در مورد خودتان و رشته‌تان و نحوه ورود به تشکل یوسف زهرا توضیح دهید؟

افشارنیا: تشکل یک حوزه سیاسی فرهنگی در دانشگاه است که اصل صحبت‌های آن، سیاست است، تشکل ما در مسائل سیاسی فعال است و همه فعالیت‌های سیاسی دارند و بر روی صحبت‌های حضرت آقا و واژه تمدن نوین اسلامی که ایشان بر روی آن تأکید دارند، بسیار کار می‌کنیم، در حال حاضر نیز بچه‌های تشکل در حال تدوین یک متن درباره نقش دانشجو در زمینه‌سازی تمدن نوین اسلامی هستند.

تشکل یوسف زهرا داخل بخش سیاسی تشکل‌های دانشگاه آزاد قرار می‌گیرد و عضو اتحادیه اول تشکل‌های دانشجویی است.

رشته‌ تحصیلی‌ام در دانشگاه میکروبیولوژی است، اما از وقتی وارد دانشگاه شدم به فعالیت‌های سیاسی علاقه‌مند شدم و از سال ۹۶ که انتخابات برگزار شد، وارد جریانات سیاسی شدم و حس کردم به عنوان جوان باید وارد صحنه شوم زیرا رهبر معظم انقلاب دستور داده بودند جوان‌ها وارد میدان شوند و یکی از نقش‌های دانشجو همین بود که باید در مسائل سیاسی، بصیرت افزایی کند؛ به قول شهید بهشتی«دانشجو مؤذن جامعه است اگر خواب بماند نماز امت قضا می‌شود».

 در سال گذشته در انتخابات به عنوان دبیر تشکل بیشترین آرا را کسب کردم و امسال هم انتخابات برگزار شد و باز هم با بیشترین آرا دبیر شدم و همچنان فعالیت‌های سیاسی را ادامه می‌دهم.

فارس: با توجه به عدم ارتباط رشته شما به سیاست، تضادی برای فعالیت فرهنگی و سیاسی به وجود نمی‌آید؟

افشارنیا: به نظر من دانشجو باید در همه زمینه‌ها ورود پیدا کند و خودش را صرفاً محدود به رشته تحصیلی‌اش نکند من که رشته زیست‌شناسی می‌خوانم باید به حوزه‌های دینی، اسلامی، سیاسی و فرهنگی ورود پیدا کنم چون دانشجو رکن اصلی هر جامعه است.

فارس: زمانی که وارد دانشگاه شدید، چه چیزی سبب شد شما به سمت تشکل یوسف زهرا(عج) بروید؟ یک مثلثی بین دانشجویان است خوابگاه، سلف و کلاس در بعضی از دانشجویان تبدیل می‌شود به کار  تشکیلاتی و فرهنگی، دانشگاه، درس و خانواده چه شد که شما وارد مثلث دوم شدید؟

افشارنیا: اسم یوسف زهرا(عج) که بر روی در تشکل دیدم راغب شدم وارد این تشکل شوم. عقیده دارم در زمان غیبت وظیفه داریم برای ظهور زمینه‌سازی کنیم، از سن ۱۴ سالگی وارد فضای پاسخ به شبهات وهابیت شدم از آن زمان شروع کردم به دفاع از حقانیت اهل بیت(ع) و آن جرقه‌ای که سبب شد من به مسائل سیاسی ورود پیدا کنم همان بحث اسم بود و اینکه در جامعه بین صحبت‌ها می‌گفتند دین از سیاست جدا است این جمله من را عذاب می‌داد؛ با ورود خودم خواستم تا جایی که امکان دارد این ذهنیت را از اذهان پاک کنم.

فارس: نحوه حضور شما در برنامه شمیم ولایت چگونه بود و چگونه وارد فضای پاسخ به وهابیت شدید؟

افشارنیا: ایام آغاز امامت حضرت مهدی(عج) بود، شبکه ولایت یک ویژه برنامه گذاشته بود، ۱۰ سؤال طرح کرده بودند، برنامه دو قسمت داشت در قسمت اول کارشناس صحبت می‌کرد و در قسمت دوم بیننده‌ها سؤال می‌کردند و کارشناس با استناد به کتب اهل شیعه و سنت پاسخ می‌داد، برای من جالب بود که آیا می‌توان مهدویت را از دیگاه اهل سنت اثبات کرد؟ در مورد این موضوع یک تحقیق داشتم و یکسال قبل به پدرم عرض کرده بودم من دینم را خودم می‌خواهم انتخاب کنم بنابراین یک مطالعه بر روی ادیان و مذاهب داشتم و با آن پیش زمینه به بحث مهدویت ورود پیدا کردم. با این برنامه تماس گرفتم و صحبت کردم و از آنجا که صحبت‌هایم مورد پسند کارشناسان شبکه واقع شد، چند وقت بعد تماس گرفتند و دعوت گرفتند در شبکه برنامه اجرا کنم و از آنجا فعالیت من با شبکه شمیم ولایت شروع شد و بعد از آن آموزش پاسخ به شبهات گرفتم و حدود ۵ سال با شبکه فعالیت داشتم.

فارس: چه شد که شما نماینده دانشجویان دانشگاه آزاد شدید و قرار شد صدای دانشجویان ۳۱ استان را به رهبری برسانید؟

افشارنیا: اول که لطف خدا بود ولی در کنار آن به دلیل فعالیت زیاد سیاسی و این‌که هر زمانی دوره‌های آموزشی گذاشته می‌شد معمولاً به عنوان سخنران انتخاب می‌شدم و زمانی که کارشناس در برنامه‌ها دعوت می‌شد، جاهایی او را به چالش می‌کشاندم. همین موارد در ذهن مسؤولان مانده بود و سبب شد اسم بنده بین همه دانشجویان به عنوان سخنران مطرح شود.

فارس: زمانی که به شما اطلاع دادند که قرار است به عنوان نماینده دانشجویان در محضر رهبر انقلاب صحیت کنید، چه حسی داشتید؟

افشارنیا: باورم نمی‌شد و جا خوردم و حتی نمی‌توانستم حرف بزنم و آن شخصی که تماس گرفته بود گفتند من توقع داشتم شما دستی یا سوتی بزنید، خیلی عادی برخورد کردید؛ گفتم خیلی شوکه شدم. تا لحظه‌ای که بیت حضرت امام می‌خواستم بروم، باورم نمی‌شد.

فارس: رهبر معظم انقلاب فرمودند، زمینه سازی حضور یک دولت جوان و حزب الهی را آماده کنید، شما به عنوان یک فعال تشکل دانشجویی نقش دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی در این زمینه چیست؟

افشارنیا: به نظر من نقش تشکل‌های دانشجویی و در کل جنبش‌های دانشجویی در وهله اول باید در سطح دانشگاه معرفت‌افزایی کنند و این افزایش بینش سیاسی سبب می‌شود ظرفیتی که در دانشگاه وجود دارد، بخشی از جامعه ما هستند و قرار است وارد بازار کار بشوند و مدیران آینده ما را تشکیل دهند. اگر برای دانشجویی که وارد دولت می‌خواهد بشود بصیرت‌افزایی نشده باشد و بینش سیاسی نداشته باشد و غرب زده باشد زمانی که وارد کار شد نمی‌تواند دولت انقلابی و حزب‌الهی را تشکیل دهد. و به فرموده حضرت آقا جوان ما نباید منتظر باشد که جایی دعوتش کند باید خودش فعال باشد و وارد عرصه شود، ناامید نشود و انگیزه داشته باشد و از حربه‌های دشمن نترسد مشکلات بسیار است و نباید ترس داشته باشد باید روحیه جوانی را حفظ کرد و با انگیزه وارد این جریان شد.

فارس: برای مخاطبان درباره متنی که نوشتید توضیح بفرمایید؟

افشارنیا: موردی که برای من و مخاطبان جالب است بعد از ۴۰ سال چه در زمان امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب، اولین خانمی بودم که تشویق شدم، این امر انگیزه قوی به من داد و در کنار همه این موارد لبخند خود حضرت آقا بود، زمانی که دیدم دوستان شروع به دست زدن کردند، سرم را بالا آوردم و دیدم حضرت آقا در حال لبخند زدن و تأیید صحبت‌های من بودند که خود من هم لبخند زدم و این برای من خیلی جالب بود و زمانی که پیش حضرت آقا رفتم خدمت‌شان عرض کردم خیلی خوشحالم که این اتفاق افتاد هم دیدار شما و هم این دست زدن‌ها.

لبخند حضرت آقا خیلی مسؤولیت برای من ایجاد کرد و سبب شد از این به بعد با یک روحیه قوی‌تر و با انگیزه بیشتر وارد فعالیت‌های سیاسی شوم و بتوانم به سهم خود گامی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی رهبر بردارم.

فارس: زمانی که با رهبر معظم انقلاب صحبت کردید چه چیزی به شما گفتند؟

افشارنیا: رهبر معظم انقلاب فرمودند که خوب بود و از ایشان درخواست هدیه کردم و ایشان انگشترشان را به من دادند. حضرت آقا در خلال صحبت‌هایشان به صحبت من اشاره کرد و گفتند این خواهر من فرمودند، جوانان ۲۰ ساله و اقتصاددانان ۶۰ ساله و شما هم برای او دست زدید و مجدد لبخند زدند که برای من بسیار شیرین بود.

فارس: به نظر شما کدام بخش از صحبت‌های رهبر معظم انقلاب با توجه به متن بیانیه‌ای که خواندید معطوف به متن شما بود و احساس کردید پاسخ بیانیه خود را دریافت کردید؟

افشارنیا: در آنجایی که رهبر معظم انقلاب فرمودند، زمینه را  برای ورود دولت جوان و حزب‌الهی آماده کنید؛ حس می‌کنم مربوط بود به صحبت‌های من که گفتم چرا مسؤولان اعتماد نمی‌کنند به جوانان چرا جوان‌های مردم سر کار نیستند و در دولت نقشی ندارند، جوان‌ها را محدود کردند و پیران بر سر کار هستند و حس می‌کنم آن جمله من منجر شد که حضرت آقا اشاره‌ای به روی کار آمدن جوان‌ها داشته باشند که یک جمله طلایی حضرت بود.

فارس: در مقایسه با متن‌های دیگر مانند طلاب، متن دانشجویان یک متن صریح و انتقادی بود، برداشت می‌شود که امسال متن دانشجوها یک حالت گلایه‌مانند دارد فکر نمی‌کنید به غیر از زبان گلایه و براساس صحبت رهبر معظم انقلاب نقدتان را به شکلی بیان کنید که نقطه ضعف دست کسی ندهید. بهتر نیست به سمت راهکار محوری برود اگر گلایه‌ای است راهکار هم در کنارش باشد؟ نظر خودتان درباره متنی که خواندید چیست آیا صرفاً انتقاد است و هیچ راهکاری ارائه نمی‌دهد؟

افشارنیا: امسال بچه‌ها بیشتر انتقادی صحبت کردند و نظر دوستان هم به این نبود که مقابل اول شخص مملکت در زمان ۷ دقیقه‌ای از دستگاه‌ها تعریف کنند و با توجه به این‌که رهبر فرمودند فتنه اکبر در پیش است، دانشجوی ما این احساس خطر را می‌کرد که حالا که به او تریبون دادند پس بیاید انتقاد کند از دستگاه‌هایی که نقطه ضعف دارند تا این فتنه اکبر اتفاق نیفتد. مهمترین چالشی که در حال حاضر جامعه ما با آن روبه‌رو است مباحث اقتصادی است. بسیاری از دوستان که صحبت کردند به موارد اقتصادی ورود پیدا کردند که گاهاً لفظ‌ها تند هم شد و رهبر فرمودند طوری صحبت نکنید که نقطه ضعف به دشمن بدهید به نظر من باید در چنین موارد باید انتقاد کرد، فرصت برای تعریف کردن بسیار است. راهکار هم ارائه شد مانند خوابگاه‌های دانشجویی و متأهلی، آمادگی تشکل‌ها برای مسائل اقتصادی و چند مورد دیگر. اول باید انتقاد کرد تا بدانند اصل کار چیست و بعد از آن زمینه‌سازی و راهکار ارائه دهند.

فارس : شما فکر می‌کنید که بیان صریح و انتقادی دانشجویان اثرات خودش را در جامعه و مسؤولان می‌گذارد؟ و به نظر شما این اثرات چیست و آیا سبب هوشیاری مردم جامعه و مسؤولان می‌شود و  در این چند سال این اثر را خودتان دیده‌اید؟

افشارنیا: یک مورد که امسال اتفاق افتاد بحث شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که بعد از این‌که بنده و چند نفر از دوستان به این موضوع اشاره کردیم، دستور دادند که برگزار شود که یک کار مثبت بود. بصیرت‌افزایی برای مردم می‌شود مردم جامعه ما باید با موارد سیاسی کمتر سر و کار داشته باشند با وجودی که ما دانشجویان در بطن موارد سیاسی هستیم این هم سبب آگاهی بخشی به مردم جامعه می‌شود و هم مسؤولی که در رأس قرار گرفته یک تلنگری برای او بشود و دانشجوی ما هم فهمیده و از ما مطالبه می‌کند و روحیه مطالبه‌گری بسیار مهم است و حضرت آقا بارها به آن اشاره کردند و فرمودند دانشجو باید مطالبه‌گر باشد.

فارس: صحبت ‌شما «که جنگ را با ۲۰ ساله‌ها بردیم و اقتصاد را با ۶۰ ساله‌ها باختیم» در فضای مجازی بسیار سر و صدا ایجاد کرد که این دغدغه خیلی از مردم بود. این کلید واژه که شما در این زمینه مطرح کردید به نظر شما آن کسانی که آنجا نشسته بودند برای شان مهم بود؟

افشارنیا: جمله، جمله تأثیرگذاری بود که در سطح کشور برجسته شد و زمانی که مسؤولان ببینند مردم جامعه بر روی یک جمله مانور می‌دهند خودشان هم به تکاپو می‌افتند که یک فکر اساسی برای این موضوع بکنند. چرا جوانان ما در دولت خیلی کمتر دیده می‌شوند در خیلی از نهادها حضور ندارند در صورتی که کسانی که فعالیت می‌کنند ۶۰ سال و بیشتر سن دارند. این یک تلنگر خوبی بر خیلی از مسؤولان بود که یک بار هم که شده به جوانان اعتماد کنند و نه تنها در زمان جنگ جوان‌مان را بفرستیم که تو نیروی مقابله داری برو جلوی تانک دشمن بایست؛ اما وقتی می‌خواهد وارد دولت و حوزه‌های سیاسی شود به دلیل نداشتن تجربه حق ورود ندارد. پس کی قرار است به جوانان اعتماد کنیم؟ آیا فقط این اعتماد مختص مسائل سخت جامعه است؟ باید در موارد دیگر هم به جوانان اعتماد کرد و برای عرضه اندام زمینه داد، جوان ما انگیزه و ایده های جدید دارد. به طور قطع ایده‌ای که جوان ۲۰ سال دارد آن فرد ۶۰ ساله ندارد آن جوان ۲۰ ساله یک مسائلی را می‌بیند و درک می‌کند که آن فرد ۶۰ ساله نمی‌بیند و بهتر است در این فضا این جوان وارد کار شود تا بهتر با مسائل خودش را وفق دهد.

فارس: شما رو در رو مقابل رهبر معظم انقلاب قرار گرفتید و از سویی هم دشمنان می‌گویند شما اگر از نظام انتقاد کنید می‌گویند سیاسی هستید و به طور قطع با شما برخورد می‌شود. بعد از این‌که از جلسه آمدید کسی با شما برخورد نکرد؟ و این‌که سخت نبود با این صراحت بخواهید دغدغه‌های‌تان را به رهبر معظم انقلاب انتقال دهید؟

افشارنیا: این برمی‌گردد به مخاطب‌شناسی، مخاطب ما شخصی بود که مانند یک پدر تمام انتقادها را می‌شنید حتی انتقادهای تند. امسال و سال گذشته انتقادهای تند نسبت به ایشان و خیلی از افراد دیگر  وارد شد. ما مخاطبان را می‌شناختیم و می‌دانستیم اگر انتقاد تندی هم بکنیم نه ایشان و نه مجموعه ایشان با ما برخوردی نمی‌کنند. واکنش رهبری هم نسبت به بیان این مسائل خوب بود. اما خیلی از این انتقادها تند هم نبود و اگر صحبت‌های حضرت آقا را دنبال کنیم یک جاهایی خیلی تندتر از این صحبت کردند. ولی احساس آرامش بود و می دانستیم می‌رویم، صحبت می‌کنیم و بعدش هیچ اتفاقی قرار نیست، بیفتد و حضرت آقا با لبخندشان تأیید کردند و مشخص بود هیچ برخوردی قرار نیست اتفاق بیفتد.

فارس: دو کلید واژه تمدن اسلامی و طرح مالیات بر عایدی سرمایه در متن بیانیه شما به آن اشاره شد نقش دانشجو در تمدن اسلامی چیست و چه فعالیت‌هایی در این زمینه داشته‌اید؟

افشارنیا: رهبر معظم انقلاب زمانی که انقلاب را توضیح دادند که چه شد که انقلاب شد و نقش دانشجو در آن چه بود، گفتند که جوانان ما خیلی با انگیزه وارد شدند اما یک جا ضربه خوردند و ضربه خوردن‌شان برمی‌گشت به عدم معرفت‌شان. دانشجو به نظر من دو ظرف تحلیل و محتوا دارد که دانشگاه‌ها باید بر روی آن کار کنند. ما در طرح تمدن نوین اسلامی بر روی این دو کلیدواژه کار می‌کنیم. دانشجو اگر بتواند تحلیل صحیحی از مسائل جامعه داشته باشد و محتوای خوبی در ذهنش داشته باشد به طور قطع ضربه نمی‌خورد. انتظار داریم با فعالیت‌هایی که داریم انجام دهیم در بیانیه گام دوم انقلاب دیگر دانشجوها ضربه نخورند.

دانشجوهای ما باید مطالعه‌شان را بیشتر کنند و رهبر نیز بر روی این موضوع تأکید کردند، یک المانی را در نظر بگیرند که تاریخ باید بررسی شود؛ بررسی تاریخ یکی از المان‌های مهم برای هر فعالیتی است که در انقلاب‌ها چه گذشته است و در بیانیه گام دوم انقلاب هم به آن اشاره شده که چه اتفاق‌هایی برای انقلاب افتاد و آن‌ها را بررسی و تحلیل کنیم که آن ضعف‌ها را دیگر نداشته باشیم.

بررسی تاریخ اسلام بسیار مهم است و پیشنهاد می‌کنم رجوع کنند به کتاب «اسلام ۲۵۰ ساله» که بسیار عالی است که اسلام چه فعالیت‌های سیاسی داشت. جوان دانشجو در این دوره با وجود این انقلاب‌ها تاریخ صدر اسلام را در نظر بگیرند و مخاطب شناسی کنند که دشمن من و مخاطب من چه کسی است و وارد فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی شوند.

فارس: طرح مالیات بر عایدی سرمایه شما که در دیدار با رهبر معظم انقلاب بیان شد از سوی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها دنبال شد و در مورد آن با نمایندگان مجلس صحبت شد. چه شد که درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه تحقیق کردید و چه نتایجی داشتید و چه اقداماتی در آینده می‌خواهید در این زمینه انجام دهید؟

افشارنیا: یک دوره آموزشی به نام ایران ۱۴۳۵ برگزار شد در این دوره یکی از کارشناسان اقتصادی درباره مالیات عایدی بر سرمایه صحبت کرد که بسیار برای من جالب بود که باید از ورود سوداگران در این زمینه جلوگیری شود. در توضیح این طرح یک مثال می‌زنم که اگر یک خانواده ۴ نفر عضو دارد می‌تواند ۴ خانه داشته باشد ولی اگر این ۴ نفر بیشتر شد باید مالیات دهد، این امر خود به خود سبب می‌شود که سوداگران وارد نشوند. ولی متأسفانه این طرح بارها به مجلس رفته و مطرح شده اما هیچ اقدامی هنوز برای آن انجام نشده و امیدواریم در آینده نه چندان دور در دستورکار قرار بگیرد و دولت به صورت جدی به آن ورود پیدا کند.

فارس: با شما تماس گرفتند و دعوت شدید به جلسه، متن‌تان را هم آماده کردید اما اجازه صحبت به شما نمی‌دهند. اگر این اتفاق می‌افتاد چه احساسی داشتید؟

افشارنیا: خب خیلی ناراحت می‌شدم اما اصل آن جلسه دیدار خود حضرت آقا بود که تمام این‌ها جزو فرعیات بود و ما به خاطر حضرت آقا رفتیم. تمام صحبت‌هایی که نوشته بودم دوست داشتم مقابل شخص اول مملکت مطرح بشود ولی اگر این اتفاق می‌افتاد، خیلی ناراحت می‌شدم؛ اما چون اصل کار دیدار خود رهبر معظم انقلاب بود شاید به آن شدت در روحیه ما تأثیر نمی‌گذاشت، ولی آن شیرینی کار به دیدار خودشان بود.

 

 

فارس: حضرت آقا در این جلسه به دانشجویان چندین وظیفه را خطاب کردند. عده‌ای در فضای دانشگاه هستند می‌گویند ما این همه مشکلات داریم برای چی داریم از آرمان بعضی از کشورها دفاع می‌کینم و قدس را به رسمیت می‌شناسیم و از آن دفاع می کنیم، نظر شما به عنوان یک فعال دانشجویی در این زمینه چیست؟

افشارنیا: دین اسلام دین فریادرسی به ندای مظلوم و مستضعف است ما در درجه اول به عنوان یک مسلمان وظیفه شرعی‌مان است که از ندای مظلومیت مسلمانان در سراسر جهان چه قدس و چه یمن حمایت کنیم. مشکلات در کشور هست اما باید به شدت بر روی مشکلات جهان اسلام تمرکز کرد چرا که این خواست دین ما است و جنبش‌های دانشجویی اگر در این زمینه ورود پیدا کنند، خیلی می‌توانند موثر واقع شوند و باید درباره این‌که می‌گویند شما را چه به فلسطین شما مملکت خودتان را سامان ببخشید، رفع شبهه شود. جغرافیای دین ما جهانی است اگر دین اسلام با تمام احکامش در جهان حاکم شود که با ظهور امام زمان شاهد این جریان خواهیم بود این مظلومیت‌ها و ظلم‌ها را نمی‌بینیم و وظیفه اصلی و شرعی می‌دانم وقتی می‌بینم بمباران می‌کنند و تمامیت ارضی را قبول ندارند و مسلمانانی که چندین سال است از حقی که از آن‌ها قصب شده، دفاع می‌کنند و این نیاز دارد به حمایت جدی از جانب ملسمانان؛ آن کسی که در یمن در زیر آتش و بمباران است باید از فلسطین و دیگر مسلمانان حمایت کند.

فارس: هدف‌تان برای ادامه راه‌تان در آینده چیست؟ با توجه به رشته‌تان آیا فعالیت علمی‌تان را ادامه می‌دهید و یا فعالیت‌ در پاسخگویی به شبهات و فعالیت‌های سیاسی؟

افشارنیا: خودم را محدود به یک رشته خاص و مسائل علمی و سیاسی نمی‌کنم. جامعه ما نیاز دارد که دانشجوهایش در همه زمینه‌ها مطالعه کنند و ورود جدی و پر رنگ داشته باشند. در کنار تحصیل مباحث سیاسی و شبهات را دنبال می‌کنم و محرک این کارم دستور حضرت آقا است که فرمودند، جوان‌ها وارد میدان شوند. قرار است که کشور را بسازیم، گام دوم انقلاب است، وظیفه‌ای گردن ما است. باید در هر زمینه‌ای ورود پیدا کنیم و دعوت می‌کنم از همه دوستان که جدی بگیرند و خسته و ناامید نشوند. در صحبت‌های حضرت آقا کلمه امید خیلی می‌درخشد، همیشه می‌گویند وقتی وارد شوید مشکلات هست شما ناامید نشوید، نگذارید دشمن شما را مغلوب خود کند. به عنوان یک دانشجوی حزب‌الهی مسلمان شیعه که الان وظیفه‌اش تمدن نوین اسلامی است باید تمدن‌سازی و زمینه‌سازی حضور حضرت مهدی(عج) کند.

فارس: حضرت آقا در این دیدار از دانشجویانی که به موضوع کارگران نیشکر هفت تپه وارد شدند، تشکر کردند و گفتند مطالبه‌گری خیلی خوب است. شما به عنوان یک فعال تشکل دانشجویی که تجربه صحبت در محضر رهبر معظم انقلاب را دارید در حال حاضر چه موضوعی مهم است که ما به عنوان یک فعال دانشجویی دنبال کنیم؟

افشارنیا: یکی از مسائل مهم مباحث اقتصادی است و پیشنهاد می‌کنم دانشجویانی که رشته‌شان اقتصاد است و در این زمینه مطالعه داشتند ورود جدی پیدا کنند و راهکار ارائه دهند تا از این بحران اقتصادی عبور کنیم و به فرموده مقام معظم رهبری که فرمودند امسال سال رونق تولید ملی است روی این برنامه‌ریزی و ورود جدی پیدا کنند به ویژه تشکل‌های دانشجویی.

فارس: شما به عنوان یک فعال دانشجویی در زمینه ایجاد شبکه نویسندگان و کار جمعی آیا فعالیت دیگر به غیر از فضای دانشگاه مدنظرتان است از این حیث که دانشگاه شما یک واحد است و آن چنان بزرگ نیست آیا برنامه‌ای در این زمینه دارید؟

افشارنیا: به نظر من در فضای مجازی باید خیلی کار کرد رهبر معظم انقلاب فرمودند فضای مجازی فضای برای کوباندن زبان دشمن است. در حال حضار غرب سرمایه‌گذاری بسیاری در فضای مجازی انجام داده و ورود خیلی موثری گاهی اوقات داشته است. بیشتر دانشجوهای ما در فضای مجازی فعال هستند؛ باید آن‌ها را شناسایی و ساماندهی کرد و پیشنهاد می‌کنم استان اصفهان دانشجویانی که در فضای مجازی فعال هستند را جذب و بر روی آن‌ها کار کند و به هر واحدی یک بخشی را دهد. مثلاً واحدی در مباحث اقتصادی به طور دقیق ورد پیدا کندو شبکه سازی کند و بعد از آن شروع به فعالیت‌های اقتصادی کند. واحد دیگر در موضوعات فرهنگی و واحد دیگر درباره زن و خانوده ورد پیدا کند، این راهکار خوبی است که می‌تواند در فضای مجازی دنبال شود و صد در صد هم نتیجه دارد.

فارس: صحبت پایانی؟

افشارنیا: یک گلایه‌ای همیشه از دانشگاه آزاد داشتم این دانشگاه کمتر اجازه می‌دهد که دانشجویان ورود پر رنگ به مسائل سیاسی داشته باشند. حضرت آقا فرمودند کرسی‌های آزاداندیشی بگذارید اما جای خالی آن به شدت حس می‌شود. مسؤولان دانشگاهی از رئیس دانشگاه آزاد تا رؤسای واحدها و مسؤولان ذیربط طرحی را ارائه دهند که دانشجویان بتوانند به کرسی‌های آزاداندیشی ورود پیدا کنند و تفکرات سیاسی‌شان را در فضایی که کاملاً علمی و به دور از حاشیه است، مطرح کنند. اگر اشتباه است در فضای دانشگاه تصحیح شود و نگذارند این دانشجو با تفکرات اشتباه از دانشگاه خارج و وارد جامعه شود و تشکیل خانواده دهد و این اشتباه بر روی افراد زیادی از جامعه که این شخص با آن‌ها در ارتباط است، سر ریز شود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ج۳۰/ق

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=75587

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰