تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
15

ترکیب هیئت رییسه مجلس پنجم+ جدول

  • کد خبر : 94122
  • 03 خرداد 1399 - 18:52
ترکیب هیئت رییسه مجلس پنجم+ جدول

به گزارش جمهوریت انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی، در ۱۸ اسفند ۱۳۷۴ برگزار گردید. در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، علاوه بر جامعه روحانیت مبارز تهران و گروه‌های پیرو خط امام (ره)، حزب سیاسی تازه تأسیس جمعی از کارگزاران سازندگی ایران به رقابت پرداختند. مجمع روحانیون مبارز در اعتراض به رد صلاحیت […]

به گزارش جمهوریت انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی، در ۱۸ اسفند ۱۳۷۴ برگزار گردید. در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، علاوه بر جامعه روحانیت مبارز تهران و گروه‌های پیرو خط امام (ره)، حزب سیاسی تازه تأسیس جمعی از کارگزاران سازندگی ایران به رقابت پرداختند. مجمع روحانیون مبارز در اعتراض به رد صلاحیت گسترده شورای نگهبان از ارائه لیست خودداری کرد. در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۷۵ نخستین جلسه مجلس پنجم برگزار شد. رئیس مجلس پنجم حجه السلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری و نائب رئیسان وی، حسن روحانی و محمدعلی موحدی کرمانی بودند. علی اکبر ناطق نوری با اختلاف ۱۱ رای بیشتر از عبدالله نوری توانست به ریاست مجلس پنجم برسد.

یکی از مهمترین اتفاقات در دوران فعالیت مجلس پنجم، انتخابات ریاست جمهوری هفتم بود. در این انتخابات حجت الاسلام ناطق نوری رئیس مجلس و سیدمحمد خاتمی به رقابت پرداختند و در نهایت خاتمی پیروز انتخابات شد. پس از برگزاری انتخابات ریاست­ جمهوری هفتم در دوم خرداد ۱۳۷۶ و انتخاب سید محمد خاتمی  به ریاست­ جمهوری، در سوم خرداد ناطق­ نوری، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی که رقیب اصلی  انتخاباتی ریاست­ جمهوری نیز بود، با ارسال پیامی انتخاب ایشان را تبریک گفت.

بیشتر بخوانید:

از دیگر وقایع مهم این مجلس استیضاح وزیر کشور  و وزیر فرهنگ بود.  از وزارت عبدالله نوری  ۱۰ ماه بیشتر نگذشته بود که  در ۲۰ خرداد ۱۳۷۷، سی و یک تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار استیضاح وی به ­دلیل عزل و نصب­ های گسترده در این وزارتخانه و برخورد جناحی با مسائل کشور شدند. وزیر کشور جهت پاسخگویی و دفاع از عملکرد خود در موارد استیضاح و رأی ­گیری درخصوص برکناری یا ابقا، به صحن علنی مجلس فراخوانده­ شد.استیضاح روز یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۷۷ برگزار شد.در ۳۱ تیر، موسوی لاری، معاون پارلمانی وزارت کشور که توسط رئیس­ جمهور برای وزارت کشور به مجلس معرفی شده ­بود، توانست رأی اعتماد مجلس را کسب کند.

  در ۱ اردیبهشت ۱۳۷۸، سی­ و یک تن از نمایندگان، خواستار استیضاح عطاء­الله مهاجرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شدند.بنابراین وی جهت پاسخگویی به­ موارد استیضاح و دفاع از عملکرد خود به مجلس فراخوانده شد. جلسه استیضاح در ۱۱ اردیبهشت ماه ۷۸ برگزار شد. عدم اعتماد رأی نیاورد و عطاء­الله مهاجرانی همچنان سکاندار فرهنگ جامعه باقی ماند.

از قوانین مهم این دوره طرح مساله اصلاح قانون مطبوعات بود.حوادث کوی دانشگاه نیز در ادامه همین مساله رخ داد.

ترکیب هیئت رییسه مجلس پنجم را در زیر می بینید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=94122

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰