تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
17

رقیب «اعتماد ملی» آمد

  • کد خبر : 86617
  • 08 مرداد 1398 - 8:06
رقیب «اعتماد ملی» آمد

به گزارش جمهوریت ، سیما پروانه‌گهر در روزنامه سازندگی نوشت : رسول منتجب‌نیا، عضو جداشده‌ی حزب اعتماد ملی، با دریافت امتیاز حزب «جمهوریت ایران اسلامی» حیات سیاسی جدید خود را آغاز کرد. این امتیاز چند روز پیش توسط کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور به او داده شد و طبعا آقای منتجب‌نیا فعالیت سیاسی حزب […]

به گزارش جمهوریت ، سیما پروانه‌گهر در روزنامه سازندگی نوشت : رسول منتجب‌نیا، عضو جداشده‌ی حزب اعتماد ملی، با دریافت امتیاز حزب «جمهوریت ایران اسلامی» حیات سیاسی جدید خود را آغاز کرد. این امتیاز چند روز پیش توسط کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور به او داده شد و طبعا آقای منتجب‌نیا فعالیت سیاسی حزب خود را برای انتخابات مجلس پیش‌رو سازماندهی می‌کند. اما روشن است که این حزب در ابتدای امر، رقیب حزب اعتماد ملی است و ممکن است در جهت نقد آن حزب نیز قدم‌هایی را بردارد.

حزب تازه‌تاسیس جمهوریت ایران اسلامی از دل حزب اعتماد ملی بیرون آمده است. مهرماه سال پیش پس از آشکار شدن اختلافات بین اعضای حزب اعتماد ملی، خصوصا پس از برگزاری کنگره این حزب و انتخاب قائم‌مقامی الیاس حضرتی، رسول منتجب‌نیا به اعتراض از حزب اعتماد ملی استعفا کرد و به همراه ۱۱ تن دیگر از آن خارج شد و در پی تشکیل حزب جدیدی برآمد.

اختلاف با اعتماد ملی

موضوع استعفاء منتجب‌نیا یک بار سال ۹۵ همزمان با نامه مهدی کروبی دبیرکل درباره استعفاء مطرح شد. کروبی در نامه‌ای که از درون حصر نوشته بود از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی می‌خواهد تا درخواست او مبنی‌ بر استعفا از سمت دبیرکلی حزب را بررسی کنند. علاوه بر این کروبی در نامه خود به موضوع استعفای منتجب‌نیا نیز اشاره کرده، اما به جای کلمه استعفا از عنوان انصراف استفاده کرده و درعین حال یادآور شده است که اعضای شورای مرکزی تحت مدیریت منتجب‌نیا استعفای او را بررسی کنند. شورای مرکزی، نه استعفای کروبی به‌عنوان دبیرکل را پذیرفتند و نه انصراف منتجب‌نیا را. موضوع مسکوت ماند تا کنگره پرماجرای سال گذشته که اختلافات قدیمی به صورت روشن بروز پیدا کرد.

انتقادات از خاتمی

اما ریشه این اختلافات از کجا نشأت گرفت؟ پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸، هزینه‌ی کار سیاسی افزایش پیدا کرد. و هرچه به سال ۹۲ نزدیک می‌شدیم اصلاح‌طلبان درصدد بودند که برای انتخابات کار موثری انجام بدهند. در این میان سیدمحمد خاتمی نقش‌آفرینی‌های موثری داشت. از دیگر سو هزینه‌های کار سیاسی هم افزایش یافته بود. برخی میان اصلاح‌طلبان بودند که مخالف سیاست‌ورزی خاتمی و شورای مشورتی او بودند. منتجب‌نیا یکی از آنها بود. با این حال برخی از اعضای این حزب موافق سیاست‌ورزی‌های خاتمی بودند از جمله حضرتی و حق‌شناس و تعدادی دیگر. همین مسئله اولین نمودها از اختلافات را بروز داد. پس از پیروزی اصلاح‌طلبان، آنها آماده فتح مجلس دهم شدند. در این میان شورای عالی اصلاح‌طلبان که از رجال اصلاح‌طلب تشکیل شده بود، نقش‌آفرینی‌های موثری داشت. با این حال رسول منتجب‌نیا و برخی از همفکران او از آنجایی که در اقلیت بودند، از پدرسالاری در این شورا گلایه‌مند بودند. منتجب‌نیا از یک سو با برخی از اعضای حزب اعتماد ملی و از دیگر سو با شورای عالی اصلاح‌طلبان به اختلاف برخورده بود و همین باعث شده بود که کار حزب در گل بماند و پیش نرود. او قائم‌مقام حزب اعتمادملی بود اما ظاهرا سخنش یا خریدار نداشت یا اجرایی نمی‌شد. در حصر بودن مهدی کروبی نیز مزید بر علت شده بود و گره کار را سفت‌تر کرده بود. از دلخوری‌های دیگر منتجب‌نیا این بود که وی در همان زمان در گفت‌وگویی مدعی شد که شورای عالی سیاست‌گذاری افرادی را که با خود هماهنگ‌تر است از سوی حزب اعتماد ملی در لیست شوراها قرار داده است.

۸ دی ماه ۹۶، رسول منتجب‌‌نیا برای دومین بار از قائم‌مقامی حزب اعتماد ملی استعفا داد و از آن روز چندان در جلسات حزب شرکت نداشت، تا روز دومین کنگره اعتماد ملی که اختلافات بروز جدی‌تری پیدا کرد.

یک کنگره و هزار حرف و حدیث

نزدیک به ۱۰ سال از برگزاری نخستین کنگره حزب اعتماد ملی می‌گذشت و بر اساس قانون فعالیت احزاب، اعتماد ملی زیر فشار وزارت کشور برای برگزاری دومین کنگره خود بود. اختلافات جدی و قدیمی منتجب‌نیا با حزب اعتماد ملی با رای‌گیری برای قائم‌مقامی در این حزب و کسب آراء بیشتر توسط الیاس حضرتی به روشن‌ترین شکل خود بروز پیدا کرد تا جایی که منتجب‌نیا و اعضاء نزدیک به او مدعی شدند که در آراء انتخابات تعیین قائم‌مقام دست برده شده و الیاس حضرتی این آراء را کسب نکرده است. جلسه کنگره به درگیری و زد و خورد فیزیکی کشیده شد و پس از آن منتجب‌نیا در نامه‌ای به وزارت کشور درخواست بررسی این انتخابات را داد و در گفت‌وگویی اعلام کرد که مدارک دال بر تخلف در این رای‌گیری را به وزارت کشور ارائه داده است. رای‌گیری برای انتخاب قائم‌مقامی حزب اعتماد ملی در کنگره آن توسط وزارت کشور باطل شد و حدود یک ماه بعد در جلسه با حضور اعضای شورای مرکزی رای‌گیری مجددی صورت گرفت و الیاس حضرتی به عنوان قائم‌مقام انتخاب شد. نتیجه‌ای که مورد اعتراض منتجب‌نیا قرار گرفت و چشم انتظار حمایت مهدی کروبی دبیرکل حزب شد. اما کروبی نیز در نامه‌ای انتخاب حضرتی را تایید کرد و منتجب‌نیا که از رای و رهبر اعتماد ملی ناامید شده بود، با دلخوری اعلام جدایی از حزب کرد.

آغاز جدایی

دوم مهر ماه سال گذشته خبرگزاری‌ها این خبر را مخابره کردند: «در آستانه برگزاری کنگره ششم مهرماه حزب اعتماد ملی، ۱۱۰ نفر اعضای این حزب در بیانیه‌ای به‌دلیل آنچه انحصارطلبی شاخه الیاس حضرتی در این حزب نامیده‌اند، از عضویت اعتماد ملی استعفا دادند.»

همان روزها اولین نشست شورای عمومی حزب منشعب از اعتماد ملی با شعار «راه نو، اعتمادی دوباره» برگزار و انشعاب از اعتماد ملی رسماً اعلام شد. منتجب‌نیا در ابتدای این جلسه که برخی چهره‌های شاخص حزب اعتماد ملی در آن حضور داشتند، با اشاره به نقش و اهداف آقای کروبی و خودشان، از تاسیس حزب اعتماد ملی گفت: «ما همیشه حرمت آقای کروبی را حفظ کرده‌ایم‌ و می‌کنیم و زمانی که انشاءالله رفع حصر شوند و ایشان در جریان حقایقی‌ قرار بگیرند که از ایشان مکتوم داشته‌اند، خواهید دید که آقای کروبی شما را فرزندان حقیقی خودش می‌داند.» طرفداران منتجب‌نیا پس از این جلسه اقدام به تدوین اساسنامه و مرامنامه برای حزب جدید خود کردند. در نهایت بیگدلی از اعضای هیئت مؤسس حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با تسنیم، اعلام کرد که دفتر مرکزی حزب منشعب از اعتماد ملی در ۱۹ بهمن افتتاح می‌شود. حالا ۵ ماه پس از این افتتاح، کمیسیون ماده ۱۰ احزاب نیز مجوز فعالیت به این حزب داده و تولد قانونی این حزب ثبت شده است.

منتجب‌نیا؛ از جامعه روحانیت تا جمهوریت

گفت‌و‌گوی اخیر منتجب‌نیا با سایت خبرآنلاین با واکنش‌های زیادی همراه بوده است. منتجب‌نیا در این گفت‌و‌گو اعلام کرده است پس از دیدار سال گذشته‌اش با رهبری مقرر شده است که اصلاح‌طلبان برای او نامه بنویسند و این موضوع «یک امتیاز برای مجموعه اصلاح‌طلبان است». او سال گذشته به همراه محسن رهامی، دبیرکل سابق انجمن مدرسین دانشگاه‌ها با رهبری دیدار کرد اما از آن زمان جزئیاتی در خصوص این دیدار منتشر نشده بود تا این که اخیراً منتجب‌نیا گفت: «رهبری اجازه دادند که نامه‌ها و مکاتباتی بنویسیم و حتی اعتراض کنیم و همین که ایشان نامه‌های ما را بخوانند و مورد توجه قرار دهند حتی اگر جوابی هم دریافت نشود، کافی است و این یک امتیاز برای مجموعه اصلاح‌طلبان است». اظهارات سعید حجاریان درباره شرط گذاشتن اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس در اسفندماه سال جاری با واکنش تند منتجب‌نیا روبه‌رو شد و تاکید کرد که شرط گذاشتن برای انتخابات یعنی بازی در زمین رقیب و خطاب به حجاریان گفته بود: «فکر می‌کنید فرش قرمز برایمان پهن می‌کنند؟»

رسول منتجب‌نیا یک بار در دهه شصت از جامعه روحانیت به مجمع روحانیون رفت. همواره نزدیک به مهدی کروبی بود. در دهه هشتاد به همراه کروبی از مجمع روحانیون به حزب اعتماد ملی رفت اما در هیچ کدام از این احزاب هرگز دبیرکل و چهره کلیدی نبود. اما حالا منتجب‌نیا در دهه ۹۰ در حالی به حزب جدید می‌رود که حتی اگر در قامت دبیر کل قرار نگیرد، اما نفر نخست حزب خواهد بود.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=86617

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰