تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
4

نقض حقوق شهروندی توسط شهردار میناب

  • کد خبر : 89093
  • 19 آبان 1398 - 22:24
نقض حقوق شهروندی توسط شهردار میناب

ناصر تبریزی_ طی این سالها بارها و به کرات از گوشه کنار کشورمان (و صد البته در همین تهران) می شنویم که مسئولین و مدیران رده بالای کشور با توجه به جایگاهی که از آن برخوردار هستند به خود اجازه می دهند تا در حین مصاحبه یا گزارش گیری خبرنگاران، با توهین و بعضا خشونت […]

ناصر تبریزی_ طی این سالها بارها و به کرات از گوشه کنار کشورمان (و صد البته در همین تهران) می شنویم که مسئولین و مدیران رده بالای کشور با توجه به جایگاهی که از آن برخوردار هستند به خود اجازه می دهند تا در حین مصاحبه یا گزارش گیری خبرنگاران، با توهین و بعضا خشونت برخورد کرده و به آسانی حیثیت جامعه رسانه های را به بازی می گیرند، و در ادامه پس از گذشت دوران شور و هیجان ناشی از واقعه همه چیز به فراموشی سپرده می شود و باز روز از نو…… و مجددا خبرنگاران در زمانی دیگر و گزارشی دیگر مورد تعرض قرار می گیرند. بنا بر گزارش ایسنا ؛ صبح امروز با توجه به بارندگی‌های اخیر در شهر میناب از دغدغه ها و مشکلات مردمی گروهی از خبرنگاران واحد استان هرمزگان در حال تهیه گزارش بودند که برای تکمیل گزارش به سراغ شهردار می روند و پس از اینکه با عدم پاسخگویی شهردار مواجه می شوند. یکی از شهروندان که ممانعت شهردار از پاسخگویی را می بیند،گروه خبرنگاران و عکاسان صدا و سیما را به محله خود می برد تا مشکلات منطقه را بازگو کند.در همان حین سجاد سلطانی شهردار میناب در محل حاضر و از ادامه گزارش گیری ممانعت می کند. شهردار میناب با توجه به اصرار یکی از خبرنگاران این شهر (میناب) به ادامه گزارش گیری، با تهدید و سیلی محکم پذیرایی می کند .ظاهرا در درگیری شهردار میناب با خبرنگار صداوسیمای مرکز خلیج فارس، دوربین خبری نیز با خشونت شهردار به داخل ماشین انداخته و دچار صدمه و خسارت می شود.
بازخوانی حقوق شهروندی در این باب خارج از اینکه فرد مضروب دارای چه جایگاهی است بسیار اهمیت دارد. ماده هفت حقوق شهروندی که با آن همه دبدبه و تبلیغات ریاست جمهوری تصویب و برای اجرا ابلاغ شد میگوید: «شهروندان از کرامت انسانی و تمامی مزایای پیش‌بینی‌شده در قوانین و مقررات به نحو یکسان بهره‌مند هستند.» جای سوال است که کرامت انسانی از دید «سلطانی فر» در جایگاه شهردار چگونه تعریف می شود؟ آیا کسی در روابط عمومی شهرداری میناب به ایشان در باره «ماده ۹ حقوق شهروندی» یاد آوری نکرده است؟ طبق همین ماده « حیثیت و اعتبار شهروندان مصون از تعرض است. هیچ شخص، مقام یا رسانه‌ای به ویژه آنهایی که از بودجه و امکانات عمومی استفاده می‌کنند نباید با رفتار یا بیان اهانت‌آمیز نظیر هجو و افترا، حتی از طریق نقل‌قول، به اعتبار و حیثیت دیگران لطمه وارد کند.»
چگونه است که یک مدیر در جایگاه شهردار به خود اجازه می دهد که اعتبار و حیثیت یک فرد را به بازی بگیرد؟ جهت یاد آوری به شهردار محترم بار دیگر به نقل از ماده ۱۳ حقوق شهروندی نقل قول می کنیم که « هر شهروندی حق دارد از امنیت جانی، مالی، حیثیتی، حقوقی، قضایی، شغلی، اجتماعی و نظایر آن برخوردار باشد. هیچ مقامی نباید به نام تأمین امنیت، حقوق و آزادی‌های مشروع شهروندان و حیثیت و کرامت آنان را مورد تعرض و تهدید قرار دهد. …..» اگر آقای سلطانی معتقدند که فرد مزبور از نظر ایشان شهروند میناب محسوب نشده و می تواند به آسانی آنان را مورد تعرض قرار دهد، بار دیگر یاد آوری می شود که فرد مزبور در مقام نماینده رسانه ملی این مرز و بوم خواستار پاسخگویی مشکلات بوده گرچه شهردار میناب به هر دلیلی نمی خواسته جوابگو باشد، ولی هیچ قانونی به ایشان اجازه نمی دهد تا خبرنگار نتواند در باره سوژه مورد نظر خود یا رسانه مورد نظر خود از شهروندان همان محل گزارش تهیه کند! آقای سلطانی باید مطلع باشند ، ماده ۴ قانون مطبوعات این کشور تاکید دارد که : « هیچ مقام دولتی و غیردولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله ای درصدد اعمال فشار بر مطبوعات برآید و یا به سانسور و کنترل نشریات مبادرت کند.» جناب شهردار باید اطلاع داشته باشند که همین ماده ۴ قانون مطبوعات به مضروب یا مضروبان اجازه می دهد تا از طریق قانونی ایشان را وادار به پاسخگویی و قبول مسئولیت در قبال عمل غیر قانونی خود باشند. بعنوان یک همکار خبرنگار مذکور، به ایشان توصیه می شود تا با عذر خواهی از جامعه رسانه ای کشور در صدد دلجویی از خبرنگار مظلوم و محترم صدا و سیما برآیند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=89093

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰