تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
4

بوی بد در تهران مربوط به خواجه حافظ شیراز است

  • کد خبر : 89691
  • 29 آذر 1398 - 20:18
بوی بد در تهران مربوط به خواجه حافظ شیراز است

ناصر تبریزی – به دنبال استقرار هوای آلوده در تهران طی روزهای گذشته که بعضا تعطیلی مراکز آموزشی را هم بدنبال داشت، بوی متعفن و مجهول المکان، بار دیگر مناطق مختلف تهران را فرا گرفت و اینبار بر خلاف سال گذشته خیال رفتن هم ندارد.این بوی سمج، در مناطق ۲، ۴، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱ […]

ناصر تبریزی – به دنبال استقرار هوای آلوده در تهران طی روزهای گذشته که بعضا تعطیلی مراکز آموزشی را هم بدنبال داشت، بوی متعفن و مجهول المکان، بار دیگر مناطق مختلف تهران را فرا گرفت و اینبار بر خلاف سال گذشته خیال رفتن هم ندارد.این بوی سمج، در مناطق ۲، ۴، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۳ تهران، مشام شهروندان را آزار می‌دهد. ساکنان محدوده‌های ونک، پل مدیریت، پیروزی، یافت آباد، آزادی، انقلاب، میدان امام حسین این بو را استشمام و شکایت کرده‌اند.بررسی نظرات کارشناسان بر خلاف سال گذشته کمی امیدوار کننده است. سال گذشته حضرات متفق القول بودند که اگر منشا بوی بد مشخص شود قطعا مشکل را حل خواهیم کرد. خوشبختانه عوامل جوی قبول زحمت کرده و بوی بد را از تهران بردند و خیال تمام مسئولین راحت شده و مسئولیت سنگین آنان از دوش خسته ی آنان برداشته شد.
امسال بوی بد جدی تر بازگشته است با این تفاوت که متهم اصلی توسط مسئولین کشف و به مردم معرفی می شود.
ابتدا نظرات تکراری سال قبل را که بعضی از کارشناسان مسئول اعلام کرده اند مرور می کنیم.
معاون نظارت و پایش سازمان حفاظت و محیط زیست می‌گوید موضوع انتشار بو در مناطق یاد شده در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران مطرح شده و کارشناسان در حال بررسی برای یافتن منشا بو هستند. محمد رستگاری اعلام کرده که اگر نوع آلودگی مشخص شود، برای تشخیص منشا آن هم می‌توان گام برداشت.جلال ملکی سخنگوی آتش‌نشانی شهرداری تهران نیز هم در اقدامی قاطعانه گفته؛ پس از تماس‌های مردمی، دو ایستگاه به محدوده مرکزی و جنوب غربی تهران اعزام شده است و آتش‌نشان‌ها اعلام کرده‌اند که در برخی از مناطق بویی کم حجم و نامتعارف استشمام می‌شود اما منشا آن معلوم نیست. البته باز هم جای خوشبختی است که مسئولین به مناطقی رفته و موفق به استشمام این بو شده اند و آنرا تایید کرده اند، منتها در این میان،سخنگوی آتشنشانی شهرداری تهران قابل توجه هست ایشان تاکید فرموده اند که مردم به شایعات توجه نکنند.با وجود اینکه ایشان هیچ توضیحی در باره دلایل انتشار بو نداده اند، اما یکی از راهکارهای برخورد با بوی بد را بی محلی به شایعات اعلام می کنند. در این میان برخی از شهروندان مانند گروهی از بچه‌های دانشگاه الزهرا در ده ونک می‌گویند؛ سر کلاس داشتیم از شدت بوی تعفن از حال می‌رفتیم و در آستانه تهوع بودیم؛ خوشبختانه شهروندان عزیز اشاره ای به نگرانی های بی مورد خود در این باب نداشته اند. البته خبر خوش آقای استاندار را هم بشنوید؛استاندار تهران اعلام کرده که بوی بد امسال مشابه بوی سال گذشته نیست. در این میان مدیرکل دفتر مخاطرات سازمان زمین‌شناسی در همکلامی با کلانتری ریاست سازمان محیط زیست مملکت، کشف جدید کرده و اعلام فرموده اند که؛ علت بوی تهران وزش باد از جنوب به سمت شمال و همراه با رطوبت است زیرا هر زمان جهت باد در تهران به سمت جنوب تغییر کند این بو به مشام می‌رسد.
نگارنده معتقد است ابتدا بایستی محل اختفای بوی بد را کشف کنیم تا بتوانیم قبل از اینکه توسط باد جنوب بتواند گستاخانه به سمت شمال حرکت کند او را منهدم، و شهروندان را از گزند بیرحمانه آن نجات دهیم. همچنین می توان با دمیدن هوای گرم، رطوبت موجود در جنوب تهران را نابود و از همراهی با بوی بد منع کنیم.
صد البته عوامل داخلی دیگری هم متهم به همدستی با «باد جنوب به شمال» و این «رطوبت ملعون» هستند، از جمله بنزین گوگرد دار که ظاهرا پتروشیمی ها هم در کنار سیل مسببین دیگر، قرار می دهد.همچنین یک کشف بزرگ و اساسی و مهم دیگر نیز شده و بعنوان عامل تعیین کننده هم معرفی شده است.خانم طیبه سیاوشی، نماینده تهران می گوید؛ سازمان محیط‌ زیست به این نتیجه قطعی رسیده است که منبع بوی بد پیچیده در تهران، سایت دفن زباله آرادکوه است.به گفته این مسئول،«این بو قطعا از آرادکوه است. من و دیگر نمایندگان تهران هم که دوبار برای بازدید به سایت آرادکوه رفته بودیم، دقیقا همین بو را استشمام کردیم».در بخشی دیگر از این سخنان خانم سیاوشی که برای کشف عوامل بوی بد به همراه برخی از نمایندگان مجلس به ، حوالی فرودگاه امام رفته بودند، با جمع بندی مشاهدات خود فرموده اند؛ «بویی که در مسیر فرودگاه بین‌المللی می‌آید هم، دقیقا همین بو است. یکی از مسئولان سازمان محیط‌ زیست به من گفت که هرگاه باد تهران از شرق به غرب می‌وزد، بو را از سمت آرادکوه می‌آورد.» البته مخترعین و مکتشفین متعددی منجله وزارت بهداشت، مقامات شهرداری تهران و …… موارد دیگری دیگری را عامل اصلی بوی بد تهران می دانند، اما نگارنده معتقد است بوی بد تهران ناشی از علم غیب بوده و احتمالا خواجه حافظ شیرازی نیز در این قضایا دست دارد. صد البته از گناه بزرگ «آرادکوه» که موذیانه در انتشار بوی بد تهران همدست شده، نیز نباید گذشت.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=89691

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰