تاریخ : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳ Tuesday, 21 May , 2024
9

رصدخانه فضایی ناسا در آستانه بازنشستگی

  • کد خبر : 76111
  • 14 خرداد 1398 - 4:34
رصدخانه فضایی ناسا در آستانه بازنشستگی

به گزارش جمهوریت ; این تلسکوپ مادون قرمز از زمان پرتاب تصاویر منحصربه فردی از فضا، انواع سحابی‌ها از جمله سحابی W۴۰ به زمین ارسال کرده است. کارشناسان ناسا قصد دارند تا ماه ژانویه سال میلادی آینده از تلسکوپ فضایی اسپیترز استفاده کنند و به این ترتیب ماموریت این تلسکوپ پس از ۱۶ سال به […]

به گزارش جمهوریت ;

این تلسکوپ مادون قرمز از زمان پرتاب تصاویر منحصربه فردی از فضا، انواع سحابی‌ها از جمله سحابی W۴۰ به زمین ارسال کرده است.

کارشناسان ناسا قصد دارند تا ماه ژانویه سال میلادی آینده از تلسکوپ فضایی اسپیترز استفاده کنند و به این ترتیب ماموریت این تلسکوپ پس از ۱۶ سال به اتمام می‌رسد.


محققان امیدواربودند تا زمان راه اندازی و پرتاب تلسکوپ فوق پیشرفته جیمزوب، رصدخانه فضایی اسپیترز بتواند به فعالیت خود ادامه دهد، اما به گفته کارشناسان به دلیل تامین نشدن بودجه کافی ساخت تلسکوپ جیمز وب تا سال ۲۰۲۱ به تعویق افتاده است.

دانشمندان اطلاعات نهایی دریافتی از رصدخانه فضایی اسپیترز را برای استفاده در آینده و مطالعه دقیق بایگانی خواهند کرد.

تلسکوپ اسپیترز در طول سال‌ها اطلاعات فراوانی درباره ستاره ها، تکامل کهکشان‌ها در جهان‌های نزدیک و دور، ساختار کهکشان راه شیری و اجزای سیستم خورشیدی به زمین ارسال کرده است.

با توجه به تامین سخت و کاهش بودجه ناسا در طول سال‌های اخیر از سوی کنگره آمریکا، دانشمندان به شدت در تلاش برای دریافت بودجه برای فعال نگه داشتن رصدخانه فضایی اسپیترز بودند، اما به دلیل تخیصص نیافتن بودجه مجبوربه اتمام اجباری ماموریت این تلسکوپ ارزشمند شده‌اند.

نگهداری و پشتیبانی رصدخانه اسپیترز در سال ۲۰۱۸ برای ناسا حدود ۱۱ میلیون دلار هزینه در برداشته است.

به گفته تیم پیشتیبانی، رصدخانه اسپیترز اکنون در مدار کره زمین قرار دارد و به دور خورشید چرخش می‌کند و می‌تواند همچنان در این مدارباقی بماند حتی پس از اینکه ماموریت آن به اتمام رسید. فضاپیما و ابزار‌های تجهیزاتی آن هنوز کاربردی هستند و به تدریج فاصله بین زمین و اسپیترز افزایش می‌یابد و اطلاعاتی که از رصدخانه به زمین می‌رسد کاهش می‌یابد تا زمانی که ارتباط به طور کامل قطع شود.


تلسکوپ فضایی اسپیترز به وسیله شرکت لاکهید مارتین ساخته شده است و در کنار تلسکوپ‌های هابل، رصدخانه گامای کامپتون Compton Gamma-Ray Observatory و رصدخانه اشعه ایکس چاندار Chandra X-ray Observatory به ارسال اطلاعات به زمین پرداخته است.

این تلسکوپ برای ماموریتی پنج ساله با استفاده از موشک دلتا ۲ از پایگاه فضایی کیپ کاناورال درسال ۲۰۰۳ به فضا پرتاب شده است.

کارشناسان تخمین نمی‌زدند که این تلسکوپ بیش از بازه زمانی رسمی ماموریت خود به فعالیت بپردازد و کارایی آن تا سال میلادی جاری برای آن‌ها شگفت آوربوده است.

منبع: astronomynow

انتهای پیام/

بازنشستگی رصدخانه فضایی اسپیتزرناسا

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=76111

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰