تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
13

رایزنی دولت با شورای نگهبان برای انتخابات مجلس

  • کد خبر : 86931
  • 19 مرداد 1398 - 0:45
رایزنی دولت با شورای نگهبان برای انتخابات مجلس

به گزارش جمهوریت ، سیما پروانه‌گهر در روزنامه سارندگی نوشت : حاشیه جلسه هیئت دولت به خاطر نزدیک شدن به ۱۷ مرداد روز خبرنگار گرم‌تر از چهارشنبه‌های قبل بود. علاوه بر صحبت رئیس‌جمهور در حیاط و حضور وی در جمع خبرنگاران، معاون اول رئیس‌جمهور نیز خلاف رویه همیشگی در حیاط دولت بین خبرنگاران حاضر شد […]

به گزارش جمهوریت ، سیما پروانه‌گهر در روزنامه سارندگی نوشت : حاشیه جلسه هیئت دولت به خاطر نزدیک شدن به ۱۷ مرداد روز خبرنگار گرم‌تر از چهارشنبه‌های قبل بود. علاوه بر صحبت رئیس‌جمهور در حیاط و حضور وی در جمع خبرنگاران، معاون اول رئیس‌جمهور نیز خلاف رویه همیشگی در حیاط دولت بین خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد. از او درباره رویکرد دولت در خصوص انتخابات و تلاش برای توسعه دایره تایید صلاحیت‌های کاندیداهای ورود به مجلس سوال کردیم. جهانگیری با تاکید بر اهمیت مشارکت بالا در انتخابات درباره الزامات این موضوع به سازندگی گفت: «‌انتخابات ۹۸ مجلس شورای اسلامی با توجه به شرایط سیاسی داخلی و بین‌المللی انتخاباتی مهم و تعیین‌کننده است؛ به این معنی که ما در مقطعی خاص هستیم و فشارهای بین‌المللی شدید شده است و به هر حال باید برای این فشارها راهبرد همیشگی خود مبنی بر راهبرد مقاومت را با نماد داخلی بروز دهیم. این نماد داخلی انسجام است. باید همه گروه‌های سیاسی کشور اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا که در عرصه سیاسی فعال هستند فضای مناسبی را برای حضور در انتخابات ببینند.» از جهانگیری درباره تلاش دولت برای رایزنی با شورای نگهبان درباره موضوعات حوزه تایید صلاحیت کاندیداهای هر دو جریان سوال کردیم. او پاسخ داد که تلاش دولت فراهم کردن این فضا است و گفت: «‌به‌طور حتم وزیر کشور جلسات خوبی را تا الان داشته و شنیده‌ام که جلسات مشترکی با گروه‌ها خواهد داشت. علاوه بر این، هم وزیر کشور و هم دیگر اعضای دولت با دستگاه‌های دیگر از جمله شورای نگهبان برای انتخابات اسفند ۹۸ رایزنی خواهند کرد و امیدوار هستم که زمینه یک انتخابات پرشور که نیاز فعلی کشور است فراهم شود.» معاون اول رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد که «مهمترین راهبردهای دولت در سال ۹۸ در بخش سیاست داخلی، برگزاری انتخاباتی پرشور با حضور گسترده مردم است. معنای انتخابات با حضور گسترده این است که باید زمینه رقابت برای حضور همه جریان‌های سیاسی به‌وجود آید و همه جریان‌ها نماینده‌ای میان کاندیداها داشته باشد؛ تلاش می‌کنیم چنین صحنه‌ای برای انتخابات رقم بخورد.» پیش از این نیز علی ربیعی در نشست خبری اخیر در پاسخ به سازندگی گفته بود که انتخابات مرداد ۵۸ به عنوان نخستین انتخابات برگزار شده در جمهوری اسلامی ایران الگوی یک انتخابات خوب از منظر دولت است و یادآوری کرد که در آن انتخابات – انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی – آیت‌الله طالقانی بالاترین رای را در تهران کسب کرد. مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یا همان مجلس خبرگان قانون اساسی پس از پیروزی انقلاب در پی انتخابات تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۵۸، در روز ۲۸ مرداد ۱۳۵۸ با ۷۵ نماینده تشکیل شد. حالا چهار دهه پس از آن زمان، سخنگوی دولت و معاون اول رئیس‌جمهور می‌گویند که دولت تلاش خود را برای برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس در فضای باز و دایره وسیع تایید صلاحیت کاندیداها می‌کند و در این راستا با شورای نگهبان رایزنی خواهد داشت.

رابطه خوبی با رئیس‌جمهور دارم

علاوه بر این جهانگیری با بیان اینکه «وضعیت دولت خوب است، ولی ممکن است اختلافات کارشناسی به وجود آید؛ ولی من رابطه خوبی با رئیس‌جمهور دارم» پاسخی کلی به حواشی مطرح شده در ماه‌های اخیر درباره اختلافات با روحانی داد.

جهانگیری در پاسخ به این پرسش که از جایگاه و اختیارات خود در دولت راضی هستید، اظهار کرد: «(اختیارات) خوب است و من راضی هستم». آبان ماه سال گذشته بود که اسحاق جهانگیری از موضوع اختیارات خود گلایه کرده بود و گفته بود: «من دستم قلم و کاغذی نیست که کسی را برکنار کند و این در حالی است که من تا این لحظه اجازه برکناری منشی خودم را نداشته‌ام، پس از من انتظار نداشته باشید که وکیل و وزیر را تغییر دهیم». این سخنان جهانگیری با واکنش برخی چهره‌های سیاسی مواجه شده و حتی گمانه ‌زنی‌ها تا مرز انتشار خبر تصمیم جهانگیری برای استعفاء از معاون اولی به دلیل اختلاف با دفتر رئیس‌جمهور نیز پیش رفت. در همان زمان اما محمود واعظی این سخنان جهانگیری را به شکل دیگری تعبیر کرد و گفت که «آقای شریعتمداری قبل از سخنرانی آقای جهانگیری صحبت کرده بودند و مفصلاً خواستار افزایش اختیارات بسیار بالای وزرا شده بودند و آقای جهانگیری آنجا گفتند که شما که آن‌قدر از ما اختیارات می‌خواهید – حالا چه به طنز چه غیر‌ آن –ما اختیار عزل منشی خود را هم نداریم. اما شما که می‌دانید قدرت آقای جهانگیری چگونه است.» بعد از آن نیز دیگر صحبت شفافی در این باره از جانب جهانگیری مطرح نشد و رسانه‌ها اخباری غیر‌رسمی از دیدار جهانگیری و روحانی برای حل اختلاف‌نظرها و تجدید میثاق منتشر کردند.

تعیین تکلیف قوا برای یکدیگر

موضوع گزارش سالانه دولت به مجلس که این روزها محل اختلاف‌نظر مجلس و دولت شده بود و در نهایت بر پایه نامه رئیس‌جمهور به رهبری به هیئت حل اختلافات قوا ارجاع داده شد محور هفتگی سوال خبرنگاران از دولتی‌ها در حاشیه جلسه هیئت دولت است. مساله‌ای که جهانگیری در پاسخ به آن تصریح کرد که «‌کشور هنگام بروز اختلاف میان قوا راهکار دارد؛ مقام معظم رهبری بر اساس قانون اساسی هماهنگ‌کننده سه قوه هستند و هیاتی مشخص شده است که بررسی و اعلام نظر می‌کند. مشکلی وجود ندارد و هم نظر مجلس و هم دولت تامین شده است.» جهانگیری در پاسخ به این پرسش که آیا دولت در این زمینه الزامی دارد؟ اظهار کرد که «طبق قانون یک قوه نمی‌تواند قوه دیگر را ملزم به کاری کند، ولی ما همواره به مجلس گزارش ارائه خواهیم داد». پاسخ مبهم‌تر از جهانگیری را اما امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به سوال خبرنگاران داد: «‌هیئت حل اختلافات قوا مسئله را بررسی کرد و موضوع حل شد». امیری اما با وجود پرسش مکرر خبرنگاران درباره نتیجه و رای این هیئت تنها به تکرار مکرر «‌حل شد» اکتفا کرد. از او پرسیدیم که پس دولت تا پایان مرداد به مجلس گزارش می‌دهد و امیری پاسخ داد که «‌حل شد» مکرر سوال کردیم مسئله مورد مناقشه برای دولت حل شده است بنابراین رای هیئت به نفع دولت صادر شده و دیگر نیازی به ارائه گزارش تا پایان مرداد ماه به مجلس نیست، که آقای امیری تنها پاسخ دادند: «‌حل شد»!

مجله صنعت و توسعه تعطیل شد

معاون اول رئیس‌جمهور ضمن تبریک روز خبرنگار به محدودیت جدی روزنامه‌ها در بحث کاغذ اشاره کرد و گفت: «روزنامه‌ها با محدودیت‌های جدی روبه‌رو هستند – مجله‌ای که من داشتم نیز تعطیل شد-کاغذ گران شده است و ما تلاش کردیم این‌بار فشار از دوش مطبوعات به حداقل برسد و گفته شد که کاغذ مطبوعات و چاپ و نشر مانند کالاهای اساسی است و مانند آب و نان مردم با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شود؛ به‌رغم اینکه عده زیادی از اقتصاددانان به استمرار شرایط فعلی و ارز ۴۲۰۰ تومان انتقاد دارند؛ برخی حرف‌ها هم دقیق است و من نمی‌خواهم بگویم که اشکالات مطرح شده وجود ندارد؛ در مقابل باید دید که برای زندگی و مشکلات مردم چه راهکار دیگری وجود دارد که آن مسیر بهتر از مسیر کنونی پاسخگوی شرایط باشد.»

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=86931

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰