تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
16

هویدا و پدرش بهایی بودند و خودش به بهایی بودن اذعان داشت / مردم از خلخالی گلایه می‌کردند که چرا زودتر هویدا را اعدام نمی‌کند/ عملکرد بد ما باعث تطهیر هویدا شده است

  • کد خبر : 91684
  • 18 فروردین 1399 - 15:27
هویدا و پدرش بهایی بودند و خودش به بهایی بودن اذعان داشت / مردم از خلخالی گلایه می‌کردند که چرا زودتر هویدا را اعدام نمی‌کند/ عملکرد بد ما باعث تطهیر هویدا شده است

جمهوریت ؛ سیما پروانه گهر ؛ ۴۱ سال از اعدام امیرعباس هویدا در تاریخ ۱۸ فروردین ۵۸ می گذرد و هنوز دادگاه وی یکی از پرحاشیه ترین و البته پرابهام ترین دادگاه های ابتدای انقلاب ۵۷ است. اجرای حکم اعدام هویدا، برگزاری دادگاه وی و شیوه قضاوت آیت الله خلخالی در این دادگاه در طی […]

جمهوریت ؛ سیما پروانه گهر ؛ ۴۱ سال از اعدام امیرعباس هویدا در تاریخ ۱۸ فروردین ۵۸ می گذرد و هنوز دادگاه وی یکی از پرحاشیه ترین و البته پرابهام ترین دادگاه های ابتدای انقلاب ۵۷ است. اجرای حکم اعدام هویدا، برگزاری دادگاه وی و شیوه قضاوت آیت الله خلخالی در این دادگاه در طی ۴ دهه گذشته بارها مورد نقد و تخریب و تقدیر قرار گرفته است، اما امروز با گذشت بیش از ۴۰ سال از آن زمان برخی می گویند چرا هویدا با عجله اعدام شد . موضوعی که هادی غفاری که در دادگاه حضور داشته و عکس های وی در کنار هویدا در دادگاه مشهود است، می گوید ناشی از تطهیری است که طی ۴ دهه درباره هویدا رخ داده است .

او تاکید دارد که «نمی گویم هویدا شخصا خودش دزدی زیادی کرده و برای شخص خودش چیزی تلنبار کرده است ، اما به واقع مسئول بخش هایی بود که در آن فساد می شد و چهره هایی همچون پرویز ثابتی با انتخاب وی منصوب می شدند.»

در ادامه اظهارات هادی غفاری در گفت و گو با جمهوریت را می خوانید:

مردم می خواستند خلخالی را بزنند که چرا زودتر هویدا را اعدام نمی کند

جو آن زمان اینگونه بود . جامعه تشنه مجازات سران شاه بود. مردم می خواستند خلخالی را بزنند که چرا زودتر هویدا را اعدام نمی کند مردم حالا نمی‌دانند ساختار اداری کشور در آن زمان به این شکل بود. هویدا در دادگاه گفت من کاره‌ای نبودم؛  این ادعا هم راست بود و هم دروغ !

درست و راست می گفت به خاطر اینکه دستمزدهای کلان برای خاندان شاه بود اما دروغ می گفت چرا که در ساختار اداری کشور در دوره شاه ، نخست وزیر حداقل مسئول مستقیم ۵ تشکیلات بود: کل ورزش کشور زیر نظر این آقا بود. باشگاه های معروف همه تاج نام داشت و تاج را فقط هویدا مدیریت و نظارت می کرد . ورزش در این دوره چماقی بود بر سر جامعه که باید همه شاه دوست می‌بودند و جوانان برای این که بتوانند ورزش حرفه ای داشته باشند باید رفتارهای شاه دوستی از خود بروز می دادند.

دوم اداره اوقاف بود. نمی خواهم بگویم الان مشکلی نیست و همه چیز در اداره اوقاف مرتب است اما ان زمان هم اداره اوقاف یکی از بزرگ‌ترین منابع درآمدی کشور بود.

امروز هزینه های مردم به اندازه ای شده است که هزینه مردم برای اوقاف کاهش یافته است اما در آن زمان اینگونه نبود.  امام زاده های فراوان در دست شاه بود و شاه مستقیم در اختیار هویدا گذاشته بود . قانون و ساختار رژیم محمدرضاخانی به شکلی بود که اداره اوقاف مشخصا در مجموعه نخست وزیری تعریف شده بود

برخی فراموش کرده اند که مسئولان ساواک و امثال ثابتی را هویدا تعیین می‌کرد

سوم ساواک به عنوان بزرگ ترین نهاد اطلاعاتی و امنیتی و کشتار مردم این کشور زیر نظر هویدا بود. آقای ثابتی که این اندازه در اذهان سیاسیون آن روزگار ملعون و شکنجه گر است مستقیم توسط خود هویدا انتخاب شده بود و مسئول وی شخص آقای هویدا بود. این که شاه در چند جا اذعان کرد که چندان اطلاعی در باب وضعیت زندان ها و رفتارهای ساواک ندارم چه بسا دروغ نمی گفت چرا که مسئول مستقیم این مسائل هویدا بود.

صلیب سرخ که در آن روزگار به عنوان پیشاهنگی از آن نام برده می شد زیر نظر هویدا اداره می شد و اقدامات و اعزام ها و کمک ها توسط هویدا تنظیم می شد ؛ صلیب سرخ در آن زمان نیرو به فلسطین اعزام نمی کرد که برای کمک بلکه به جنگ ظفار می فرستادند تا انقلابیون ظفار و انقلابیون یمن را بکشند . این مسائل به صورت روشن تحت نظارت و مدیریت هویدا صورت می گرفت.

تطهیر هویدا به خاطر عملکرد بد ما در ۴ دهه گذشته است

تطهیر هویدا امروز از دو منظر انجام می شود: اول این که رفتارهای بد ما در طول ۴۰ سال گذشته باعش شده است که امروز روند تطهیر هویدا و رژیم شاه پیش گرفته شود. معروف است داستان هویدا که در دادگاه گفته بود قیمت خودکار در ابتدای نخست وزیری من تا انتها ثابت ماند و با شرایط تورمی امروز مقایسه می شود . البته در این که عملرد اقتصادی و شرایط معیشتی مردم امروز سخت است شکی نیست اما صحبت آقای هویدا نیز بهانه بود . در آن زمان کشور به لحاظ صنعتی وابسته مطلق بود . مشخص بود که بسیاری مسائل تورمی وجود نداشت. ایران حتی در آن زمان نهایت کاری کرده بود تولید پیکان بود ، آن هم تنها مونتاژ پیکان در داخل انجام می شد نه این که ساخت در داخل انجام شود. زمانی که هویدا در دادگاه هیچ حرفی نداشت این مثل اقتصادی را زد .

جای فرح پهلوی بودن دق می کردم!

دوم این که حکومت پهلوی ساقط شده است . خانمی که روزی شهبانو بوده در گوشه ای از دنیا تنها نظاره گر است . برای من عجیب است که چظور دق نکرده است؛ من اگر بودم زمانی که از اوج قدرت به حضیض ذلت می رسیدم دق می کردم ؛ بی تعارف!

از یاد نبریم که آمریکا حاضر نشد آخرین روزهای مرگ محمد رضا ؛ او را به بیمارستان راه بدهد . در نهایت طبقه ۱۶ یک بیمارستان را برای بستری کردن وی به او دادند و آسانسوری تعبیه کردند که خانواده وی از زمین به طبقه ۱۶ برود ؛ یعنی آسانسور در طبقات نمی ایستاد و خانواده پهلوی حق تردد در طبقات دیگر را نداشتند . زمانی هم که فوت کرد اجازه دفن وی را در خاک آمریکا ندادند و او را در مصر دفن کردند.

هویدا به لحاظ شخصی آدم دزدی نبود

هویدا به لحاظ شخصی آدم دزدی نبود . برای خودش چیزی نبرده بود اما مدیریت کشور را به دست اجانب داده بودند و خود کارگزار آن ها در داخل کشور بودند.

هویدا خود به بهایی بودنش اذعان داشت

هویدا خود اظهار می کرده که بهایی است. هویدا هم خودش و هم پدرش بهایی بودند یعنی از اساس هویدا بهایی زاده بود و خود بر این مساله اذعان و تاکید داشت . نمی دانم چرا الان برخی اصرار دارند بگویند که وی بهایی نبوده است.

داستان کشیدن تلفن از برق و گذاشتن آن در یخچال توسط خلخالی

در سال های اخیر داستان های عجیب و تازه ای به این ماجرا اضافه شد ؛ به طور مثال می گفتند که مهندس بازرگان برای عدم اجرای حکم اعدام هویدا پیگیری می کرده است و خلخالی برای این که نتوانند با وی ارتباط برقرار کنند ، تلفن را از برق کشیده و داخل یخچال گذشاته است. اینها داستان است که در طی زمان ساخته شده است . اصلا همچین مواردی در دادگاه پیش نیامد.

 

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=91684

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰