تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
10

عدالتخواهان شبیه گروه فرقان هستند

  • کد خبر : 91611
  • 15 فروردین 1399 - 17:15
عدالتخواهان شبیه گروه فرقان هستند

جمهوریت ؛ علی مطهری اخیرا  تشبیهی عجیب به کار برده و گفته است که عدالتخواهان شباهت های زیادی به گروه فرقان دارند . عدالتخواهان طیف تازه ای در جریان اصولگرایان هستند که در یک سال منتهی به انتخابات مجلس یازدهم همشه در صدر اخبار بودند . آن ها خود را اصولگرا نمی دانند و بر […]

جمهوریت ؛ علی مطهری اخیرا  تشبیهی عجیب به کار برده و گفته است که عدالتخواهان شباهت های زیادی به گروه فرقان دارند . عدالتخواهان طیف تازه ای در جریان اصولگرایان هستند که در یک سال منتهی به انتخابات مجلس یازدهم همشه در صدر اخبار بودند . آن ها خود را اصولگرا نمی دانند و بر اساس شعار فسادستیزی حرکت می کنند . بسیاری از چهره های سیاسی ریشه های آن ها را در جریان احمدی نژاد می بینند . از مهم ترین مدعیان پیگیری پرونده های موسوم به فساد اقتصادی قالیباف در دوران شهرداری هستند و در انتخابات مجلس یازدهم انتقادات تندی را به شورای ائتلاف در زمینه سرلیست قراردادن قالیباف کردند . از شاخص ترین افراد این طیف می توان صدرالساداتی ها را نام برد که ماجرای ناپدید شدن چند روزه آنها در سال گذشته حواشی زیادی به دنبال داشت. پیگیری پرونده شبنم نعمت زاده و طرح اتهاماتی علیه علی شمخانی نیز از جانب این گروه پیگیری شد . وحید جلیلی – برادر سعید جلیلی- از چهره های تاثیرگذار این جریان، سال گذشته در انتقاد از صداوسیما چندین نامه به حسین محمدی نوشت . این نخستین بار بود که ادبیاتی مشابه ادبیات وحیدجلیلی خطاب به یکی از چهره های مهم بیت رهبری به کار برده می شد.

حالا علی مطهری، پسر شهید مرتضی مطهری در گفت و گویی  گفته است که « این‌ها افراد احساسی و هیجانی هستند و نه تنها چندان پشتوانه فکری قوی ندارند بلکه بعضا افکار افراطی هم دارند. من گاهی با دیدن اینها به یاد گروه فرقان می‌افتم… حرفهای عوام فریبانه می‌زنند که مثلا خانه‌ات نباید بزرگ باشد یا ماشین خوب نباید داشته باشی و در واقع باید تظاهر کنی…آن موقع یک شیخ عاشوری بود که با گروه فرقان در ارتباط بود و همین افکار را داشت. عبای پاره و کثیفی با عمامه‌ای که روی آن لک داشت می‌پوشید و این را ارزش می‌دانست. حالا من این گروه عدالتخواه را که می‌بینم واقعاً احساس خطر می‌کنم. چون همان اندیشه‌های گروه فرقان را برای من تداعی می‌کنند»

فرقان نام گروهی بود که در اردیبهشت سال ۱۳۵۸ تأسیس شد  و ارتباط نزدیک و خوبی با سازمان مجاهدین خلق داشت.  رهبر این گروه اکبر گودرزی بود که در روز ۱۸ دی ۱۳۵۸ خورشیدی دستگیر شد و در روز ۳ خرداد ۱۳۵۹ خورشیدی تیرباران شد.این گروه از انجام نخستین عملیات مسلحانه خود در سوم اردیبهشت ۱۳۵۸ تا زمان دستگیری اکبر گودرزی و نابودی گروه، نزدیک به ۲۰ ترور سیاسی انجام داد. محمدولی قرنی، مرتضی مطهری، محمد مفتح، حاج مهدی عراقی و اکبر هاشمی رفسنجانی (ناموفق بود) از مشهورترین کسانی هستند که این گروه ترور کرد.

حجت الاسلام رضا غلامی رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی پیش از این جریان احمدی نژاد را «نوفرقانیسم» نامیده بود.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=91611

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰