تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
13

خبرهای خوب درباره حال دریاچه ارومیه

  • کد خبر : 92778
  • 15 اردیبهشت 1399 - 20:17
خبرهای خوب درباره حال دریاچه ارومیه

به گزارش جمهوریت ؛ مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه و معاون سازمان محیط‌ زیست، در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، گفت: بعد از سال‌ها برنامه برای تثبیت دریاچه ارومیه حالا می بینیم شرایط خوبی است و می توانیم بگوییم دریاچه ارومیه در حال ادامه حیاتش است. او […]

به گزارش جمهوریت ؛ مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه و معاون سازمان محیط‌ زیست، در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، گفت: بعد از سال‌ها برنامه برای تثبیت دریاچه ارومیه حالا می بینیم شرایط خوبی است و می توانیم بگوییم دریاچه ارومیه در حال ادامه حیاتش است.

او با اشاره به این که تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۱۳سانتی‌متر افزایش داشته است، افزود: نسبت به سال ۹۳، حجم آب دریاچه بیش از ۲.۵ برابر شده است. برای رسیدن به تراز اکولوژیک باید ۹ میلیارد متر مکعب آب به دریاچه ارومیه اضافه کنیم و تراز آن هم باید حدود ۳متر دیگر بیشتر شود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیا، در رابطه با تاثیر بارندگی‌ها در بهبود حال دریاچه ارومیه عنوان کرد: نسبت به سال گذشته در حوزه آبریز دریاچه ارومیه بارش‌ها ۳۰ درصد کمتر بود، با این وجود تراز دریاچه ارومیه بیشتر شده است.

تجریشی توضیح داد: امسال ۳۲۰ میلی‌متر بارندگی داشتیم و تراز زیاد شد، در حالی که در سال ۸۷-۸۸ با ۳۱۲ میلی‌متر بارندگی تراز ۵۹ سانتی‌متر افت کرد. در سال ۹۱-۹۲ هم با ۳۴۳ میلی متر بارندگی افت داشتیم. حال دریاچه حالا به حدی خوب است که دیگر جزایر آن قابل مشاهده هستند و ۶۴هزار فلامینگو در سال گذشته در آن مشاهده شد.

با تغییر دولت ارومیه دوباره خشک می‌شود؟

او در رابطه با احتمال خشکی دوباره دریاچه بعد از اتمام برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه توضیح داد: آن قدر قوانین و اسناد بالادستی زیست محیطی مختلفی وجود دارد که می‌تواند از این موضوع جلوگیری کند. شرایط دیگر با سال‌های پیش فرق می‌کند. قوانین می‌گویند باید حق‌آبه محیط زیست را بدهیم، پس اگر ستاد احیا برود و دولت‌های بعدی بیایند، به اندازه کافی قانون وجود دارد تا این مسیر برای کل تالاب‌ها ادامه پیدا کند.

معاون سازمان محیط ‌زیست توضیح داد: برنامه‌های دیگر در ردیف اجرایی دستگاه‌های مختلف می‌نشینند و این خود به ادامه این اوضاع کمک می‌کند.

تجریشی افزود: اما من این حرف را که امکان دارد با تغییر دولت دریاچه دوباره به شرایط قبلیش برگردد، قبول دارم، باید دعا کنیم مردم تصمیم گیری خوبی انجام بدهند. ممکن است دولتی بیاید که بدون ملاحظات زیست‌محیطی فقط به مسائل اقتصادی توجه کند، به همین دلیل مطالبات مردم در اینجا نقش فراوانی دارند.

کارهایی که برای نجات دریاچه انجام شدند

او ادامه داد: در سال ۹۲-۹۳ وقتی ما کار را شروع کردیم همه از نابودی دریاچه ارومیه صحبت می‌کردند و نگاه‌ها به این مسئله هم امنیتی بود. وقتی که از سمن‌ها و مجموعه‌های مختلف برای کمک دعوت کردیم متوجه شدیم همه با پرخاشگری مطالبه‌گری می‌کردند و ناامید بودند.

مدیردفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیا، درباره نحوه انتقال آب به دریاچه ارومیه گفت:۴۱ درصد از طریق جریان طبیعی رودخانه‌ها به دریاچه ، ۳۰درصد از پروژه ها و ۲۹درصد هم از مصرف آب بخش کشاورزی به دریاچه آب می‌رسد.

او افزود: در همین راستا یکی از مهمترین پروژه‌هایی که اجرا شده مربوط رهاسازی سهم محیط زیستی رودخانه است، با این کار سهم دریاچه به سمتش رها می‌شود. همچنین لایه‌روبی‌ها بسیار بسیار مهم بودند؛ سال گذشته که با سیل همه جا خسارت دید، اما در حوضه آبریز  هیچ خسارتی جایی وارد نشد.

معاون سازمان محیط زیست توضیح داد: برای مثال یکی از اثربخش‌ترین پروژه‌ها لایه روبی رودخانه جنوبی دریاچه و اتصال زرینه رود به سیمینه رود بود. این کار در کمتر از ۵ ماه طراحی و اجرا شد.

کاهش ۴۰درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی

او در رابطه با برنامه صرفه‌جویی در بخش کشاورزی گفت: کاهش ۴۰درصدی مصرف کشاورزی یکی از شعارهایمان بود که ابتدا خیلی‌ها می‌گفتند امکان پذیر نیست، اما به این هدف رسیدیم، حتی در استان آذربایجان غربی که عمده قطب کشاورزی در آن قرار دارد با وجود کاهش مصرف، تولیدات افزایش پیدا کرده است، کشاورزها با ما همراه بودند چون آسیب و ضرری ندیدند. برای مثال با مشارکت فعال مردم و مسئولین توانستیم در سد حسنلو مصرف آب را ۶۵درصد کاهش بدهیم، چراکه تولید چغندرقند از ۱۲۵۲ هکتار به صفر هکتار رساندیم.

تجریشی با اشاره به این که اجازه ساخت و مطالعه هیچ سد جدیدی داده نشده است، عنوان کرد:چند پروژه سد سازی در حال احدث بودند که اگر ساخته می شدند، ۸۱۴میلیون متر مکعب بیشتر در بخش کشاورزی آب مصرف می‌شد و ۴هزار میلیارد ریال از منابع مصرف می‌شد، اما با توقف ساخت این سدها آب به دریاچه رسید.

او در رابطه با ادامه روند سدسازی‌ها بعد احیای دریاچه ارومیه گفت: برداشت من این است که دیگر امکان ندارد این سدها ساخته شوند. چراکه در این صورت ۸۰۰میلیون متر مکعب آب از دریاچه گرفته می‌شود. در حالی که حق‌آبه زیست‌محیطی دریاچه ۳.۲ میلیارد متر مکعب است. با اسناد بالادستی ساخت سدها تقریبا غیرممکن است.

برنامه‌های سال آینده نجات ارومیه

تجریشی ادامه داد: در سال ۹۹، باید چندین پروژه با ارزش حدود ۱۰هزار میلیارد تومان به قیمت جاری را اجرایی کنیم. انتقال آب زاب یکی از بزرگترین پروژه‌های ماست که تا چند ماه آینده بخش زیادی از آن به اتمام می‌رسد. برای این پروژه تاکنون ۱۹۲۰میلیارد تومان هزینه شده است، در این انتقال ۶۲۳ میلون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه می‌رسد.

او افزود: تصفیه خانه شهر ارومیه ۸۸درصد پیشرفت فیزیکی کرده است و تصفیه خانه تبریز هم ۶۵درصد پیشرفت داشته است.

تجریشی ادامه داد: همچنین در حال ساختت مرکز هماهنگی پاییش و آینده پروژهی دریاچه ارومههستیم. اساس نامه این مرکز نوشته شده است و محلش و مسئولش هم مشخص شده‌اند . این مرکز از امسال شکل می گیرد تا دریاچه ارومیه الگویی برای تالاب‌های کشور باشد.

او افزود: امید است عمده پروژه های اجرایی امسال اجرایی شوند، در این صورت این امکان وجود دارد که در سال ۱۴۰۶ به احیای اکولوژیکی کامل برسیم.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیا، درباره اعتبار دریاچه ارومیه در سال گذشته گفت: در سال گذشته ۷۱درصد بودجه ما تخصیص داده شد، ۷۵درصد این پول‌ها در پروژه‌های سازه‌ای خرج شده است، ۲۳درصد در پروژه‌هایی که هنوز اجرایی نشدند و ۲درصد هم در کارهای مطالعاتی.  دیگر تقریبا با پایان امسال پروژه های پولبر ما دیگر تمام می‌شوند و می توانیم انتظار داشته باشیم در انتهای ۹۹ آب ثابتی هر سال وارد دریاچه شود. سال‌های بعدی فقط هزینه های ثابتی مثل لایه روبی داریم. فقط باید پول‌های ناچیزی روی کشاورزی سرمایه گذاری کنیم تا بتوانیم بهره‌وری کشاورزی را افزایش بدهیم.

او افزود: سال پیش با وجود همه مشکلات دولت به تعهداتش بسیار خوب عمل کرد، به نظر من یک برنامه خوب می‌توانیم به همین شکل به احیای دیگر تالاب‌هایمان هم بپردازیم.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=92778

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰